› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › Jagten på Lunar X er slut
- Dette emne har 0 svar og 1 stemme, og blev senest opdateret for 14 år, 8 måneder siden af nightsky. This post has been viewed 408 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. juni 2009 kl. 22:02 #18153
nightskyDeltager- Neutron star
Jagten på Lunar X
De sidste gange hvor det har været muligt at observere ’X’ er der kommet et eller andet i vejen, det har været dagslys, skyer osv. I går aftes så heller ikke godt ud, skyer og Månen endda ekstremt lavt for observationen. Alligevel havde jeg taget fri dagen efter, da man jo aldrig ved.
Lunar X
Lunar X som også kendes under navnene Purbach Krydset og Werner X, er en spændende formation lavet af væggene på kraterne Blanchinus, La Caille og Purbach. Når de bliver oplyst af den opgange Sol i en kort periode før Månes første kvater, danner de et flot ’X’Denne optiske illusion er forholdsvis ukendt, da den kun er synlig i små 4 timer lige før første kvarter. Når Solen kommer lidt højere op og lyser ned i kraterne blander X sig med alle andre oplyste områder.
Sidste gang der har været større omtale af Lunar X var på APOD i marts måned.
Skyer
Planen var at køre til Vesterhavet, hvis der ellers var skyfrit, for at være sikker på at jeg havde frit udsyn til horisonten. Alt blev dog aflyst da der var meget overskyet i Tvis og vejrudsigten bekræftede at der ikke ville komme opklaring.Lykken har det dog med smile til den arbejdsomme, og svagt gennem skyer kunne jeg se Månen omkring kl. 20.30. Aha tænkte jeg, vejret er godt og man ved jo aldrig. Så derfor blev taget rullet af og teleskopet sat til at køle ned fra de omring 50 gr. til luftens 20 gr.
Ballon
Efter at taget var rullet af, stod jeg og nød den dejlige udsigt fra observationsdækket, mens jeg indtog en skøn kop espresso kaffe lavet på friskmalede bønner.
Pludselig hørte jeg at hvæssen lige over mit hoved. Hvad var nu det… Over mig dukkede den flotteste luftballon midt under et stort hul i skyerne. Hvilket syn…Her er nogle fotos taget mens ballonen fløj over Nightsky Observatory.
Her forsvinder ballonen ud mellem skyerne.
Månen
Endelig omkring kl. 21.30 dukkede Månen op mellem skyerne i så lange perioder at det var muligt at få justeret fokus lidt. Desværre blev det aldrig så godt at fokus kunne justeres perfekt.Her er et foto der viser de slemme forhold omkring kl. 21.30
Skulle det lykkes at observere Lunar X. Hhhmm..
Omkring kl. 22.00 trak der meget mørke skyer op fra nord, øst og vest og det så mange gange ud til at jeg måtte lukke ned når Månen var væk i længere tid at gangen. Jeg blev dog ved, da man om ikke andet kunne nyde det dejlige vejr og udsigten.
Skyer så det batter af noget
Efterhånden som Månen gled længere og længere ned i horisonten blev det ekstremt svært at lave optagelser mellem skyerne, men på forunderlig vis var jeg så heldig at det lykkedes for mig indtil Månen forsvandt i horisonten.
Ikke helt hul i skyerne, men månen kan ses.
Her er nogle flere fotos der viser hvor slemt det faktisk var.
Til mit held passede Måne nedgangen med en linje mellem montering og hjørnet på observationsdækket.
Et DSLR skud af Månen 5 gr. over horisonten.
Et utroligt lykketræf og suverænt den sværeste observation jeg nogensinde har lavet. Ikke nok med at jeg fik en masse frames i kassen, det lykkedes mig også at observere Lunar X visuelt.
her er det første foto taget i dagslys med Solen oppe og de 3 sidste fotos, hvor Månen er 5 gr. over horisonten. Ikke kunst, men den er der.
En lille film der viser Månen fra 21:35 til 23:47 – i starten hoppes der temmelig langt mellem billederne, pga. skyerne. Sidst i filmen er der ca. 3 min. mellem hvert fotos. 28 fotos i alt.
En bedre ukomprimret film kan ses her (AVI, 6,7mb.)
http://www.nightsky.dk/Astronomi/Moon/LunarX20090629/LunarX2009-06-29.aviHer kan man finde Lunar X – Et foto taget få timer senere ved første kvarter.
Her ligger X i forhold til kort
Alt i Alt en stor dag for mig ved Nightsky Observatory. Moonwalking når det er bedst. Observationen af Lunar X er overhovedet ikke svært, det har bare været umuligt at få alt til at passe sammen.
Nightsky 2009-07-01 00:25:38 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Jagten på Lunar X er slut' er lukket for nye svar.