Jaeger Refraktor

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Jaeger Refraktor

• Dette emne har 13 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 4 år, 9 måneder siden af starfighter506. This post has been viewed 1470 times
Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Forfatter

starfighter506
    Deltager
      • Moon

Hej

Sidder lige og har læst et opslag omkring Jaeger optik, så synes lige jeg vil dele mit lille efterårs projekt, høre jo til dem der godt kan lide lige at have gang i forskellige små projekter, så det kunne jo være at dette kunne interesserer nogle herinde.

Tilegnede mig tingene fra et helt observatorium i Støvring, historien er den at alt dette havde tilhørt en tandlæge Jens Harboe, jeg købte det hele, og deriblandt en Jaeger 150mm f/10 Refraktor, begyndte straks at skille tingene af for at gøre dem i stand, startede selvfølgelig med Refraktoren, fordi at det var dennes skyld at jeg havde købt tingene, har hen over sommeren fået slebet / renset tingene deriblandt også et ” ret fint udtræk fra ” Clave Paris “, Erik Persson Astro Aalborg viste i hver fald stor begejstring da han så det 🙂

Har undersøgt lidt historie omkring hvem der har ejet tingene og det er som følger, første ejer er med stor sandsynlighed Ove Horn Aalborg, som derefter solgte det til jens Harbor, hvor jeg så erhvervede det efter ham som købte hans parcelhus i Støvring. er der nogle herinde der kan bidrage til denne historie er i meget velkomne med fortællinger. Vil lige tilføje at jeg via Astro Erik Persson oplyst og vist billeder / dokumentation på at han har haft fingrene i linsen i 19.80, men vi har ikke talt om hvem ejeren var på dette tidspunkt.

Stadet på renoveringen er at linsen er pillet ud af sin celle hos Astro mekanik i Aalborg af Erik Persson, hvor jeg så skal have malet denne, og forhåbentligt her inden så længe får sat den i den nymalede og renoverede tubus.

Hvis nogle kender til artikler, eller andre spændende ting omkring sådan en linse høre jeg gerne fra jer, ved at Per Dranel ” Sjælland ) havde en sådan i mange år, men han er desværre ikke blandt os mere, kan være der er andre herinde der har praktisk erfaring med en sådan linse

Hilsen Allan

starfighter506
      Deltager
        • Moon

Her er lidt før og efter renovering, har en del flere, men holder lige med disse ind til videre 🙂

Hilsen Allan

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Hej Allan.

Spændende!

Jeg har Darnells gamle Jaeger. Den er rigtig fin, ingen astigmatisme og helt runde stjerner med fine diffraktionsringe. Den brugte Darnell i mange år, indtil han opgraderede til en 178 mm Meade refraktor.
          Er dit kikkertrør lavet af Etronit?

mvh
          Jens

starfighter506
          Deltager
            • Moon

Hej Jens

Det lyder spændende , ved ikke helt hvad den er lavet af, men synes at den har en speciel duft, er der noget specielt ved Etronit ???
            men glæder mig da til at få det hele samlet, glæder mig især til Saturn og Jupiter, har en 150mm kineser , f/8, og den har jeg egentligt
            været rigtig glad for, men det bliver spændende at få jaegeren trimmet 🙂

Ps. bor du her i Himmerland jens, er fra Aalborg selv

Hilsen Allan

starfighter506
            Deltager
              • Moon

Hej igen Jens

Sidder lige og kikker denne tråd

Svar forfatter: Erik
              Besvaret den: 22 jul 2012 00:27:17
              Besked:
              Hej Jens.

Man forstår du hygger dig med at pusle med det historiske instrument.

Det er næsten lige så hyggelig at kigge i de gamle fotoalbum med observatorier og teleskoper –
              man kommer let til at fordyber sig i historien.

Islev-Observatoriet.

Teleskopet med optikken fra Jaeger (U.S.A.) blev ifølge notat bag på billedet opstillet i Islev observatoriet
              tilbage i 1972. Her blev det flittig brugt indtil omkring 1991-92 hvorefter det måtte vige pladsen til
              fordel for et større 7″ ED-teleskop som Darnell kaldte drømmeteleskopet.

Foruden den klippefaste koniske betonsøjle, som går så lang som mulig op under monteringen – perfekt,
              bemærker man den store objektivfatning. Fatningen var fremstillet i k-finer og gav en hurtigere nedkøling.

Per Darnell ved drømmesteleskopet.
              Islev-Observatoriet 1992. Meade ED 178mm.

Måske interessant at vide at Jaeger optikken/teleskopet har
              2 lignende søsterinstrumenter – alle 3 instrumenter blev opstillet
              på Sjælland.

Rødover-Observatoriet.
              H.Simonsen blev inspireret af Darnell og oprettede nogle få km fra Islev observatoriet
              sit observatorium – Rødover-Observatoriet.

H.Simonsen.

Bag på fotografiet af Rødover-Observatoriets Jaeger optik/teleskop-
              har Simonsen skrevet en hilsen.

Observatoriet på Herlufsholm Gymnasium
              Det Tredje 152mm Jaeger optik/teleskop er opstillet på Herlufsholm Gymnasium.
              Her afløste den et 150 år gammel kopi i halv størrelse af Dorpat og Berlinerrefraktoren.

Erik skriver til sidst at der er 3 Jaeger 152mm linser her i DK, du har den fra Islev , så er der to tilbage, hvor mon min stammer fra ??? har du en ide om det 🙂

Hilsen
              Allan

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Hej Allan.

Nej, jeg aner ikke hvor de sidste er. Men når man læser lidt på Cloudynights, så får man indtrykket af at 6″ f/10 var et “sweet spot” mellem farvefejl og håndterbarhed.

Jeg har dog fundet ud af at en EQ6 er lige i underkanten til en 6″, det er bedre på EQ8’eren.

starfighter506
                Deltager
                  • Moon

Hej Jens

Lyder ikke så ringe :-), har godt nok en Eq6, håber det går, ellers må der jo en anden på ønske listen 🙂

men glæder mig da til at få den afprøvet 🙂

Hilsen Allan

Vedhæftninger:

starfighter506
                  Deltager
                    • Moon

Hej

Lige en lille opdatering på jaeger Teleskopet, linsen monteret ” renset kikket efter ” hos Erik Astro i Aalborg stor tak til ham.
                    Teleskopet er monteret & kalibreret og venter på det første kik 🙂

Hilsen Allan fra Aalborg

Vedhæftninger:

jens.jacobsen
                    Deltager
                      • Neutron star

Hej Allan.

Tillykke med det. Den bliver du glad for.

mvh
                      Jens

starfighter506
                      Deltager
                        • Moon

Hej Jens

Takk dejligt at høre, glæder mig til at kikke i det her inden længe 🙂

Hilsen Allan

starfighter506
                        Deltager
                          • Moon

Hej John

Her som lovet i telefonen :-), det er hurtige optagelser, og uden læsebriller, så havde lidt svært ved at stille skarpt he He 🙂

Hilsen Allan

Vedhæftninger:

starfighter506
                          Deltager
                            • Moon

Har lige talt med John Rønnest fra Frederikshavn, han mener at der er 4 stk. 150mm jaeger teleskoper i Danmark.

1. Herlufholms kostskole.
                            2. Per Danell Nuværende ejer er Jens.Jacobsen
                            3. Helge. Simonsen
                            4. Ove Horn, Jens Harbor ” Tidligere tandlæge “, & jeg erhvervede det 19/7-2018

Hvis du ser dette Erik så må du da gerne kommenterer det 🙂

Hilsen Allan

Torben Taustrup
                            Admin
                              • Neutron star

Hej Allan

Er det ikke Herlufsholm du mener?

mvh
                              Torben

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

starfighter506
                              Deltager
                                • Moon

Hej Torben

Takk 🙂 det gik lidt stærk 🙂

Hilsen Allan

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
                              • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.