Jaae så var man endelig ude.

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Jaae så var man endelig ude.

• Dette emne har 41 svar og 11 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 458 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
  • Forfatter

mstauning
    Deltager
      • Black Hole

Så var jeg ude og det hele gik op i en højere enhed, og jeg ville jo gerne have noget mere af M106. Men desværre blev de så gode dem fra i aftes, at det jo var helt synd at blande de gamle ind i det.

Så her er så hvad de bedste frames kunne hive ind af M106, men først lidt info om billedet:

Stedet var Holbæk Østby.
      Datoen var natten mellem den 24 og 25 Marst 2009.
      Vejret var meget klart, vinden var et andet sted.
      SkyLimit var 19,80 ifølge mit SQM.
      Temperturen var mellem -2 og -4.
      Guidetid var 0,1sek for L, og 0,5 for RGB.
      RGB prøvede jeg at binne 2×2, efter insperation fra Mattias.
      L er bin 1×1, og tiden var 600sek for L og 300sek for RGB.
      Der er 12 L frames, og 4 RGB frames, de er stakket lidt forskelligt. L er stakket som SigmaClip, og RGB er Median.
      Fokallængden var på 1387,8mm, og udstyret var C8 på CGE med ST-2000xm og AO-8.
      PE blev brugt sammen med AO-8 og monteringen blev bumpet engang undervejs.
      Programmerne der er brugt var, MaxIm DL 4,62 og PhotoShop CS3.
      Så skal vi se billeder.

Her er så en resized udgave, ca ½ størrelse:

Og link til en stor udgave:
      http://www.flight.dk/astro/upload/Michael_Stauning/CGE/2009/m106-Best_Sigma-Big_LRGB.jpg
      Ca 285kb.

Senere kommer en M109 lavet med lånt Newton og tilfrostet Qcam6 ! Man skal altså huske at lukke posen med silicagel, efter man har lagt kameraet der ned.

rigo
      Deltager
        • Super Nova

uha MS, lækker sag Thumbs%20Up

Bjørn Sandåker
        Deltager
          • Neutron star

Flott foto, Michael! Approve

Men hvorfor er det forskjellig guidetid på Lum og RGB?

Mvh,
          Bjørn

mstauning
          Deltager
            • Black Hole

Takker Rigo.

Bjørn, det er fordi jeg guider igemmen mine filtre. Og den stjerne jeg har brugt er Mag 10,6 ! Men i blå er den kun Mag 11,26 også kniber det lidt med kun 8″, og da RGB bare er sat til at køre selv, uden at jeg gør noget blev guidetiden sat for RGB til hvad blå kunne trække.

Og her er så hvad der kom ud af Newtonen:

Ikke det vilde, men med tanke på at jeg ikke havde set at der kom frost på så endte jeg med 3 x 300sek. Lidt surt! Når man tænker på at den faktisk har optaget et par timer, og der er vildt meget med, men frostpletter over alt. Også på M109 Cry

Så Tommy, må jeg lege videre med den, eller står du ikke lige og mangler den?

Mogens.Bildsøe
            Deltager
              • Nova

Michael, hvordan bestemmer du Mag af dine guidestjerner undervejs?

Hilsen Mogens B.

wieben
              Deltager
                • Nova

Hej Michael,

Din M106 er vildt flot.

Jeg nåede ikke ud selv. Gik kold på sofaen og vågnede for sent.

morten.brix
                Deltager
                  • Super Giant

Det ser godt ud MS. Hvordan kan det være at du har så meget farve støj. Det plejer du ikke at have. Er det mangel på tid i RGB?????? el.

Jeg glæder mig til jeg når dig til sokke holderne

mstauning
                  Deltager
                    • Black Hole

Mogens, via TheSky. Der kan jeg jo se hvad min chip kan se, og det gør det jo så nemt at få et overblik over hvilke stjerner der kunne ses på guideren og hvilken en man valgte. Også så jeg ikke kommer til at guide på en kendt dobbel.

Heine, takker. Og ja det så jeg, hvad var det for noget – også uden øl?

Mogens.Bildsøe
                    Deltager
                      • Nova

Michael, jeg glemte helt at kommentere dine frames: utrolig hvad du/i kan opnå.

Ok, via the sky- det jeg ikke helt forstår er, hvordan du finder frem til Mag i hhv. lum OG DE FORSKELLIGE FILTRE- det fremgår da ikke af katalogerne i TheSky?

Hilsen Mogens B.

mstauning
                      Deltager
                        • Black Hole

Morten Brix – Takker, og ja der er jo ikke meget tid. Normalt kører jeg jo samme tid på RGB og bin 1×1 men ville lige se hvad det betød at bruge bin 2×2 og halvtid. En masse farvestøj!

Og du laver da gode billeder, så bare klø på.

Morgens – Bare lige for at vise hvad der sker, når man vælger en dobbelstjerne at guide på. Her et udsnit fra en frame hvor jeg havde fået valgt en dobbelstjerne:

Og en hvor guidestjernen ikke er dobbelt:

På mange stjerner står der i katalogerne hvilke mag de lyser med i hvert bånd.

Og jo det fremgår, som sagt på mange af dem. Du skal bare kikke på Mag-B og Mag-V.

Mag-B er blå, Mag-V er grøn. Mag-R udregnes så derfra. Nogle gange oplyses det også.

Men det kan være du skal have USNO-A2.0 da det især er derfra jeg har mine oplysninger.

MStauning2009-03-25 11:25:54

mstauning
                        Deltager
                          • Black Hole

Er ved at oploade RAR filer med LRGB’s så folk kan lege, og skal nok også huske M109 og Triplet fra sidst… Altså Newton billederne.

Mogens.Bildsøe
                          Deltager
                            • Nova

Yep, der er godt nok forskel på de to billeder. Den pointe er jo uundværig at at ha’ med, når jeg nu får mit guidesystem sidst på ugen :-).

Vedr. Mag: OK, man må så gå ud fra, at dine RGB filtre har samme transmissionsegenskaber som det system, der er benyttet til at bestemme B og V i katalogerne- men det er vel rent fluekn..?

Hilsen Mogens B.

mstauning
                            Deltager
                              • Black Hole

Link til alle orginaler findes her, og som RAR filer.

Det kan virkelig betale sig at lave FOV’s der passer til ens system, så man kan være sikker på at finde en god guidestjerne og at den ikke er en tæt dobbelt.

Og nej mine filter er foto RGB og ikke photometri BVR. Så de er ikke ens, men meget tæt på, men det skulle da være muligt at kalibere sit system til at udmåle dem helt korrekt. Selv om jeg stadig så ville fremkomme til de samme tal, da man jo opgiver Mag’s i BVR og ikke i RGB.

tommyf
                              Deltager
                                • Neutron star

Middet flot M. Nærmest malerisk..

mstauning
                                Deltager
                                  • Black Hole

Takker Tommy, også selv om du mener det er middel Wink

Også er der Newton filer:

Også som rar filer, Master er Bias og 300sek dark masterframes.

Triplet er tripleten fra den 17, M109 er alt fra igår. Så kan man jo se om der er nogle der kan få noget ud af de billeder med frost på.
                                Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 42 i alt)
                                • Emnet 'Jaae så var man endelig ude.' er lukket for nye svar.