Ivrig nybegynder

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Ivrig nybegynder

• Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 5 Ă„r, 6 mĂ„neder siden af clauskaf. This post has been viewed 1068 times
Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter
    IndlĂŠg

per_jensen
    Deltager
      • Asteroid

Hej allesammen,

Jeg har meget lÊnge gerne ville anskaffe mig et teleskop med henblik pÄ at tage nogle billeder af alt det der er at finde derude, og jeg er nu begyndt at kigge pÄ teleskop! Jeg ejer dog ikke et kamera endnu men tÊnker at teleskopet nok ville vÊre det bedste at fÄ fingrene i fÞrst (kan jo altid kÞbe et brugt kamera til at starte med).

Det er rigtig svĂŠrt at beslutte sig for prĂŠcis hvad teleskop man skal anskaffe sig, for ikke at snakke om mount. Jeg lĂŠser flere steder at mount nĂŠsten er det vigtigste, og et EQ5 skulle vĂŠre rigtig godt (det koster ogsĂ„ derefter) 🙂
      Men jeg har kigget lidt pÄ det her: https://www.kikkertland.dk/kikkerter/48-spejlteleskoper/476-explorer-150p-med-eq3-2/ og samme type teleskop men med AZ-GTI mount.

AZ-GTI tiltaler mig rigtig meget pga. hvor let det er at gÄ til, og at det kan styres fra min telefon/ipad. dog er jeg meget bekymret for fremtiden, hvis jeg vÊlger AZ-GTI, hvis jeg gerne vil opgradere mit teleskop overstiger det sikkert hurtigt hvad mountet kan bÊrer, og jeg skal sÄ ud og kÞbe nyt mount.

PĂ„ den anden side ville et EQ3-2 nok vĂŠre mere stabilt, og ville kunne holde stĂžrrer teleskoper (hvis jeg skal opgradere en dag)
      Eller skal jeg bare gĂ„ all inn og vĂŠre “fremtids sikret” og kĂžbe et EQ5?

Sidste spÞrgsmÄl, er et explorer 150p et okay begynder teleskop til all-around? Her tÊnker jeg mest deepsky, men ogsÄ gerne objekter i vores eget solsystem. Hvad ekstra udstyr ville jeg skulle tilkÞbe dette teleskop? Jeg faldte over denne her, og var ret imponeret over hvad dette teleskop kunne: https://www.youtube.com/watch?v=RsBRKwyQzQw

Jeg ved godt at der er mange spĂžrgsmĂ„l, men hĂ„ber at i kan forbarme jer over en nybegynder 🙂

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Du har ret, hvis du pÄtÊnker astrofoto, sÄ skal du vÊlge et solidt mount, her er AZ-gti ikke stabilt nok. Det kan jo ogsÄ vÊre at der kommer noget brugt til salg der er endnu bedre f.eks en EQ-6. Nu er jeg ikke selv astrofotograf, sÄ mÄske der kommer mere kvalificerede bud
        Du kunne ogsÄ tage kontakt til en lokal klub/amatÞrastronom???

Hilsen Claus

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Der er et godt tilbud pÄ Astroboot (reklame nederst pÄ siden) pÄ en lettere ridset SW EQ5 Pro SynScan http://www.astroboot.eu/images/astroboot/dynamic/800w-532h/EQ5%20PRO%20Synscan%20JJ.jpg

eller: https://www.firstlightoptics.com/skywatcher-mounts/skywatcher-eq5-pro-synscan-goto.html

per_jensen
          Deltager
            • Asteroid

Hej Claus,

Mange tak for dit svar, det hjalp mig jo utroligt meget 🙂
            Jeg kendte ikke til den side, sĂ„ det var jo super lĂŠkkert! Og mĂ„ indrĂžmme at jeg er MEGET tĂŠt pĂ„ at bestille det EQ5, og det er enda med Synscan! Jeg gĂ„r ud fra at udstyret fra den side er testet osv, det ville vĂŠre surt at fĂ„ noget der kun virker halvt 🙂

per_jensen
            Deltager
              • Asteroid

Opdatering: Jeg valgte at gĂ„ all-inn fra starten, efter en masse research besluttede jeg mig for at bestille et Skywatcher EQ6-R Pro, jeg tĂŠnkte meget over det, og har villet det her i meget lang tid, sĂ„ hvorfor ikke bare gĂ„ all-inn. Jeg fĂžlte ogsĂ„ at jeg pĂ„ denne mĂ„de var mere “fremtids sikret” nĂ„r jeg i fremtiden vil opgradere og Ăžge mit udvalg af teleskoper 🙂 Jeg bestilte i samme omgang bogen “Making Every Photon Count” af Steve Richards, og ville ud fra den beslutte mig for hvad teleskop jeg skal starte med.

I fĂžrste omgang glĂŠder jeg mig bare til at fĂ„ mit mount, og fĂ„ leget lidt med det 🙂

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Det er et rigtigt fornuftigt valg du har gjort, isĂŠr med astrofoto i tankerne. Du skal stadig overveje at kontakte en lokal forening/amatĂžr, som du kan lĂŠne dig op ad

Claus

PS er den brugt? eller kĂžbt ny, hvor?

Kompedal Starparty
                Deltager
                  • Main Sequence

Eller tage en tur til Starparty om godt en uge, her kan du mĂžde masser af ligesindede og fĂ„ masser af rĂ„d, tips og vejledninger. Samt hĂžre spĂŠndende foredrag og mĂ„ske, hvis vejret tillader det, fĂ„ et kik i et 30” teleskop.

Se mere pÄ http://starparty.dk

Kompedal Starparty

per_jensen
                  Deltager
                    • Asteroid

Hej Claus,

Jeg har fundet en lokal forening, sĂ„ nu skal jeg bare lige melde mig ind 🙂 Jeg kĂžbte det i helt ny stand fra FLO i England, de priser var ikke til at stĂ„ for 🙂

Jeg ville rigtig gerne med til Starparty, desvĂŠrre kan jeg bare ikke fĂ„ det til at passe med konens arbejdstider, eller finde babysitter til den lille.. Men vi har aftalt at jeg skal afsted nĂŠste Ă„r! 🙂

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Husk du ikke behĂžver at deltage i hele trĂŠffet, du kan sagtens bare deltage en dag f.eks. lĂžrdag hvis konen ikke arbejder den dag og du ikke bor langt vĂŠk?
                      Husk at der ogsÄ eksisterer et yderligere site:https://www.astronet.dk/forum/index.php (Det er nok ikke helt god latin at reklamere her)

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Hvilken forening har du fundet/hvor bor du?

Claus

per_jensen
                        Deltager
                          • Asteroid

Jeg er fra Nordjylland, de har en forening i Aalborg (Nafa) 🙂

clauskaf
                          Deltager
                            • Nova

OK det er ogsÄ den forening i Nordjylland jeg ville have foreslÄet

Viser 12 indlĂŠg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Du skal vĂŠre logget ind for at svare pĂ„ dette indlĂŠg.