› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER › Istar telescopes
- Dette emne har 8 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 5 måneder siden af nhaagh. This post has been viewed 42 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. oktober 2015 kl. 22:30 #137898
nhaaghDeltager- Super Giant
Er der nogen der kender noget til Istar telescopes?
Jeg så et par af deres refraktorer på International Astronomy Show i weekenden men kender ikke noget til dem.
7. oktober 2015 kl. 23:05 #137901
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
På CloudyNights har jeg læst, at nogle har bygget teleskoper med IStar linser, akromater typisk.
Umiddelbart positiv omtale.Jeg har på fornemmelsen, at Thomas ved meget mere
8. oktober 2015 kl. 09:30 #137905
astrojensenDeltager- Neutron star
Næh, egentlig ikke så meget. Firmaet er baseret i USA, men fik, i hvert fald i starten, linserne lavet i Europa, hvist nok Ungarn. Noget tyder dog på, at det snarere kun var designarbejdet, der foregik i Ungarn og at selve fremstillingen af optikken foregår i Kina. Linsecellerne ligner Intane Optics’ linseceller til forveksling og Intane Optics har haft akromater med nærmest identiske specifikationer på markedet i årevis. Det har dog aldrig været muligt at få ISTAR til at indrømme, at det hænger sådan sammen (hvis det altså vel og mærke er tilfældet), hvilket i øvrigt er noget pjat, da kineserne sagtens kan lave kvalitetsoptik.
Det virker dog lidt som om ISTAR er ved at bevæge sig bort fra akromaterne og henimod korte apokromater, hvilket vil være en stor skam, da de derved blot vil blive endnu et firma i mængden, hvorimod de på nuværende tidspunkt har nogle helt unikke produkter.
Thomas, Bornholm
8. oktober 2015 kl. 10:38 #137906
spatzekDeltager- Super Giant
ISTAR har mange i USA været glade for, da man kunne få fremstillet “hvad som helst” til rimelige priser. Som Thomas skriver, så virker det hele lige nu som om, at de mere begynder at fremstille APOer i gængse størrelser og f-forhold, hvilket jo er dybt uinteressant i et marked, der svømmer i objektiver med samme specifikationer. Men måske vil det give chancen til D&G Optical, der har været noget “forsvundet” de senere år.
8. oktober 2015 kl. 11:54 #137909
astrojensenDeltager- Neutron star
D&G er ikke rigtig forsvundet, men har en ordrebog så tyk som en københavnsk telefonbog. Leveringstiderne er årelange, ligesom hos Astro-Physics, men dog ikke helt lige så lange. De har derfor ikke noget behov for at markedsføre sig og går stille med dørene. Mig bekendt er de kun to i firmaet, ejeren selv og en enkelt ansat optiker. Begge er vist noget oppe i årene, for at sige det mildt. Ejeren har i hvert fald været i gang i årtier.
Thomas, Bornholm
8. oktober 2015 kl. 12:49 #137911
outlookDeltager- Super Nova
D&G tror jeg ikke man skal satse på, da de ikke engang iflg Cloudynights gider besvare henvendelser. Vist nok fordi de roder med noget flytning. Ellers et hæderkronet firma for folk med hang til lange rør.
Mig bekendt laver Istar stadig for det meste akromater, det være sig alm. og såkaldte anastigmater, der skulle betyde, at de er fri for sfærisk aberration, koma og astigmatisme. Her betyder det nok snarere, at de for en given f ratio har mindre CA end de alm. akromater.
Men hvad de viser på hjemmesiden er kun et udvalg af hvad de kan lave. De kan lave alt efter dine specifikationer, hvis det er nødvendigt mod en merpris, forstås. Men deciderede apo’er har de kun lavet nogle stykker af. Lige nu oplyser hjemmesiden kun om et par semi-apo linser.
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting8. oktober 2015 kl. 13:55 #137914
Anonym- Super Nova
Mit indtryk er at de nu vil prøve at ramme en niche med noget semi-apo/ED eller hvad man nu kalder det – en blød mellemvare med en længde på f/9-10 stykker plus linser med lidt mindre CA end konventionelle akromater.
Anders
8. oktober 2015 kl. 14:03 #137916
spatzekDeltager- Super Giant
uha – den niche er ifølge flere lille – meget lille
9. oktober 2015 kl. 10:40 #137940
nhaaghDeltager- Super Giant
Tak for alle jeres informationer. Så vidt jeg kan se monterer de teleskoperne i Florida men firmaet stammer fra Tjekkiet og har vist stadig produktion der også.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Istar telescopes' er lukket for nye svar.