ISS og Saturn?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI ISS og Saturn?

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 10 måneder siden af camilla. This post has been viewed 65 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

mikael_joe
    Deltager
      • Super Nova

Var lige ude for at checke himlen for skyer. Kiggede så over mod Saturn selv om jeg normalt ikke kigger den vej. Så der var et lys der som ikke plejer at være der, nå det er nok en satellit.

Den var dog mere lysstærk end de plejer at være så jeg tænkte det måtte være ISS. I det den så nærmer sig Saturn så bliver den 5-8x så lysstærk og passerer lige hen over saturn og den falder i lysstyrke.

Jeg står så der med lidt åben mund og gik ind igen. Det hele varede under et minut.

mikael_joe
      Deltager
        • Super Nova

Der var den lige igen. Gik ud for at sætte mit gear op og det lysstærke objekt var der igen, samme retning og hastighed som før. Den var på fuldt blus som da den passerede Saturn før. Men en hel del længere nede mod horisonten end den var før. Den faldt så i lysstyrke igen og forsvandt så kort efter.

Er det mon en iridium flare?

camilla
        Deltager
          • Giant

Det kan du checke på http://www.heavens-above.com – der kan du også beregne Iridium flares lidt tilbage i tiden.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'ISS og Saturn?' er lukket for nye svar.