ISS – exponering

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER ISS – exponering

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 11 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 155 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Er der nogen der har en idé om hvilken exponering der vil passe på ISS, hvis man er så heldig at fange den i primær fokus på 8″ f/10 SCT ?
      Kan der fanges noget seriøst uden yderligere forstørrelse ?
      Lukkertid på DSLR kameraet og iso ?

Her er et eksempel fra spaceweather (større teleskop)

JesperG2009-03-19 17:10:21

Jesper G.

jesper
      Deltager
        • Neutron star

Hej Jesper,

Du kan se hvad jeg har kunnet få ud af ISS med en 8″ SCT i primærfokus her: http://www.astrofoto.dk/ISS_08.htm Eksponeringstiderne står der også, men med DSLR er det ikke sikkert du kan regne med dem, du kommer nok til at prøve dig frem. Dit EOS 5D vil være velegnet pga. den store chip og de næsten 4 frames pr. sekund. Jeg håber du har et stort memory kort. Herhjemme kommer ISS aldrig mere end 38 grader over horisonten, hvilket betyder meget for afstanden og billedskalaen, så lige så godt som Ralfs billede bliver det nok aldrig. – Men jeg håber selvfølgelig du vil modbevise den påstand Thumbs%20Up

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Tak for svaret Jesper.
          Det var desværre ikke i aften jeg fik ramt ISS, jeg var ikke hurtig nok, men den kommer jo heldigvis ofte forbi 🙂
          1 millisekund på dit kamera må jo svare til 1/1000 sek på dslr, så omkring 1,5 ms må svare til 1/750 sekund.
          Så skal der jo bare indregnes blændeforhold og iso, for at det kan sammenlignes exponering.

Jeg ville gerne modbevise din påstand, men så længe jeg ikke kan ramme rumhotellet, så bliver det jo lidt svært Unhappy

Du skriver at du har brugt primær fokus, kræver det ikke okular/barlow projektion for at få en passende forstørrelse ?

Jesper G.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'ISS – exponering' er lukket for nye svar.