ISS

• Dette emne har 25 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 7 måneder siden af jesper. This post has been viewed 253 timesl. This post has been viewed 253 timesf. This post has been viewed 253 times. This post has been viewed 253 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Så ISS for ca 1:30 siden i øst og nu igen, men denne gang med et objekt bagefter. Hvad kan det være, Redshift for iPhone viser ikke noget?rudibr2014-08-08 23:40:09

/Rudi B. Rasmussen

landbo
      Deltager
        • Nova

Hmm, ifølge satflare.com er der ikke rigtigt noget der følger ISS ca 23.30 i ca samme bane. Såå ???

Og ca 21.50 undre det mig egentelig du kunne se den, da solen kun var 4 grader under horisonten, men det gik åbenbart.

Rudi
        Deltager
          • Neutron star

Ok, tak Leif.

Jo, ISS var usædvanlig klar ved første passage, omtrent som Sirius.

Ved anden passage knap så klar men helt tydeligt med en lidt svagere ledsager bagefter i nøjagtig samme bane og hastighed. Kan det være et “affalds” modul de har droppet?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Det er ikke et affaldsmodul endnuSmile

Det er den europæiske ATV Georges Lemaitre, som skal docke med ISS den 12/8

mvh
            Jens

Rudi
            Deltager
              • Neutron star

Tak for det Jens, hvor fandt du ud af det?

/Rudi B. Rasmussen

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Rudi
                Deltager
                  • Neutron star

Fornemt, men den er da i god tid så, skal først docke 12/8 iflg artiklen.

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                  Deltager
                    • Nova

Ja, der kan man bare se. Var ikke klar over den var kommet afsted og det var min kilde åbenbart heller ikke.

Han se du ikke var ene om og spotte den fremmede: http://www.astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=12488

landbo
                    Deltager
                      • Nova

rudibr wrote: Ok, tak Leif.

Jo, ISS var usædvanlig klar ved første passage, omtrent som Sirius.

Ved anden passage knap så klar men helt tydeligt med en lidt svagere ledsager bagefter i nøjagtig samme bane og hastighed. Kan det være et “affalds” modul de har droppet?

Åh ja, glemte også fuldstændig igen i har overstået de lyse nætter nede syd på. Hos os andre sker det først omkring den 12, jævnfør DMI. Link.

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Jo jo, længere sydpå, men særlig mørkt var drt nu ikke. Men usædvanlig klart mellem skyerne. Vi kunne se masser af stjerner i zenith og mod sydøst.

Mht hvor mørkt der er hvor og hvornår kan jeg ellers anbefale dette

http://b-rasmussen.dk/astro/diverse/sungraph/sungraph.htm

/Rudi B. Rasmussen

landbo
                        Deltager
                          • Nova

rudibr wrote: Jo jo, længere sydpå, men særlig mørkt var drt nu ikke. Men usædvanlig klart mellem skyerne. Vi kunne se masser af stjerner i zenith og mod sydøst.

Mht hvor mørkt der er hvor og hvornår kan jeg ellers anbefale dette

http://b-rasmussen.dk/astro/diverse/sungraph/sungraph.htm

Det er jo betydeligt nemmere og lade DMI lave arbejdet, end at sidde og finde samt taste flere forskellige positioner ind.

PS. Der er en god passage kl 22.33 i aften. Vil lige kigge efter om jeg kan se “føllet” hvis ellers skyer og mørkningen vil.

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Det prøver jeg også, og vil forsøge et skud på trefod med vidvinkel linse.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

Hov – her kl 2238 var objektet foran, fik et par billeder, poster dem om lidt.

/Rudi B. Rasmussen

Henrik Persson
                              Deltager
                                • Planet

Så ATV’en i går, men ikke i dag.

Når jeg tænker over det, er det ikke så mærkeligt – de er sikkert endnu ikke i samme højde og har derfor forskellig omløbstid.

lindhard
                                Deltager
                                  • Super Nova

Ja ISS var nem nok her 22.39 , men intet føl.

Jeg ser så bagefter, at ATV-en kom nogle minutter før ISS, ak ja.

Jeg prøver igen lige over midnat.

mvh
                                  Lars

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'ISS' er lukket for nye svar.