› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Isolering/opvarmning af udstyr i obs
- Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 Är, 2 mÄneder siden af morten. This post has been viewed 1277 times
-
ForfatterIndlĂŠg
-
20. november 2017 kl. 18:47 #313863
RudiDeltager- Neutron star
Jeg er helt enig i dine betragtninger Lars. Det er kun til perioderne med dĂ„rlig vejr hvor udstyret bare stĂ„r og venter i observatoriet. Man kan jo slukke for varmekilden og fjerne âteltetâ en dag fĂžr en god vejrudsigt.
/Rudi B. Rasmussen
20. november 2017 kl. 21:32 #313870
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
SĂ„ er vi helt enige đ (jeg savner en thumbs-up smily)
20. november 2017 kl. 21:35 #313871
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍
Her en nogle stykker som du frit kan copy/paste Lars, sig til nĂ„r du har brugt dem, sĂ„ laver jeg nogle nye 😜
/Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 07:03 #313880
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Hej Lars
Du har helt ret i dine betragtninger omkring varmen, som kan medfÞre lufturo i tubus. I forbindelse med en observationsaften, skal man selvfÞlgelig fjerne varmen fra tubus i god tid, sÄ den kan nÄ at kÞle ned.
Vores optik tegner ikke skarpt den fÞrste halve til hele time efter, at varmen er fjernet. Tidligere havde vi en blÊser i bunden, som kunne trÊkke luft gennem tubus, men vi kunne konstatere, at den under drift ikke havde nogen synlig effekt pÄ billedkvaliteten, og vi demonterede den derfor. MÄske vil det vÊre en god ide at montere den igen, da vi nu har fÄet varme pÄ tubusbunden.
Ideen med at lave et helt lukket system med tĂžrring af luften er ogsĂ„ noget vi har talt om – og nĂ„r man er i gang, sĂ„ skulle der mĂ„ske ogsĂ„ vĂŠre et luftfilter, som kan fjerne partikler fra luften.
mvh Torben
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
21. november 2017 kl. 07:14 #313882
Her en skitse og lille model af min ide.
Teleskopet er parkeret med tubus og kontravÊgt vandret, sÄ jeg tror at en tetraheder lignende konstruktion vil vÊre passende. Toppen ligesidede trekanter, velcro pÄ kanterne og lille Äbning i bunden til sÞjlen.
/Rudi B. Rasmussen
21. november 2017 kl. 09:56 #313887
Anonym- Nova
Jeg er ved at installere en DD8L affugter som anbefalet her:
https://stargazerslounge.com/topic/283131-remote-controller-observatory/
DesvĂŠrre skal “bygningen” vĂŠre ret tĂŠt for at den ikke kĂžrer hele tiden (og det er dyrt!). Den varmer ogsĂ„ luften lidt. Jeg havde oprindeligt lavet mit ret utĂŠt for at fĂ„ masser af frisk luft ind, sĂ„ nu er jeg i gang med at tĂŠtne og evt. sĂŠtte en styring pĂ„ affugteren…
24. november 2017 kl. 17:38 #314052
Indpakningen skal mindst vÊre en ligesidet trekant med sidelÊngden 1 [m] i toppen, sÄ planen Êndres en smule til en ligesidet tetraheder pÄ 1 [m], der skal laves to stykker, sÄ ud over det stykke jeg allerede har kÞbt, 2 x 1,22 [m] har jeg kÞbt 1 x 1,22 [m] mere, sÄ kan der blive til disse to stykker:
Samlet kommer den til at se sÄledes ud:
Godt at man er alene hjemme, kĂžkkenet er et fint vĂŠrksted.
MĂžnsteret tegnes op
Og der klippes:
Det ene stykke med tre sider limes sammen med varmepistol, og kanterne lukkes helt tĂŠtte med gaffa tape.
Det sidste stykke forsynes med velcro sammen med kanterne pÄ det fÞrste stykke.
Det passer ikke 100%, men godt nok til at lukke tĂŠt.
Klemmen er sat pÄ da jeg mangler velcro til den sidste side.
Pris alt i alt, ca 200,- kr
PS: jeg hĂ„ber ikke det flyver ind til naboen ved nĂŠste stormvejr, sĂ„ kan det eskalere til en ny Rosswell sag đ
/Rudi B. Rasmussen
24. november 2017 kl. 19:47 #314054
SÄdan ser det ud uden den lÞse side velcroes pÄ.
/Rudi B. Rasmussen
27. november 2017 kl. 08:43 #314146
Torben TaustrupAdmin- Neutron star
Det ser fint ud Rudi. Hvad har du planlagt, at der skal bruges til varmekilde?
TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5âł â f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono â SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.
27. november 2017 kl. 09:34 #314147
En lille glĂždelampe. MĂ„ske 30-40W.
Lige nu kÞrer varmebÄnd pÄ primÊrspejl og guidescope, ca 15 W, det ser ud til at vÊre nok.
/Rudi B. Rasmussen
10. december 2017 kl. 20:28 #314703
mortenDeltager- Super Nova
Det er vel ikke kun kikkerten, men ogsĂ„ kamera, focuser, diverse tyverialarmer, overvĂ„gning og sensorer, samt en masse anden elektronik man udsĂŠtter for 99% relativ fugtighed. Jeg har valgt at isolere obs (10cm rockwool og 20cm flamingo i gulvet), og gĂžre det sĂ„ tĂŠt som overhovedet muligt samt kĂžre klimakontrol med varmeapparat og affugter (med eksternt aflĂžb) nĂ„r det ikke er i brug. 55-65% relativ fugtighed og min 13 grader celcius. Elregningen er ikke gĂ„et amok đ Jeg har ingen rust eller andre tegn pĂ„ fugtskader, selv hex nĂžgler af stĂ„l ruster ikke. Mindre end 2 timer efter, at taget er lukket omkring luft med 98% relativ luftfugtighed er luftfugtigheden igen under fuld kontrol.
-
ForfatterIndlĂŠg
- Emnet 'Isolering/opvarmning af udstyr i obs' er lukket for nye svar.