Isolering/opvarmning af udstyr i obs

Fora ASTRO-FORUM ATM – BYGGEPROJEKTER Isolering/opvarmning af udstyr i obs

• Dette emne har 25 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 2 måneder siden af morten. This post has been viewed 1278 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

Jeg overvejer at lave en slags pose der kan hænges over og dække teleskop, kamera, guidecam, mount, usbhub, diverse stik osv i observatoriet. Måske en aluminium isolerings pose eller lignende

<span style=”-webkit-tap-highlight-color: rgba(0, 0, 0, 0);”>Og så sætte en lille varmekilde, 50-100W, ind i for at holde det hele lidt opvarmet. </span>

Er der nogen der har gjort noget lignende?

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Jeg har hørt om andre der med succes, har gjort noget tilsvarende en gammel glødepære som varmelegme

Torben Taustrup
        Admin
          • Neutron star

Det er helt sikkert en god ide, at holde udstyret opvarmet, så der ikke kan danne sig dug på især de optiske flader. For at begrænse energiforbruget, kan man med fordel pakke tubus ind i noget isolerende.

På vores tubus har vi viklet en omgang varmeledning i bunden, og udenpå er der så lagt et tæppe, som er lagt sammen to gange – altså fire lag.  Så vidt jeg husker, så er varmelegemet på 9 Watt. Det fungerer efter PTC-princippet, og vil forsøge at holde en fast temperatur.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
          Deltager
            • Neutron star

Jeg kører også med permanent opvarmning på bunden af tubus, ca 10W og ca 3 W på guidescope.

Men det er hele molevitten jeg vil varme op for at holde fugten væk.

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

Ok, så er løsningen en teleskopsovepose med indbygget varme. Yderst skal den være forsynet med noget vandtæt, så kondensvand ikke kan trænge igennem.

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

Rudi
              Deltager
                • Neutron star

Dem jeg finder dedikerede til teleskoper syntes jeg er lidt dyre, man må kunne finde et isolerende tæppe hos Biltema eller andetsteds til en anden pris.

https://www.teleskop-express.de/shop/index.php/language/en/manufacturers_id/91

/Rudi B. Rasmussen

thommy
                Deltager
                  • Giant

Hej Rudi,

Jeg bruger et cover til en Weber grill. Da mit obs ikke har konstant adgang til elektricitet, har jeg ikke opvarmning under, men kun et par store poser med affugter, som jeg jævnligt degenerer. Det ville uden tvivl være mere effektivt med en varmekilde.

/Thommy

Rudi
                  Deltager
                    • Neutron star

God ide med Weber cover 😉

Jeg vil dog prøve at finde noget der isolerer lidt, måske dette:

https://www.campingudstyr.dk/astro-foil-aluminiumsmaatte?gclid=CjwKCAiA6K_QBRA8EiwASvtjZUl4uWN8mimkztWSm7kHA0aq9uZCUA7Y5qBJH79-yD34TpKwOoAwuBoCWjEQAvD_BwE

(og så hedder det endda “astro-foil”)

/Rudi B. Rasmussen

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Det ser spændende ud med dette astro-stof og prisen er også tiltalende, mon ikke man kan bruge det på kikkerten også

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Det vil jeg tro, tror lige jeg bestiller et par meter til at begynde med 😉

/Rudi B. Rasmussen

Torben Taustrup
                        Admin
                          • Neutron star

Hvad med dette?:

https://www.alibaba.com/product-detail/Aluminum-red-epe-xpe-heat-insulation_60435708080.html

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Jeg har fundet noget lignende her hjemme. Men jeg er bange for at det kan fnuldre/støve.

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                            Deltager
                              • Neutron star

De har astro-foil i den lokale camping biks her i Svendborg – så sparer jeg portoen 😀

/Rudi B. Rasmussen

Rudi
                              Deltager
                                • Neutron star

Så er der hentet 122 x 200 cm astro foil til kr 100,-

Nu skal der lige måles/tænkes lidt. Køber noget kraftigt tape med velcro til at lille med. Det er er dejligt stift materiale, så jeg regner med at kunne lave en slags kasse af det der lulles med velcro.

/Rudi B. Rasmussen

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Det er helt sikkert en god ide, at holde udstyret opvarmet, så der ikke kan danne sig dug på især de optiske flader.

Det er helt sikkert en god idé, at holde udstyret opvarmet, hvis man ønsker en masse dårlig lokal seeing !!!! </sarcasm> 🙂

Det er ikke fordi jeg som sådan er uenig i at beskytte vores dyre udstyr mod dug.
                                  Men under selve brugen er det altså en ret dårlig idé at køre løs med varme, da det producerer tubus-currents osv.

Når jeg planet-fotograferer, hvor jeg forsøger at opnå bedre end 1″ opløsning, så har det betydning om jeg sidder tæt på teleskopet og til hvilken side.
                                  Varmen fra min krop kan anes og varmen fra min ånde kan tydelig ses. No bullshit!
                                  De bedste planet-optagelser opnås der, hvor optikken er liige ved at dugge til. Her er optikkens temperatur meget meget tæt på luftens og der er ingen tubus-currents osv.
                                  Samtidig skal jeg have placeret mig sådan at vinden trækker min kropsvarme væk fra teleskopet.

Jeg har givet C11’eren et dækken/tæppe på lavet af et gammelt spejder liggeunderlag. Det virker fint og koster meget lidt.
                                  Det forsinker under-afkølingen af tubus og optik. Når optikken dugger, så varmer jeg forsigtigt med en hårtørrer, kun lige så duggen forsvinder.
                                  Det giver på de gode nætter (med stor varmeudstråling) måske 10 minutters observation/optagelser inden hårtørrerren skal i gang igen.

Når så observationsnatten er slut, DER vil det give rigtig god mening at sætte varme på.
                                  Jeg mener, at Jens Jacobsen i sin tid havde en glødepære sat ned i tubus, som kørte ved lav spænding og derved nærmest kun strålede varmestråling.
                                  Det var netop for at undgå dugdannelse på den kolde optik, når solen står op og temperaturen stiger omkring.

En anden mulighed, som jeg har overvejet en hel del, er at kunne lukke tubus på en sådan måde, at man kan cirkulere tør luft igennem. Luften tørres og køles (!) af et lille air-condition anlæg. På den måde kan optikkens temperatur holdes tæt på den kommende nats forventede temperatur, og derved er optikken både tør og meget hurtig om at få samme temperatur som luften.
                                  Det koster selvfølgelig noget i strøm, men det gør varme også. Jeg ved at en New Zeelandsk planetfotograf netop har bygget sådan en air-condition løsning på en af hans store (20+ tommer) dobson, som han bruger til planetoptagelser. Spejlet har han i øvrigt selv slebet.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 26 i alt)
                                • Emnet 'Isolering/opvarmning af udstyr i obs' er lukket for nye svar.