› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROFOTOS OG -TEGNINGER › ISO, lukketid mm.
- Dette emne har 6 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 7 måneder siden af tobias. This post has been viewed 26 timesthygesen. This post has been viewed 26 times
-
ForfatterIndlæg
-
24. juli 2016 kl. 16:25 #148855
tobias.thygesen- Moon
Hej kloge forum,
Jeg har nogen spørgsmål da jeg er ved at planlægge de næste, og nogen af mine første, astrofotos.
Jeg har allerede udvalgt omkring 10 objekter som skulle være gode at tage af, men jeg har tænkt på om der er en slags optimal indstilling for mit kamera (Canon 760d) i forhold til ISO?
Jeg vil gerne dedikere en nat (3-5) timer på hvert billede og jeg ved at jo mere desto bedre, men er der en slags grænse hvor det begynder at blive meget lidt effekt per ekstra tid? Og hvor meget, groft sagt, skal jeg bruge af de timer på andet end light frames?
Til sidst er der eksponeringstid af hver enkelt frame. Er det helt forskelligt i forhold til objekt (ved at f.eks. Orion skal have nogen kortere til kernen), eller er der et vist antal minutter jeg bør sigte efter per frame?
På forhånd tak, og er det egentlig overhovedet realistisk med 10 dedikerede billeder på en season?
25. juli 2016 kl. 00:39 #148863
xplodeDeltager- Nova
Det er veldig mye som spiller inn på hvor mye tid som er optimalt for ett bra bilde så det er umulig å gi ett eksakt svar.
(hvor rask optikk du har, lysforurensing, kamerastøy, forhold fra natt til natt, kamerastøy, guiding/dithering++)
En god start er ISO800/1600 og eksponeringer på 3-5min hvis du har rask optikk, total tid må du bare prøve deg frem til hva som du synes er ok før du når “diminishing returns”
En ting angående kameraet ditt som er skuffende er att Canon 750/760D ikke egner seg spesielt godt til astrofoto pga autofokus pixels som gir banding i bildene
Her er ett bilde jeg har funnet tatt av en som har prøvde sitt 760D på M81/M82.
For å minimere problemet er det veldig viktig att du bruker dithering (PHD2 flytter såvidt på teleskopet etter ett visst antal bilder)
Skriv gjerne hva du har av utstyr og programvare du bruker så er det lettere å hjelpe deg
25. juli 2016 kl. 09:42 #148865
jespergDeltager- Super Nova
Hej Tobias.
Hvor mange objekter du når på en vinter afhænger af vejret og dedikationen, lad være med at sætte et mål for det, se hvad det bliver til, så bliver du ikke skuffet.
Det kan være godt at anvende forskellige lukkertider (ikke lukketider) så du får eksponeret lysstærke og lyssvage områder korrekt. Serierne stackes hver for sig og samles til sidst, husk dark frames med de forskellige lukkertider.
Et Canon med en Digit4 eller senere processer kan godt eksponere ved ISO3200 uden at støjniveauet bliver højere end stacking-processen kan eliminere. Det giver kortere eksponeringer og større serier til stacking.
Tag et par prøveskud for at finde en god eksponering som udgangspunkt, men lav forskellige serier, så du har noget at arbejde med “on a rainy night“
Jesper G.
27. juli 2016 kl. 12:12 #148902
tobias.thygesen- Moon
Hej Xplode,
Mange tak for detaljeret svar! Helt sikkert noget jeg kan bruge.
Jeg tror selv jeg fandt tråden med dette billede efter du lagde det op. Det ser ikke særlig godt ud, men jeg har ikke selv oplevet det med de få billeder jeg har taget. Men det ser ud som om at det er meget vigtigt at jeg bruger dithering som du siger.
Jeg bruger følgende udstyr: (en lidt stor mundfuld for en begynder, men jeg fik nogen gode tilbud brugt)
EQ6 mount
SW 10 ” newtonian f/4,7
Mindre SW linseteleskop og orion starshoot til guiding
PHD 2 som software
Canon 760 D (unmod)
Koma corrector
Jeg bor desværre i kbh, men vil tage langt herfra for at tage billeder. 🙂
Det lyder smart med dithering og jeg håber det kan hjælpe!
27. juli 2016 kl. 12:17 #148903
tobias.thygesen- Moon
Hej Jesper,
Jeg dropper målet om 10 og ser hvad det bliver til 🙂
I forhold til forskellige serier, skal jeg så “samle” dem til sidst i DSS (det jeg bruger) på samme måde som ved de enkelte serier, eller er der andre indstillinger jeg skal være opmærksom på?
Vil det sige at du ville anbefale at jeg bruger ISO 3200 og så derfra eksperimentere med eksponeringstid?
Tak for hjælpen allerede. Det betyder meget! 🙂
27. juli 2016 kl. 12:27 #148904
jespergDeltager- Super Nova
Tobias Thygesen wrote: Hej Jesper,
Jeg dropper målet om 10 og ser hvad det bliver til 🙂
I forhold til forskellige serier, skal jeg så “samle” dem til sidst i DSS (det jeg bruger) på samme måde som ved de enkelte serier, eller er der andre indstillinger jeg skal være opmærksom på?
Vil det sige at du ville anbefale at jeg bruger ISO 3200 og så derfra eksperimentere med eksponeringstid?
Tak for hjælpen allerede. Det betyder meget! 🙂
Hvis du stacker burde støjniveauet med ISO3200 ikke ødelægge noget, med et ret nyt kamera. Du kan jo teste både 3200 og 1600 og se hvad kameraet præsterer.
Når du har stacket de forskellige serier, kan du åbne begge i Photoshop, kopiere det ene ind over det andet i et lag. Oprette en layer mask i det øverste lag, derefter kan du male med sort og hvid i masken ind til du er tilfreds. Brug en blød pensel (uden hårde kanter), med en reduceret “opacity“ er det nemmere, så kan du lave flere penselstrøg indtil resultatet er godt. Maler du for meget med sort, maler du bare over med hvid.
Til sidst flatten og gemme i ny fil.
Jesper G.
6. august 2016 kl. 10:27 #149282
tobias.thygesen- Moon
Hej igen,
Mange tak. Jeg må ud og få taget nogen billeder, så jeg kan få afprøvet både ISO og evt. forskellige serier.
Nu kommer de mørke nætter heldigvis nærmere 🙂
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'ISO, lukketid mm.' er lukket for nye svar.