ISO for et CCD kamera?

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? ISO for et CCD kamera?

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af norup. This post has been viewed 62 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

martin.kruse
      • Main Sequence

Jeg så på et Celestron Nightscape 8300 Color CCD Camera with the famous Kodak KAF8300 Sensor. 8,3MP Color Sensor – 22,5mm Diameter – 5,4µm Pixel.

Hvad svarer det kameras følsomhed til i forhold til ISO for et DSLR kamera? Hvordan sammenligner man følsomhed mellem 2 CCD kameraer?

Jeg har læst, at et DSLR kamera har ca. neutralt gain ved en ISO på kvadratroden af max ISO i hundreder, dvs. max ISO 25.200 betyder neutral gain ved ISO 1.600.

Martin

xplode
      Deltager
        • Nova

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt angående ISO/gain, men jeg vil fraråde deg å kjøpe ett kamera med 8300 sensor i fargeversjon. Ett modifisert 1100D gir deg bedre bilder til en langt lavere pris og er enklere å bruke.

8300 sensoren er gammel(10år gammel teknologi) har veldig mye støy selv om det er nedkjølt, Celestron kameraet kjøler til kun 20 grader under ambient temp som er altfor lite til forholdene der kameraet har en fordel (ved 15+C ambient temp) i forhold til ett ukjølt DSLR.

norup
        Deltager
          • Super Giant

Martin Kruse wrote: Hvad svarer det kameras følsomhed til i forhold til ISO for et DSLR kamera? Hvordan sammenligner man følsomhed mellem 2 CCD kameraer?

For objektivt at kunne sammenligne CCD kameraer, er man nødt til at kigge på størrelser som kvanteeffektivitet (QE) og udlæsestøj (RON). ISO er for mig at se et målebånd af elastik, opfundet af kamerafabrikanter for at gøre overgangen fra analog film mindre forvirrende.

Martin Kruse wrote: Jeg har læst, at et DSLR kamera har ca. neutralt gain ved en ISO på kvadratroden af max ISO i hundreder, dvs. max ISO 25.200 betyder neutral gain ved ISO 1.600.Martin

Det lyder helt sort for mig. Har aldrig hørt begrebet “neutralt gain”. Men det kunne være interessant at vide, hvordan ISO estimeres. Da QE vel sjældent varierer mere end en faktor 3 mellem kameraer, skulle man tro den væsentligste forskel ligger i RON.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'ISO for et CCD kamera?' er lukket for nye svar.