Iridium 52 flare ?

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER Iridium 52 flare ?

• Dette emne har 11 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 6 måneder siden af michal. This post has been viewed 267 timespowalko. This post has been viewed 267 times
Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Forfatter

michal.powalko
    Deltager
      • Moon

Hej,

Mens jeg var ud og øvet mig lidt i lørdags har jeg opsat GoPro til at optage himlen…Efter jeg har kigget billede igennem er den her “satelite flare” som er mest interesant fra aften:

GoPro har kørt med 20s eksponering og ISO800. Når jeg kigger inde i Stellarium so dukker Iridium 52 op ca. kl 22:45, som er den mest sendsynlige årsagen til flare, eller ??

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Der er måske en lettere metode via: heavens

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Er du sikker på at det er den 2/9? Jeg kan ikke se at der skulle have været et Iridium på det tidspunkt kan det have været en ildkugle?

clauskaf
          Deltager
            • Nova

Jeg kan heller ikke se at Iridium 52 skulle dukke op???

michal.powalko
            Deltager
              • Moon

Hej Claus, ja der var 02.09 kl 22:44:39. Som sagt GoPro kørte med 20s og flaret er synglige på de 3 billede – derfor gig jeg ud fra, at det er for lang tid at fange ildkugle på alle 3….men jeg er heller ikke er sikkert på iridium…. Men hvad ellers :-)?

P.S. Tak for linket til heavens

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Jeg har prøvet at taste Gårslv ind i heavens og gået tilbage i historikken og intet fundet??? Til gengæld gik jeg også ind i Stellarium og der fandt jeg mange Iridum bl.a. Iridium 914?? Det troede jeg slet ikke fandtes.

Jeg tror du har fanget en sporadisk ildkugle. Hvilken retning pegede kameraet? Jeg kan ikke lige genkende stjernebillederne

lindhard
                Deltager
                  • Super Nova

Ildkuglen er lige ved Cassiopeja, så vidt jeg kan seLindhard2017-09-04 22:45:40

mvh
                  Lars

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Hej Lars

mener du også at det er en ildkugle?

clauskaf
                    Deltager
                      • Nova

Nej det er nok en eller anden satellit da sporet går i samme retning på billederne ja under Cassiopia kommende fra Andromeda tak Lars, nu kan jeg godt se det

lindhard
                      Deltager
                        • Super Nova

ClausKAF wrote: Nej det er nok en eller anden satellit da sporet går i samme retning på billederne ja under Cassiopia kommende fra Andromeda tak Lars, nu kan jeg godt se det

Ja, det må være en satellit, da den er med på flere billeder.

mvh
                        Lars

clauskaf
                        Deltager
                          • Nova

Og det må være noget jordnært hvis det laver dette flare

michal.powalko
                          Deltager
                            • Moon

Hej Claus og Lars, ja, flare er opstået ved Cassiopeja (GoPro pegede mod nord-øst fra Gårslev) – jeg er også meningen at det var satellit pga. den er med på flere billeder (over 60s eksponering), men hvad for en få jeg sandsynligt aldrig at ved 🙂

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
                          • Emnet 'Iridium 52 flare ?' er lukket for nye svar.