IRAS 19597+2258

• Dette emne har 2 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 5 måneder siden af jens. This post has been viewed 308 timesjacobsen. This post has been viewed 308 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

Rudi
    Deltager
      • Neutron star

IRAS 19597+2258 er en type M variabel og er langsom med en periode på 311 dage. Se mere her: Wiki

Jeg har fået lavet lidt målingerne på denne variable stjerne og det har Mogens Zahariasen også (tak for det Mogens )

Desuden gjorde Mogens mig opmærksom på at en T. Karlson fra Sverige, KTHA, har registreret en måling på AAVSO’s hjemmeside. Se dette Link.

Jeg har prøvet at samle målingerne i et excel ark for at plotte variasionen. Desværre har vi kun fået målinger omkring maksimum. Så det er om at få lavet nogle målinger til næste vinter.

Desuden har jeg tilføjet en grå kurve der er en simpel cosinus funktion med perioden på 311 dage og epoch d. 4. maj 2008. Jeg ved godt at en variabel ikke følger en cosinus funktion, men det giver en ide om minimum, midt og maksimum.

AAVSO har et “phase plot” der ser således ud:

Jeg kan ikke finde ud af hvor disse målinger stammer fra???

Her er alle målinger med tiden ud af x-aksen.

Her samme målinger, men som AAVSO’s “phase plot” normaliseret til een periode:

Regnearket med målingerne i ligger her: IRAS.xlsx

Af en eller anden årsag som hverken Mogens eller jeg kan regne ud, er der en konstant forskel på Mogens’ og mine målinger. Jeg bruger en Canon EOS 1000D (unmod) uden filtre, Mogens bruger et Starlight Express (tror jeg nok?).

Men det kunne være sjovt at få nogle flere målinger på, så igen, hvis nogen af jer lige svinger teleskopet forbi M27 området, så snup lige 5-10 billeder af IRAS 19597+2258

ra/dec (J2000.0): 20 01 52.07 +23 07 04.6 (300.46696 +23.11794)

Edit: stavefejlrudibr2016-09-28 20:35:01

/Rudi B. Rasmussen

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Willam do

jens.jacobsen
        Deltager
          • Neutron star

Tja, der er mange delelementer i hvorfor jeres observationer ikke rammer lige oven i hinanden.

Et par punkter i kunne undersøge:

Bruger i de samme filtre (Johnson V f.eks)?
          Har i kalibereret ordentligt, dvs darks, flats og flatdark ?
          Undgå Bias, brug hellere darks med samme længde som science optagelser.
          Har i brugt de samme sammenligningsstjerner, og ikke brugt nogle røde eller blå?
          Har i målt i ca samme airmass?

Og for at komme ordentligt på plads, har i transformeret?

Jeg tror det i praksis vil være svært at få DSLR og CCD+filter optagelser til at ramme absolut indenfor mere end 1/10 mag.. Men det er jo også fint.

mvh
          Jens

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'IRAS 19597+2258' er lukket for nye svar.