› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › IR UV Kamera – The Fujifilm X-T1 IR
- Dette emne har 12 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 7 måneder siden af landbo. This post has been viewed 33 times
-
ForfatterIndlæg
-
3. august 2015 kl. 15:28 #135148
anderspDeltager- Moon
Måske interessant?
The Fujifilm X-T1 IR
“Specifically, the company states “Professional-grade infrared technology from the ultraviolet (UV), visible and infrared (IR) portions of the spectrum (approximately 380nm – 1,000nm)” The standard IR cut filter has been removed and an anti-reflective coating has been applied to the sensor according to what Fujifilm tells us.”
http://www.thephoblographer.com/2015/08/03/the-fujifilm-x-t1-ir-shoots-infrared-images/#more-76465
3. august 2015 kl. 17:45 #135150
JuliusDeltager- Nova
Knall godt kamera så dette er meget interessant. Takk for tipset.
3. august 2015 kl. 18:23 #135152
Anonym- Nova
Pris? 🙂
3. august 2015 kl. 23:01 #135158
JuliusDeltager- Nova
1700 US dollars X-T1 i normal variant koster 1300 US dollars.
I norge koster billigste X-T1 10500kr så jeg tipper:Pris i NOK ca (10500/1300)*1700=13730 NOK ca så ikke billig.
Sikkert nærmere 15000 NOKHvis man bestiller fra BHphoto blir det ca 17518kr med 25% moms inkludert.
“
Based on all the success that the
Fujifilm X-T1 gained, the company has gone ahead and created an infrared
version of their award winning camera. According to the company’s press
release, it’s going to be marketed to crime scene investigation, fine
art photography, healthcare diagnostics and observation professionals.
Externally, it’s identical to the X-T1, but it’s what’s on the inside
that counts.It maintains the X Trans Sensor–which the other cameras have and that
randomizes colors. But when it comes to infrared work, you’ll get
different results. For starters, this is a 16.3MP APS-C X-Trans CMOS II
sensor that can capture UV light. Specifically, the company states
“Professional-grade infrared technology from the ultraviolet (UV),
visible and infrared (IR) portions of the spectrum (approximately 380nm –
1,000nm)” The standard IR cut filter has been removed and an
anti-reflective coating has been applied to the sensor according to what
Fujifilm tells us.More tech specs are after the jump. When it comes to America, it’ll cost you $1,699.95.
FUJIFILM X-T1 IR (Infrared) key features:
- Professional-grade infrared technology from the ultraviolet (UV),
visible and infrared (IR) portions of the spectrum (approximately 380nm –
1,000nm) - 16.3 Megapixels APS-C X-Trans CMOS II Sensor
- Dust and water-resistant body with approximately 80 weather sealed points. Freeze resistance to 14°F (-10°C).
- EXR Processor II
- Startup time of 0.5 seconds
- Shutter time lag of 0.05 seconds
- Shooting interval of 0.5 seconds
- High-precision 2.36 million dot OLED viewfinder
- Highest viewfinder magnification for digital cameras of 0.77x
- Wide viewing angle (diagonal 38° and horizontal 31°)
- Ultra-fast Real Time Viewfinder with a lag-time of 0.005sec (less than 1/10 of existing models)
- Four different display modes: Full, Normal, Dual and Vertical.
- Tempered glass 1.04 million dot high-precision 3” tilting LCD monitor
- Digital Split Image and Focus Highlight Peaking
- Completely electronic shutter up to 1/32000 seconds
- ISO200 – 6400, extended ISO 100, 12800, 25600, Auto (maximum ISO setting from ISO 400 – ISO6400 available)
- Die-cast magnesium body provides a sturdy and durable, while compact and lightweight design
- Interval timer shooting for Time Lapse photography is available with intervals of 1 second to 24 hours and up to 999 frames
- Full HD video 1080p at 60fps; bit rate of 36Mbps for clear capture
of delicate movements; frame rates of 50fps, 30fps, 25fps and 24fps,
supporting worldwide motion picture formats
The FUJIFILM X-T1 IR (Infrared) will be available in October 2015 for USD $1,699.95 USD CAD $2,099.99.
Read more at http://www.thephoblographer.com/2015/08/03/the-fujifilm-x-t1-ir-shoots-infrared-images/#QcWM1PrZEYsSIWYz.99“
MrJulius 2015-08-03 23:04:32 4. august 2015 kl. 20:43 #135197
mikael_joeDeltager- Super Nova
Interessant kamera. Giver jo nogle spændende muligheder at også tage billeder ude i naturen. Mange planter lyser nemlig op i UV.
4. august 2015 kl. 21:06 #135198
lindhardDeltager- Super Nova
Mikael_Joe wrote: Interessant kamera. Giver jo nogle spændende muligheder at også tage billeder ude i naturen. Mange planter lyser nemlig op i UV.
Og skal man tro avisen, kan det også tage billeder af damers undertøj – gennem tøjet
mvh
Lars4. august 2015 kl. 22:40 #135204
landboDeltager- Nova
Jeg ville nu vente med og savle over det kamera indtil man har set nogle ordentelige specifikationer.
Men ellers ser det da spændende ud hvis man ellers har noget FORNUFTIGT
og bruge det til.
5. august 2015 kl. 01:12 #135207
JuliusDeltager- Nova
Man får jo også konvertert vanlige kamera til fullt spektrum, IR eller UV hos blant annet hos Lifepixel.com hvis man ikke tør gjøre det selv.
5. august 2015 kl. 08:01 #135209
landboDeltager- Nova
MrJulius wrote: Man får jo også konvertert vanlige kamera til fullt spektrum, IR eller UV hos blant annet hos Lifepixel.com hvis man ikke tør gjøre det selv.
Det er naturligvis rigtig. Men mon man også får eventuelle softwareopdateringer til IR med ???
Kunne godt tænke mig og se følsomheden for de forskellige bølgelængder af spektrummet. Det kunne jo være man havde et planetkamera med nogenlunde de samme speckts, men dog mindre chip.
5. august 2015 kl. 11:14 #135214
JuliusDeltager- Nova
Det er det som er så kjekt med speiløse kamera, de trenger ingen justeringer for at autofokus skal fungerer riktig slik som man må på speilrefleks. Jeg kunne tenke meg ett fullt spektrum kamera slik at jeg kan prøve både H-Alpha, IR og UV fotografering bare ved å bytte filter på objektivet.
5. august 2015 kl. 19:19 #135227
landboDeltager- Nova
MrJulius wrote: Det er det som er så kjekt med speiløse kamera, de trenger ingen justeringer for at autofokus skal fungerer riktig slik som man må på speilrefleks. Jeg kunne tenke meg ett fullt spektrum kamera slik at jeg kan prøve både H-Alpha, IR og UV fotografering bare ved å bytte filter på objektivet.
Problemet med autofocus tror jeg nu ikke du undgår med det spejlløse kamera. Som jeg forstår problematikken skyldes det din linses manglende evne til at have focuspunkt samme sted ved de forskellige bølgelængder. Har nemlig erfaret at problemet forsvinder med smalbåndsfiltre eller filter der indskrænker lyset til det synlige spekter med et almindeligt DSLR kamera. Almindelige linser er jo ikke lavet til hverken UV eller IR området, men kun synligt lys.
5. august 2015 kl. 23:29 #135234
JuliusDeltager- Nova
Man må selvfølgelig bruke filter for det område av de elektromagnetiske spektrum man ønsker. Fordelen med speiløsekamera er at avstanden fra sensor til objektiv er mindre enn på ett speilrefleks slik at man ikke risikerer at objektivet ikke kan fokusere det infrarøde lyset(egentlig kun nær infrarødt) på sensoren.
Speilrefleks bruker jo også en egen sensor for autofokus, speilløse system kamera bruker selve bildesensoren, for å fokusere lyset uavhengig av bølgelengde.
En annen fordel med speiløst er at med ett speilrefleks vil man ikke kunne se gjennom den optiske søkeren, fordi øyet ikke kan se nær-infrarødt, men det kan kameraets sensor. Så på speilløse kan man bruke søker og skjerm men på speilrefleks kan man bare bruke skjermen.
UV fotogtafi krever spesielle objektiv som slipper UV lyset i gjennom. Nær-infrarødt klarer det fleste objektiv helt fint. Ved noen objektiv vil man få såkalt hotspot, en lysere flekk ofte midt på bildet pga refleksjoner internt i objektivet.
6. august 2015 kl. 19:53 #135261
landboDeltager- Nova
MrJulius wrote: Man må selvfølgelig bruke filter for det område av de elektromagnetiske spektrum man ønsker. Fordelen med speiløsekamera er at avstanden fra sensor til objektiv er mindre enn på ett speilrefleks slik at man ikke risikerer at objektivet ikke kan fokusere det infrarøde lyset(egentlig kun nær infrarødt) på sensoren.Speilrefleks bruker jo også en egen sensor for autofokus, speilløse system kamera bruker selve bildesensoren, for å fokusere lyset uavhengig av bølgelengde.En annen fordel med speiløst er at med ett speilrefleks vil man ikke kunne se gjennom den optiske søkeren, fordi øyet ikke kan se nær-infrarødt, men det kan kameraets sensor. Så på speilløse kan man bruke søker og skjerm men på speilrefleks kan man bare bruke skjermen.UV fotogtafi krever spesielle objektiv som slipper UV lyset i gjennom. Nær-infrarødt klarer det fleste objektiv helt fint. Ved noen objektiv vil man få såkalt hotspot, en lysere flekk ofte midt på bildet pga refleksjoner internt i objektivet.
For en standart sensor i en EOS1100D, er det begrænset hvor lang en bølgelængde den kan se ud i. Ved 850nm er der ikke så meget “syn” tilbage.
En “nyere” Canon har en udmærket live view med 5 og 10 ganges forstørrelse som er ganske anvendelig til astro.
UV området kender jeg intet praktisk til.
Men igen vil jeg gerne se nogle ordentelige speckts i stedet for rygter.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'IR UV Kamera – The Fujifilm X-T1 IR' er lukket for nye svar.