IR ProPlanet 742 filter

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TILBEHØR IR ProPlanet 742 filter

• Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af jesperg. This post has been viewed 103 times
Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har i dag modtaget mit gamle 20D EOS kamera fra værkstedet, der har fjernet Cmos filteret.
      Det var i øvrigt Visual Service i Viby J, det kostede ca 1300,- incl. moms og fragt, hvis nogen skulle være interesseret.

Så kunne jeg afprøve Astronomik clipfilteret ProPlanet 742, der blokerer alt under 742 nm
      Testfoto af et træ, det er jo lyst endnu Wink
      Søgeren er jo helt sort, så det er lidt “Point & Shoot”
      Sjovt med disse IR-landskabsfotos, med det her setup ligner det jo gammeldags IR-film.

Senere skal filteret prøves på Månen og planeter.

Jesper G.

joergen.k
      Deltager
        • Nova

hej jesper

fedt billed :-).

det var da billigt mener baader skal have 300euro uden fragt

adressen er noteret skal have modeficeret mit eos 40D

overvejer det nye eos 7D til natur fugle det har nogle lovende specs.

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Hej Jørgen.

Ja 7D ser lovende ud.
          Husk at se Astronomiks udvalg af clipfiltre.
          Visual Service kan godt anbefales, de virker meget professionelle.

Jesper G.

joergen.k
          Deltager
            • Nova

Jeg er lidt i tvivl om hvilket filter jeg skal bruge,har ikke lysforurening god mørk himmel ca4.5-5.5 mag

Måske bare et klart filter??

jesperg
            Deltager
              • Super Nova

Et klart clipfilter kan jo virke som støvforsegling i huset, men ellers kan du bare køre uden filter, hvis du ikke vil ha´ f.eks. et 12 nm H-alpha, eller et CLS-CCD for at øge kontrasten og fjerne den glød af lysforurening som trods alt er der, selv hvis du har en mørk himmel.

Jesper G.

outlook
              Deltager
                • Super Nova

Godt nok, ligner lidt de plakater man kunne købe en gang og klæbe op på væggen.

IR pass filter er efter min overbevisning bedst i LRGB optagelser med IR pass i luminans’en – den vel nok bedste måde at tage billeder af planeterne med i farver.

I mono er det som om at et alm. rødfilter giver de bedste optagelser evt. sammen med et UV/IR filter.

Hilsen Leif,
                “When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting

joergen.k
                Deltager
                  • Nova

Hvad erfaringer har du gjort dig med eos 20d nu da den er modeficeret,Det er meget interrasant da der helt sikkert er mange der har haft tanken om modeficering men ikke har haft modet,Det er jo et større indgreb jeg ikke ville gøre selv.

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

Jørgen jeg turde heller ikke selv forsøge at lave operationen, når nu de professionelle kan gøre det for en rimelig pris.

Jeg har endnu ikke erfaringer med nattehimlen, men det er jo velkendt at brintgas områder på himlen trænger 2-3 gange bedre igennem til chippen, når filteret fjernes, så jeg regner da med at det bliver godt Tongue

Jesper G.

Anonym
                      • Nova

Det ble jo riktig flott og kunstneriskt Clap

Er dette en operasjon man kan gjøre med alle DSLR kameraer ? For eksempel mitt Pentax K 200D ??

jesperg
                      Deltager
                        • Super Nova

Arne Martin wrote: Det ble jo riktig flott og kunstneriskt Clap

Er dette en operasjon man kan gjøre med alle DSLR kameraer ? For eksempel mitt Pentax K 200D ??

Måske ?
                        Du skal nok spørge på værkstedet.

Jesper G.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
                      • Emnet 'IR ProPlanet 742 filter' er lukket for nye svar.