Invitation MAF Starparty 2009 – Opd. 16 sep.

Fora ASTRO-FORUM ASTROTRÆF OG KLUBSNAK Invitation MAF Starparty 2009 – Opd. 16 sep.

• Dette emne har 129 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af bjoerk. This post has been viewed 3731 timesjensen. This post has been viewed 3731 timesnova. This post has been viewed 3731 times
Viser 10 indlæg - 121 til 130 (af 130 i alt)
  • Forfatter

michael.bertelsen
    Deltager
      • Nova

Også her. Har ikke sovet ret meget føler mit system snart lukker nedSleepy, men det var det hele værd som sædvanligtBig%20smile TAK FOR ET KANON STARPARTY og alt det arbejde der var lagt i det. Det var rart, at møde jer alle igen. Tak for hyggeligt samvær og duften af Stefans(kvintet) pibetobakLOL Glæder mig allerede til næste år.

Det bliver spændende, at se alle de billeder der blev taget – jeg selv taget en masse, men dem poster jeg senere. For mit eget vedkommende, kørte alt teknik bare. Det var rart, at min guide virkede perfekt, så jeg ikke behøvde, at sidde og vogte over teleskop og pc, så der også var tid til at gå rundt – 30min subs må hvist være ok med stadig runde stjerner.

Mange starparty hilsner fra

Michael

mstauning
      Deltager
        • Black Hole

Hejsa.

Jeg må da også lige takke for et hyggeligt starparty, som jo igen var planlagt og udført på bedste vis.

Især tak til Kim for chocolade 🙂

steffan
          • Giant

Hej Alle,

Ydmyg taknemmelig fra Kalundborg, det var et fantastisk starparty. Jeg er lykkelig for vi tog en feriedag om fredagen sådan vi kunne være med alle dage.

Tak til MAF for et godt arrangement, det er fornemt, og jeg syntes det er fantastisk billigt at deltage, og at kvaliteten langt overstiger dette!!!

@Michael B.: Velbekomme, jeg må indrømme jeg fik hvæset noget i snaden haha

Vi ses allesammen, jeg er allerede nu igang med at motivere Ane til at ville med til Tyskland i foråret!!!

Steffan

wieben
          Deltager
            • Nova

En stor tak for et fantastisk MAF starparty. Det var en stor fornøjelse og privilegium at bruge 3-4 dage i selskab med flinke astrofolk.

Planlægning, omgivelser, mad og ikke mindst vejret var sammen med den gode stemning til at danne rammer om det ultimative starparty. Jeg kom i seng ved 6-tiden alle 3 dage takket være det gode vejr. Duggen var slem, og jeg var glad for, at jeg havde købt en hårtørrer på vej til MAF. Den redede mange af mine billeder, selv om jeg har måtte slette rigtigt mange frames.

Det var spændende at se alt udstyret, og ikke mindst at se objekter visuelt, som jeg ellers bedst kender fra mine fotoforsøg. Specielt slørtågen og Stefans kvintet imponerede i de store dobsons.

Jeg fik samlet en del fotoner. NGC 891 og NGC3771 med kvintetten var mine hovedmål. I morgentimerne testede jeg lidt forskelligt. Et af “morgen objekterne” blev M45, som jeg på et senere tidspunkt vil samle mere data på.

De andre billeder kommer i løbet af en uges tid.

Bjørn Sandåker
            Deltager
              • Neutron star

Heisann alle,

Takk for et fantastisk Starparty! Det var hyggelig å møte dere “in real life” og MAF hadde laget et utrolig fint opplegg. Jeg har ikke kommet helt hjem ennå, men skriver dette på en gammel Mac laptop fra den gamle adressen (vi har ikke solgt den leiligheten ennå). Til torsdag skal jeg ha bilen på service her, så da er det ikke noe vits i å dra hjem før den har vært der. Men jeg måtte stoppe og overnatte allikevel. Jeg var trett etter å ha kjørt så langt og sov nesten hele dagen i dag.

MAFs Starparty er virkelig verdt pengene, og det er et understatement, men jeg skjønner ikke helt hvordan de får det til å gå i balanse med regnskapet. Jeg bidro så godt jeg kunne med å dekke opp balansen ved å ta lodd i lotteriet – og vant hele tre premier! Big%20smile To flotte plakater med Hubble-bilder og et gavekort på 1000 kroner! Wow, jeg er overveldet …! Tusen takk til arrangørene for et flott og minnerikt arrangement, og tusen takk til sponsorene for lotterigavene!

Jeg tok noen vanlige bilder av leiren og folk der, og vil legge dem ut på mitt eget webhotell etter hvert. Deretter poster jeg en lenke til dem her, så alle kan se.

Mvh,
              Bjørn

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Hej alle,

Tusinde tak for et herligt star-party !!

Det har været en fornem tur i det jyske og lærerigt med en masse gode spændende foredrag.

Man skulle tro at min navnebror, den gode Hr. Lars Zielke, ville vide
                bedre end at drille de gamle guder med sin hybris: “Jeg har bestilt
                klart vejr til kl. 21″ blev gentaget flere gange med et kæmpe grin.

Men heldet følger jo de tossede og klart blev det – 3 dage i træk !!

Og guderne valgte ikke at fremmane Zeuses tordenkiler eller regnskyer,
                ej heller Skorpionen så mægtig at den kunne dræbe Orion, men lod blot
                nemisis falde som uheld mod Lars. Guderne viste bare ikke, at Hr.
                Zielke i ly af den dybe jyske mørke havde snuppet det
                uigennemtrængelige løveskind fra Herkules, som havde dræbt løven Nemean
                ved at kvæle den. Beskyttet af Herkuleses løveskind prellede alt dette
                uheld af og ramte en anden Lars – mig!

Intet af mit medbragte grej ville makke ret!

Først drillede polopstilling, skævt polskop blev rettet. Så var den gal
                med fokus på guide-optikken, det blev hurtigt rettet. Frank Larsen
                kikkede forbi og med hans bare tilstedeværelse spillede guidingen helt
                af sig selv… Hmmm…

Så blev mountet indstillet med en 1-star align på Vega, det gik fint,
                men en goto til M57 ville ikke. Håndkontrollen ignorerede mig bare…
                ??? Nyt forsøg med M27 hjalp heller ikke.

Nå, men det slår mig nu ikke ud, jeg kan da finde de mest almindelige
                objekter, så efter en push-to skulle QCam6’eren fokuseres. Med en
                batinov maske gik dt jo nemt – indtil jeg tog den af, så var skidtet
                ikke 100% i fokus… Hmmm ??? Nå, det blev rettet… Så skulle der
                guides, men Frank var jo gået for længst, så nu nægtede QCam5’eren
                totalt at snakke med Pc’eren.

UAAARRRRGGGG !! OuchDead

Fortalte jeg i øvrigt, at jeg ved et uheld fik hældt en ½ kop the i tasteturet på min bærebar???

Til trods for alle uheld, så har jeg i den grad hygget mig og nydt dagene.

Jeg har slet ikke fået taget nogle billeder, der var alt for travlt med foredrag, workshops og kik i store dobsons. Især Slørtågen og Crescent i Rafaels 30″ var fantastiske! Shocked

Eneste problem var, at der var for lidt tid til at ose og hygge.
                Programmet med de gode og spændende foredrag fyldte de fuldstændigt 3
                dage ud. Næste år håber jeg på en hel ugen med lidt mere luft i
                programmet Tongue

En stor tak til Lars, Allan, Nikolaj og resten af MAF for et fantastisk arrangement !!

Uden jeres kæmpe arbejde havde dette træf ikke været muligt!!

Sagde jeg, at jeg slet ikke tog nogle billeder. Øhh ikke helt rigtigt, jeg fik taget 2.

Jeg havde lidt meget udstyr med og med indkøb hos forhandlerne + en
                veninde der skulle med hjem, så var der simpelthen ikke plads til det
                hele i bilen. Hmm, med en lånt skruetrækker fik jeg skilt mit slibebord
                ad og efter 2-3 timers (!) pakkeri var bilen læsset og klar. Tak til
                Michael Stauning for skruetrækker!

Bemærk at baghjulet er fri af skærmen ved normal last Wink

Med Venlig Hilsen
                Lars “Lowrider” Malmgren

Lars Malmgren2009-09-22 00:16:35

Finn
                Deltager
                  • Neutron star

Lars for pokker da Clap, hvor meget grej skulle den stakkels pige så havde på skødet, hele vejen hjem Approve

Bjørn Sandåker
                  Deltager
                    • Neutron star

Takk for sist, Lars! Det var hyggelig å hilse på deg!
                    Synd med all uflaksen du hadde, men bilen var profesjonelt pakket! Approve Du trenger en større bil … Wink

Mvh,
                    Bjørn

Bjørn Sandåker
                    Deltager
                      • Neutron star

Bjørn T. Jønsson wrote: Jeg tok noen vanlige bilder av leiren og folk der, og vil legge dem ut på mitt eget webhotell etter hvert. Deretter poster jeg en lenke til dem her, så alle kan se.

Nå har jeg lagt ut 40 48 bilder fra MAFs Starparty 2009:

http://photos.softace.com/v/bjorn/maf_2009/

Hvis noen har lyst på en kopi av et bilde, så er det bare å laste ned originalen som også ligger der.

PS. Til MAFs Starparty 2010 satser jeg på å ha med dette:

+ + + + +

… så får vi se hvor mye av dette jeg får råd til … LOL

Celestron Skyscout (bilde 4) skal monteres på GSO 16″ (bilde 3) for å brukes til å lokalisere objekter ved push-to.

Bjørn T. Jønsson2009-09-22 20:01:43

Mvh,
                      Bjørn

bjoerk.jensen.nova
                      Deltager
                        • Giant

Hej alle.

Mange tak for en dejlig week-end i det midtjyske. Det var det største starparty jeg endnu har deltaget i.

Godt vejr bidrog til nærmest euforiske stemninger hen under aften både fredag og lørdag.

Lars : din bil er ellers godt pakket. Ærgerligt man ikke kan se det er fra et starparty LOL med alt det grej. Hvor gjorde du af Tanja ?

Jeg kom også godt hjem. Alt var vådt pg dug men det fik lov at tørre i eftermiddagssolen her i Jels.

På træffet måtte jeg konstatere, at min G11 lider af slør i lejerne til RA snekken. Jeg har dog en ny liggende med lejehuse, bøsninger og alt hvad der skal til for at skifte det hele ud. Det vil gå i gang med inden længe.

Næsten alle mine billeder, som er eksponeret uden guidening, er blevet lidt underlige at se på. Det vil jeg nu rette op på ved at montere guidecam på søgeren og dermed kan jeg vel undgå de mange “fejleksponeringer”Dead.

Endnu engang tak til arrangørene af træffet. Vi ses igen til næste år – og der tager jeg min combicamp med Smile

Clear Sky’s

Bjørk Jensen ***nova2009-09-22 19:22:29

Viser 10 indlæg - 121 til 130 (af 130 i alt)
                      • Emnet 'Invitation MAF Starparty 2009 – Opd. 16 sep.' er lukket for nye svar.