› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROTRÆF OG KLUBSNAK › Invitation MAF Starparty 2009 – Opd. 16 sep.
- Dette emne har 129 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af bjoerk. This post has been viewed 3734 timesjensen. This post has been viewed 3734 timesnova. This post has been viewed 3734 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. september 2009 kl. 19:03 #21778
nightskyDeltager- Neutron star
Jens wrote:
Jeg oensker jer god vind allesammen, haaber vejrprognosen holder.
Ser frem til en meget detaljeret beretning efter Starpartyet.
PIV PIV Jens – Det bliver altså ikke det samme starparty når du ikke er med.
30″‘eren står ellers klar til 3 nætters super observationer.
Rart at høre fra dig, det er ikke så meget du er på astrofora for tiden.. Er astro blev gemt lidt væk?
Nightsky 2009-09-14 19:05:14 14. september 2009 kl. 19:09 #21779
astrojensenDeltager- Neutron star
“og hvem skal så finde alle de ting jeg ikke kan (hvilket vil sige 99% af alt)?”
Det kan jeg da gøre! Jeg kommer nemlig, og jeg har observeret visuelt i næsten 20 år, så jeg kan finde lidt af hvert!
På Stevns i 2007 brugte jeg en del tid på at hjælpe folk med at finde alverdens forskellige objekter. Husk blot at have en god søger og et okular med lav forstørrelse klar!
Thomas, Bornholm
14. september 2009 kl. 19:19 #21780
Hejsa Thomas
Jeg er sikker på at dig og Raffael kan få nogle gode timer ved 30″ teleskopet. Armin kommer også med hans hjemmelavede 18″‘er low-profile. Han er helt forrygende god til at finde sære kvasarer visuelt.
Jeg glæder mig meget til nogle gode dage. Håber virkelig at vejret bliver som udsigten viser lige nu.
I morgen aften bliver store vaskedag – der skal vi have vasket nogle mellemstore 12″ til 18″ spejle..
Nightsky 2009-09-14 19:22:51 14. september 2009 kl. 19:53 #21781
Hej Lars
Og jeg glæder mig HELT VILDT MEGET til at se en 30″ dobsonian med mine egne øjne – og at se i den!!! Den er præcis dobbelt så stor som det største teleskop jeg hidtil har set og observeret med, en 15″ dob på Stevnspartyet. En 18″ lowprofile lyder også helt okay…! Jeg tager nogle søgekort med til nogle out-of-the-way galakser.
Jeg tager nogle af mine små refraktorer med, en 63mm Zeiss Telemator, en 80/1200 Vixen på GP montering og en hypersjælden Zeiss 85/1600 A apokromat fra 1903 på EQ-6 med TS MTS-3 foto-drive. 85mm Zeiss’en er en af verdens ældste overlevende apokromater. Jeg har dog kun tubus, resten er forsvundet.
Thomas, Bornholm
14. september 2009 kl. 20:00 #21782
wiebenDeltager- Nova
Ja, det bliver spændende at se om udsigten holder. Jeg har dog på fornemmelsen at det bliver kanon.
Jeg havde også vaskedag her i weekenden. Det var første gang jeg vaskede mit spejl. Det var lettere end forventet, og ikke noget man skal være bange for.
Glæder mig helt vildt.14. september 2009 kl. 20:21 #21783
Wieben wrote:
Jeg havde også vaskedag her i weekenden. Det var første gang jeg vaskede mit spejl. Det var lettere end forventet, og ikke noget man skal være bange for.Næh en skurebørste, noget skuremiddel, terpentin, stålbørste får selv det mest beskidte spejl rent
14. september 2009 kl. 20:35 #21787
“Næh en skurebørste, noget skuremiddel, terpentin, stålbørste får selv det mest beskidte spejl rent”
Næ, du, Peva-star, det grønne med marmorstøv i, det er noget der rykker!
Thomas, Bornholm
14. september 2009 kl. 20:53 #21793
michael.bertelsenDeltager- Nova
Øv Jens
……men kører du ikke med Lars om torsdagen, så er du velkommen til, at køre med mig om fredagen. Jeg smutter hjem igen tidlig søndag formiddag. Vi skal nok finde plads til de to 10″ere
Den 30″ …….den vil jeg atså IKKE kigge i
MvhMichael14. september 2009 kl. 20:55 #21794
Sandblæsning og trykluftbor
14. september 2009 kl. 21:44 #21796
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Altså den 30″ har jeg haft fornøjelsen af at kikke i
DET er altså lidt en oplevelse, mildest talt !!Bare det at kravle de 4-5 meter (!) op ad stigen i bælg-mørke er lidt vildt.
Men belønningen… Altså at se centeret af M13 med masser af sort mellem stjernerne er lidt “mind-boggling” !
For ikke at tale om at gå på opdagelse efter H2 regioner i galaksearmene på M33 !Det er altså flippet i en grad jeg slet ikke formår at beskrive
14. september 2009 kl. 21:54 #21797
Det er netop derfor jeg ikke vil kigge i den
bagefter er man vild utilfreds med ens eget udstyr…og nu er jeg jo lige så glad for min nye 10″
meeen det gør jeg nu nok alligevel
MvhMichael15. september 2009 kl. 01:11 #21812
tommyfDeltager- Neutron star
Missede et godt kig sidste gang håber ski jeg for et godt kig i en stor dob denne gang.
Skal bare have sat min igang med optagelse, så klarer den sig selv hele aftenen så skulle der være plads til visuelle…
Øv Jens, det er alt for lang tid siden ellers……15. september 2009 kl. 07:34 #21814
jensDeltager- Giant
Hej kaere Venner!
Tusind tak for jeres gaestfrihed og smukke ord, soede er I altsaa!
Desvaerre maa jeg melde fra da jeg i oejeblikket befinder mig 2400km fra Danmark og foerst saetter foedderne paa dansk jord igen den 28 september.
Ja Lars, – astronomien er sat lidt paa vaageblus, men dog ikke gemt vaek. Jeg kommer ud af og til, men ikke i det omfang jeg gerne ville. Tiden er lidt begraenset, det er dog ikke min traening der er aarsagen, selvom jeg maa passe min nattesoevn, jeg er jo stadig i “voksealderen”.
Jeg haaber at kunne vaere med naeste aar, det er en event man ikke maa lade sig forbigaa som passioneret amatoerastronom.
MEN . . . . indroemmet . . . for pokker (undskyld udtrykket) hvor vil jeg savne jer!!!
Thomas (Bornholm):
Du har noget at glaede dig til . . . men en advarsel er lige paa sin plads: Det er saa hyggeligt at tiden gaar alt for staerkt (ogsaa selvom du tager natten til hjaelp), saa er du advaret.
15. september 2009 kl. 09:30 #21819
Bjørn SandåkerDeltager- Neutron star
k_holst wrote: Jeg har taget ferie en uge efter
Jeg har konstant ferie – når jeg da ikke bærer ryggen skakk med flytting …
Nå er danske Kroner bestilt i banken. Det nærmer seg!
På veien nedover må jeg innom et kjøpesenter og kjøpe øl og pølser til grillaftenen(e)!Bjørn T. Jønsson 2009-09-15 09:34:00 Mvh,
Bjørn15. september 2009 kl. 12:01 #21829
Var lige forbi DMI igen. Om muligt er udsigten blevet lidt bedre.
Husk solcreme -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Invitation MAF Starparty 2009 – Opd. 16 sep.' er lukket for nye svar.