› Fora › ASTRO-FORUM › ASTROTRÆF OG KLUBSNAK › Invitation MAF Starparty 2009 – Opd. 16 sep.
- Dette emne har 129 svar og 23 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 5 måneder siden af bjoerk. This post has been viewed 3729 timesjensen. This post has been viewed 3729 timesnova. This post has been viewed 3729 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. august 2009 kl. 11:04 #19495
Kompedal StarpartyDeltager- Main Sequence
Hej Frank
Det er korrekt at vi har fået Carina Software som sponsor, bl.a. med Voyager 4.5 CD, som du skriver. Desuden har vi også nogle andre ting fra dem, bl.a. SkyGazer.Om det lige bliver førstepræmien ved vi ikke endnu.Voyager er som du skriver et fremragende program med nogle features man ikke normalt ser. En af de rigtig gode ting ved programmet er at det ikke kræver et super kraftigt grafikkort for at køre fornuftigt.Vi er stolte over at Caria Software syntes det er værd at støtte et dansk starparty.Hvis vi er heldige kan vi måske offentligøre navne på flere sponsorer fra Danmark og udlandet en af de nærmeste dage.PS. Der var en del af medlemmerne i MAF som fik Voyager 4.5 til 1 cent den mandag. Alle er meget glade for programmet.midtjysk 2009-08-10 12:32:33 Kompedal Starparty
13. august 2009 kl. 15:29 #19669
Opdatering 13 august
Følgende workshops er nu blevet planlagt til MAF Starparty 2009.
Niels Haagh, Okularer og Barlow linser
Niels Haagh fra TrackTheStars vil give en generel introduktion til okularer og gennemgå en række forskelige typer.
Hvis vejret tillader det afprøves okularerne i praksis efterfølgende. Det er muligt at låne et okular og afprøve det i eget teleskop.
Workshoppen afholdes fredag og lørdag aften.
——————————————————–
Spectroheliograf
Har alle amatør astronomer ikke drømt at se flares, filamenter, eller imponerende protuberanser på Solen.
Selvfølgelig kan man købe filtre som viser et lille udsnit af Solens spektrum f.eks. H-alpha og CaK teleskoper. Selv i dag er disse filtre forholdsvis dyre og giver et begrænset udsnit af Solens spektrum.
Der er dog en anden måde, som er sikker, viser Solen i mange forskellige spektra og kan bygges for forholdsvis små penge. Spectroheliografen.
Der har været lavet sådanne instrumenter før i Danmark og lige nu arbejder enkelte ATM’er på at lave deres egne Spectroheliografer som kan bruges visuelt og fotografisk.
MAF Starparty havde planlagt at få Philippe Rousselle til at holde foredrag om spectroheliografen og observationer med denne, men desværre passede tidspunktet ikke. I stedet har Phillipe lavet en præsentation sammen med MAF Starparty, som vi viser under denne workshop.
Her bliver konceptet præsenteret på en let og forståelig måde, således at alle amatører, begynder som erfarne, kan være med og få stort udbytte.
Efter præsentation håber vi de danske ATM’er vil vise hvor langt de er nået med deres projekter og tale lidt om dem.
Philippe Rousselle har bygget og bruger en spectroheliograf med stor succes og regnes i dag for en af de mest erfarne på området. Kig på hans hjemmeside her og du vil blive imponeret over hans resultater.
H-alpha skan +/- 1.5Å lavet af Ph. Roussellemidtjysk 2009-08-13 15:52:50 Kompedal Starparty
17. august 2009 kl. 20:49 #20012
thomas- Giant
Det ser sgu godt ud. Jeg kommer igen i år
Jeg har lige et par spørgsmål om det praktiske.
Er teltpladser og observations pladser det samme?
Hvis det ikke er, er der så strøm på teltpladsen?Hvordan er lys-politikken? er laptops og laser pointere bandlyst, eller ?
Vi ses om en måneds tid.
Thomas17. august 2009 kl. 21:22 #20013
Hejsa
Teltplads og observationsplads er det samme.230V findes på pladsen, dog ikke til kaffemaskiner, kogeplader, boremaskiner, vaksemaskiner m.v.Vi har lyttet og med mådehold er brug af laser pointer tilladt.Laptops skal vende væk fra andre og afskærmes. Altså man må ikke genere andre med sit lys.Kompedal Starparty
17. august 2009 kl. 21:36 #20016
thomas- Giant
ok, det lyder som et glimrende kompromis.
17. august 2009 kl. 22:24 #20021
tommyfDeltager- Neutron star
Måske skulle man lave en visuel og en foto op deling,
Kan man parkerer rimeligt tæt på monteringen, den skal jo pakkes ned hver morgen og opsættes igen.17. august 2009 kl. 23:04 #20023
Omkring parkering.
Det er en flad nyklippet plæne, bil-telt-teleskop kan stå sammen.En opdeling tror vi ikke hjælper meget, medmindre der er stor afstand mellem områderne. Da en person kom til at tænde en lille håndholdt enhed ved ATF, Tyskland, kunne det genere folk mere en 100 meter væk.Dem der bruger lys, lapstops m.v. skal tage hensyn, så tror vi det går.PS. Vi har dog en anden plads som evt. kunne brugesmidtjysk 2009-08-18 00:56:16 Kompedal Starparty
17. august 2009 kl. 23:52 #20026
Tja, jeg har jo faktisk et 1.5m højt vindskjul, det tager jeg med, det burde fjerne det meste fra min bærbare.
18. august 2009 kl. 00:09 #20028
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
midtjysk wrote: En opdeling tror jeg ikke hjælper meget medmindre der er stor afstand mellem områderne. Da jeg kom til at tænde en lille håndholdt enhed ved ATF kunne jeg genere folk mere en 100 meter væk.
Ja tak! Det husker jeg godt!
70 meter længere nede begyndte en flok tyskere at råbe højt: “Arrgh !!!!!! LICHT AUSH !!!”
efterfulgt af nogle tyske besværligheder jeg ikke vil gengive samt “Dumme Dänen!”.Jeg havde de næste 10 minutter en grøn plet midt i synet hver gang jeg blinkede med øjnene…
Der fik Hr. Zielke gjordt os godt bekendt på hele pladsen
Tænk at han påstår at være visuel astronom, men kan bare ikke lade være med at “dimse”loool
18. august 2009 kl. 08:41 #20034
k_holstDeltager- Nova
@Tommy
Du behøver da ikke pakke ned hver morgen! Bare kast et dækken over den.Pladsen er jo fuld af “kendte” menesker døgnet rund, så du behøver ikke være nervøs for tyveri.Men ja! – Du kan stille op lige så tæt på bilen som du ønsker.k_holst 2009-08-18 08:42:50 18. august 2009 kl. 11:46 #20052
Et dækken er måske ikke helt nok hvis der kommer en lokal torden byge, så kan det piske jord/mudder op nedefra, bare en tanke…
Men lyset kan være et problem, min nye bærbare har et kraftigt skærmlys selv ved minimum styrke, så jeg må nok lave noget afskærmning.
18. august 2009 kl. 13:37 #20063
thomas- Giant
Du kan eventuelt finde en papkasse pc’en kan stå i. Den tager meget af lyset, OG en stor del af fugten.
Det er ihvertfald min plan :o)Thomas 2009-08-18 13:38:11 18. august 2009 kl. 14:26 #20065
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
TommyF wrote: Et dækken er måske ikke helt nok hvis der kommer en lokal torden byge, så kan det piske jord/mudder op nedefra, bare en tanke…
Men lyset kan være et problem, min nye bærbare har et kraftigt skærmlys selv ved minimum styrke, så jeg må nok lave noget afskærmning.
Tommy,
jeg har haft min G42 mount stående ude siden jul blot med et lille tæppe og et grilldækken over.
Ingen problemer der5. september 2009 kl. 01:29 #21250
Opdatering 3 september
Nyt foredrag:
Foredrag af Frank Grundahl – SONG – teleskoper, spektrograf of andet hardware.Der er nu lavet et endeligt program for MAF Starparty. Husk at vi jo allerede starter fredag formiddag og først slutter sidst på eftermiddagen søndag.
Der er nu kommet en stribe foredrag og workshops på alle dage. Desuden er der lavet en mere detaljeret beskrivelse af de enkelte foredrag og workshops.
Se meget mere på http://www.starparty.dk
Detaljeret program kan hentes her
http://www.starparty.dk/Images/2009/program.pdfHusk MAF Starparty 2009
midtjysk 2009-09-05 02:33:17 Kompedal Starparty
5. september 2009 kl. 18:18 #21280
Opdatering lørdag d. 5 sep.
Endelig fik vi en aftale igennem med en plakat sponsor. MAF Starparty er stolt over at kunne udlove 10 stk. høj kvalitets plakater med astronomi motiver til astrolotteriet.
Alle prints er lavet på nyeste generation af Canon stor format printere skrevet ud på det ypperste foto satin papir 240 grams.
Vi var nede og se de første blive printet ud og hold da op hvor er de flotte. Kvaliteten er udsøgt, farverne fantastiske og størrelsen på mere end 1 meter gør det sidste. Wow
Glæd jer til at se dem ved MAF Starparty og hvis du er heldig, vinder du en.
Tusind tak til EDB Centret, Holstebro.midtjysk 2009-09-05 18:21:01 Kompedal Starparty
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Invitation MAF Starparty 2009 – Opd. 16 sep.' er lukket for nye svar.