Invitation

Fora ASTRO-FORUM GENEREL ASTRONOMI Invitation

• Dette emne har 2 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 9 måneder siden af mhansen. This post has been viewed 80 times
Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Hej alle.

Jeg vil starte et projekt op omkring at måle den tilsyneladende størrelsesklasse af Gamme Glimt (GRB). (Den absolutte kræver, så vidt jeg husker, kendskab til afstanden). Dette vil jeg gøre ved at sammenligne lysstyrken fra GRB med lysstyrken fra en kendt stjerne.

Jeg vil derfor gerne invitere alle til at deltage i dette projekt, da jeg jo ikke kan være klar med udstyret 24/7 for at måle og jo flere deltagere i projektet, jo flere målinger kan foretages og i sidste ende, jo mere præcist kan resultatet blive.

Jeg kan med det samme sige, at projektet ikke vil leve op den generelle kvalitet indenfor videnskabelige artikler, da jeg hverken har den fornødne baggrundsviden eller de instrumentale muligheder til at foretage sådanne målinger. Jeg udfører udelukkende projektet fordi GRB interesserer mig utroligt meget og fordi jeg synes det kan være sjovt at prøve.

Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg dog har planer om at søge ind på KU for at læse astronomi og at jeg derfor er en tand mere motiveret for at prøve det her. Men jeg er også klar over at de muligheder jeg har for at lave sådanne målinger slet ikke lever op til de muligheder professionelle astronomer har. Det er meningen at projektet skal munde ud i en publikation og at jeg så vidt muligt skriver den efter videnskabelige normer, men det er på ingen måde meningen at den skal bruges som indlæg til den astronimiske videnskab.

Alle bliver naturligvis akkrediteret for deltagelse, hvad enten det er viden, billeder eller andet godt.

Jeg har normeret at hver session omkring et GRB skal være af 30 billeder af 5 minutters varighed, samlet 2½ time. Og at jeg maksimalt følger 5 GRB af gangen i et år. Men det kan der naturligvis laves om på, afhængig af omstændighederne og i takt med at jeg/vi bliver klogere på emnet.

Jeg har tilmeldt mig et system, GCN netværket, hvor jeg gerne skulle modtage meddelelser om de nyeste GRB. Men jeg har indtil nu ikke modtaget noget.

Håber der er flere end mig, der finder dette interessant.

lindhard
      Deltager
        • Super Nova

Det lyder spændende.

Kan du sige lidt mere, om hvordan projektet skal forløbe.

Hvad skal vi gøre og hvordan?

mvh
        Lars

mhansen
        Deltager
          • Nova

Projektet er meningen at skulle forsøge at måle GRB når de fremkommer. Deraf tilmeldingen til gnc. Derefter skal vi tage en række billeder af de GRB vi kan få taget, identificere dem på billedet og ved hjælp af Plate Solve og stjernekataloger, forsøge at bestemme den tilsyneladende magnitude. Jeg er i gang med at udarbejde et skrift, men da det er eksamenstid kan der godt gå lidt tid, før det er klart.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
        • Emnet 'Invitation' er lukket for nye svar.