› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Introduktion og okularstørrelser 1.25 Vs 2
- Dette emne har 10 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 7 måneder siden af rolfr. This post has been viewed 915 times
-
ForfatterIndlæg
-
11. juli 2017 kl. 21:03 #162088
rolfr- Asteroid
Hej!
[Advarsel: Væg af tekst, primært en introduktion men spørgsmål er at finde i bunden]
Jeg har gennem længere tid i skyggerne kigget med på dette forum mens jeg har syslet med inspiration til hvor jeg skal starte med Astronomien. Nu så jeg så i sidste uge et tilbud jeg ikke kunne sige nej til, en af de stjerne kikkerte jeg har haft et godt øje til, kom på tilbud -> En Celestron Omni XLT 120.
Da jeg nu har modtage, og samlet, denne kuriositet tænkte jeg det også var på tide at melde mig herinde, da jeg er sikker på der nok skal dukke en masse spørgsmål op når jeg nu dypper fødderne i den dybe ende…Jeg har ikke haft mulighed for at vende teleskopet imod noget astronomisk interresant endnu, men da jeg bosiddende i Esbjerg fik jeg da vendt det i retning af havnen og kigget på benene til nogen borerigge der ligger i dock.
Efter dette kan jeg ikke vente til at peje teleskopet imod månen, for hold da op en mængde detaljer man kan få hentet ind gennem sådan et apparat -> Fik presset forstørrelsen til 333+1/3 så vidt jeg kan forstå -> 6mm Okular med 2x Barlow. Men jeg kunne også se her, på en afstand af ca. 1.5 km, hvilken effekt en turbulent atmosfære har, og det blir kun værrer kan jeg forstå, jo mere af den der er imellem linsen og det den pejer på! Samtidig fik jeg også for første gang at se med egne øjne hvad det der Chromatisk Aberration egentlig betyder for billedet, alt jeg kiggede på i dagslyst fik en mere eller mindre kraft blålig/violet kant.Så nu sidder jeg og kigger på himlen og håber jeg snart får mulighed for at se hvad det teleskop kan om natten!
Jeg har allerede ny dog et par ting der undre mig lidt ang. Okkularer, Linser og filtre. Jeg har på teleskopet en prisme med et udgang hul med 2 skruer i siden, heri kan jeg sætte en forskruning fast der giver et 1.25″ gevind Jeg kan så se at alle okularerende har en forskruning der går fra 1.25″ gevindet ned til en størrelse der kan sættes i prismen på kikkerten. Som jeg kan se ka jeg så skifte okular på 2 måder, enten ved at skrue forskruningen ud af prismen ELLER ved at skrue okular ud af forskruningen og så skrue næste okular ned i (Så har jeg dog ~5 overskuds forskruninger). Er der en regel til hvad man gør eller nogen fordele eller ulemper ved de 2 metoder?
En anden ting er jeg kan se er at man kan få både 1.25″ og 2″ prismer, filtre, Okularer etc. er der nogen forskel i funktion i de to størrelses grupper?
Hvis du har klaret det hele vejen her ned siger jeg tak for du læste med
God aften til jer alle!
12. juli 2017 kl. 09:12 #162093
spatzekDeltager- Super Giant
Rolf,du må lige smide et par fotos af din forklaring, så skal vi nok forklare.
12. juli 2017 kl. 17:54 #162095
rolfr- Asteroid
Nok en fin idé – blev vidst lidt kringlet.
https://www.dropbox.com/s/osae9c1rknoa1f6/Okular_Ref.jpg?dl=0
Det jeg prøver at finde ud af er den mest praktiske måde at skifte okular når jeg bruger kikkerten.
Som jeg ser det har jeg 2 måder at skifte disse på, jeg kan i prismen, A, skrue okular med adapter ring(Det jeg kaldte en forskruning), B, og når jeg vil skifte til et nyt okular har alle denne samme adaptor så kan jeg skifte okular ved at skrue B ud af A og indsætte en anden B.
Alternativ måde er at efterlade adaptor ringen, C, i prismen, A, og istedet skrue okular, D, ud af C for derefter at indsætte et andet okular.
jeg ved ikke om det gør nogen forskel hvilken af de to ovenstående måder man vælger, er bare nysgerrig efter hvad der er ‘normalt’.
12. juli 2017 kl. 18:24 #162096
Rolf – du skal ikke tænke på adaptorer og forskruninger.
Du har 2 okularer. De skal blot puttes i diagonalen. Mere kompliceret er det ikke. Nogle okularer vil linserne falde ud, hvis du begynder at skrue løs.
2x barlow vil ikke give noget praktisk resultat med et 6mm okular. Brug den til din 25mm okular.
12. juli 2017 kl. 18:34 #162097
rolfr- Asteroid
Ah kan linserne gå løs ligefrem? Men er det ikke imellem okular og adaptoren man ville skrue et filtre i eksempelvis?
12. juli 2017 kl. 19:15 #162098
Nej – i bunden af okularet, som er inkl. adaptoren. Så du skruer blot filtret i bunden af f.eks B.
12. juli 2017 kl. 20:05 #162100
rolfr- Asteroid
Aha det giver god mening. Så må jeg lige høre dog, hvor meget ka man så tillade sig at stacke på én gang?
Tænker på et tidspunkt rammer man vel spejlet i diagonalen?.
Det ikke fordi jeg tænker mange filtre stacket,er en god idé, men har et variabelt poliserings filtre som har højden af to filtre og tænker hvis man så kombinere det med eks. Et farve filtre, så begynder okularet/adapteren vel at stikke lidt dybt ind i diagonalen?
12. juli 2017 kl. 21:52 #162101
Jeg tænker, hvad vil du bruge filtre til? Jeg har selv en 127mm Bresser refraktor, og jeg bruger ikke nogen filtre til natteobservationer med det teleskop sådan helt generelt.
Der kan være undtagelser, men jeg kender ikke rigtigt nogen visuelle amatørastronomer, der som sådan bruger masser af filtre til de mindre kikkerter. Når man bliver erfaren udi stjernekiggeri, så kan man begynde at eksperimentere med f.eks. farvefiltre til planeter og forskellige typer af deep-sky filtre, men det er ikke noget, jeg vil anbefale, før man har noget erfaring
12. juli 2017 kl. 22:20 #162102
astrojensenDeltager- Neutron star
Jeg bruger et O-III filter til observation af visse typer gaståger, samt et ND-3 filter og et enkelt polfilter på min herschelkile. Det er de eneste okularfiltre, jeg bruger. Desuden mit Quark H-alpha filter til Solen, men det er jo en lidt anden snak.
Thomas, Bornholm
13. juli 2017 kl. 20:13 #162113
Anonym- Super Nova
Jeg bruger nogen gange et ND filter til månen for ikke at blive totalt blændet. Det kan dog også løses delvist med binoview’eren.
Et blåt no. 82a filter kan nogen gange give lidt mere kontrast på Saturn.
Anders
13. juli 2017 kl. 20:34 #162115
rolfr- Asteroid
Aah kan se der er lidt delte meninger om filtre jeg købte polariserings filtre så jeg har en mulighed for at justere lys intensiteten ved eksempelvis måne observation.
Ang. Andre filtre spørger jeg hovedsagligt da jeg købte dette sæt
http://www.astroshop.eu/celestron-eyepiece-and-filter-set-1-25-/p,7976
Og er selvfølgelig nysgerrig på at eksperimentere lidt med mulighederne i forskellige filtre. Der er dog desværre ikke nogen spændende filtre i forhold til specifikke bølgelængder.
Men i skal have tak på inputsne
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Introduktion og okularstørrelser 1.25 Vs 2' er lukket for nye svar.