› Fora › ASTRO-FORUM › OFF TOPIC › Interstellar Sci-Fi 2014
- Dette emne har 8 svar og 6 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 3 måneder siden af munkholm. This post has been viewed 25 times
-
ForfatterIndlæg
-
8. november 2014 kl. 12:38 #124041
JuliusDeltager- Nova
Jeg så Christopher Nolan sine nyeste film Interstellar i går, for ett mesterverk.
Filmen omhandler temaer som sorte hull, ormhull og tidsuvidelse (time dilation)
De sorte hullene har den mes vitenskapelig nøyaktige framstillingen hittil ved hjelp av Kip Thorne.
Interstellar – Building A Black HoleJeg anbefaler å ikke se traileren om du vet du skal se filmen, om du ser traileren først(Kinoen viste den før filmen) er det ikke krise.
Filmen er en flott blanding av vitenskap og mellom menneskelige realsjoner.
Musikken er nydelig av Hans Zimmer.
Selve musikken er mikset utrolig høyt, kraftig bass. Men viktigst i verdensrommet kan ingen høre deg…Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=zSWdZVtXT7EMrJulius 2014-11-08 11:45:40 8. november 2014 kl. 13:50 #124043
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hejsa
Jeg så også den længe ventede Interstellar i går, jeg havde valgt en spilletid hvor der næsten ikke er folk i biografen, ingen mumlen og larm fra slikposer. Jeg tror vi var 7 mennesker i den 327 sæder store sal, der var perfekt! Jeg kan varmt anbefale filmen, den skal bare ses. Der er selvfølgelig steder hvor der er lavet krumspring med videnskaben til fordel for handling men slet ingen deal breaker. Jeg var fuldt underholdt i de næsten 3 timer filmen varede og tiden fløj afsted. Jeg er helt enig i at man skal holde sig langt væk fra trailerne, personligt havde jeg kun set et par billeder på nettet, jeg har holdt mig væk fra alt der har med denne film at gøre, det giver bare en bedre oplevelse. Jeg stoppede faktisk helt med at se trailere da Ridley Scotts Prometheus kom i biograferne, traileren afslørede faktisk hele plottet, virkelig nedtur i biografen.
Mvh
Johnny
Johnny B A 2014-11-08 12:52:55 8. november 2014 kl. 15:45 #124048
chris_hDeltager- Super Nova
Så den i går og den var underholderne nok, selv om slutten ble litt for “Hollywood” for min del. Lyden var også ubehagelig høy visse steder!
Helt enig ang trailere – viser jo ALT i disse dager!
9. november 2014 kl. 01:05 #124078
JuliusDeltager- Nova
Teknisk feil og en ventetid på 1.5 timer førte til at vi kun var 10 av ca 150 igjen i salen.
Liftoff sekvensens bass var rett og slett bone shattering. Men enig i at det nok er mikset for høyt spesielt i daialogsekvensene, for en gangs skyld glad for teksting.Bad Astronomer Phil Plait har totalt saktet filmen, ganske uforstålig synes jeg.
http://www.slate.com/articles/health_and_science/space_20/2014/11/interstellar_science_review_the_movie_s_black_holes_wormholes_relativity.htmlNå har til og med en fysiker regnet på størelsen, strålingen osv og funnet det realistisk.
http://ikjyotsinghkohli24.wordpress.com/2014/11/07/on-the-science-of-interstellar/Blir nok å se filmen igjen til uka.
9. november 2014 kl. 01:32 #124080
edbbobDeltager- Super Nova
Jeg grinede nu som en flækket sko, da jeg læste Phil Plait’s anmeldelse
Jeg har ikke set filmen endnu, men en ting jeg virkeligt glæder mig til, på den lidt nervøse måde, er:
Så vidt jeg kan forstå på traileren, har menneskeheden lavet noget rod her på planeten. Så langt holder plottet fuldstændigt, men så er der det med at evakuere små 10 milliarder mennesker til en anden planet. Det kræver et rimeligt stort rumskib.
Jeg læste engang i Wired, at fysikere hos NASA havde beregnet, at for at holde et ormehul åbent længe nok til at man kunne skyde et menneske igennem det (armene ind til siden, hovedet først og hastighed som en riffelkugle), skulle man bruge så meget energi at det svarede til Jupiters samlede masse. Det var sikkert bare en løgnehistorie, men den fik mig til at huske at slukke lyset et par dage
EDBBOB 2014-11-09 00:33:24 9. november 2014 kl. 10:44 #124086
johnny.b.aDeltager- Super Giant
EDBBOB wrote: Jeg grinede nu som en flækket sko, da jeg læste Phil Plait’s anmeldelse
Jeg har ikke set filmen endnu, men en ting jeg virkeligt glæder mig til, på den lidt nervøse måde, er:
Så vidt jeg kan forstå på traileren, har menneskeheden lavet noget rod her på planeten. Så langt holder plottet fuldstændigt, men så er der det med at evakuere små 10 milliarder mennesker til en anden planet. Det kræver et rimeligt stort rumskib.
Jeg har lige læst Phil Plait’s anmeldelse, han havde da vist fået det
forkerte ben ud af sengen den dag
Han må også tage nogle tæsk i
kommentarene.
It´s a movie!
“Dr_IkjyotSinghKohli 2 days ago
So, I have now fully looked at this problem of time dilation, and the writer of this article is greatly mistaken.
He makes incorrect assumptions that lead to incorrect conclusions.
I have detailed my response here: http://ikjyotsinghkohli24.wordpress.com/2014/11/07/on-the-science-of-interstellar/“
Angående de 10 milliarder mennesker, jeg tror du bliver overrasket
Iøvrigt er det sjældent at en film leverer så meget underholdning efter man er kommet ud af biografen.
Mvh
Johnny
9. november 2014 kl. 17:18 #124111
troels- Planet
Jeg så også filmen i går.
Kan varmt anbefales som 3 timers flot underholdning.
Vanvittigt flotte scener fra rummet og fremmede planeter. Temmelig spændende plot og dygtige skuespillere, der præsterer meget overbevisende. Og en flot lydside, der (ligesom virkeligheden) til tider kræver høreværn.O.K. Så til videnskaben. Det er sikkert rigtigt, at beregningerne omkring lysbøjning omkring sorte huller er korrekte. Ligesom tidsforskydningerne som følge af relativitetsteorien. Men der findes anden naturvidenskab end astrofysik.
Hvis jeg stod med en planet, hvor fødegrundlaget var baseret på industriel dyrkning af monokulturer, og nogen fortalte mig, at befolkningens overlevelse var truet af plantesygdomme og støvstorme, og at jeg skulle komme op med ti forslag til menneskehedens overlevelse, ville ideen om at sende et par tusinde til en fremmed planet eller ud i en rumstation for at dyrke mad inden i en forstørret køkkenrulle komme nede omkring en 100. plads.
Mennesker, der evt. skulle overleve på en nykoloniseret planet eller på en kunstig rumstation i generationer, ville være pisket til at uddanne sig til eksperter i kredsløbstænkning, genbrug og økologiske begreber. Der er ikke andre måder at overleve på langt sigt i et begrænset miljø.
Det gælder også for de heroiske nybyggere fra “Interstellar”.Men helt ærligt: Når man nu alligevel er nødt til at udvikle et samfund baseret på bæredygtige kredsløb, hvorfor så ikke bare gøre det her på vores vidunderlige, iltrige, frugtbare jord. Det ville da være tusind gange nemmere og billigere!
Jeg ville uden at skulle rådføre mig med eksperter (jeg er biolog) foreslå, at man løste problemet ved at fjerne årsagen: den industrielle monokultur. Biologisk og landbrugsfaglig videnskab har forlængst påvist, at man får mere og bedre føde pr. arealenhed ved arbejdsintensiv dyrkning af afgrøder med stor diversitet. Og det forhindrer tilmed drivhuseffekt, erosion og støvstorme – og arbejdsløshed.
Selv om “Interstellar” er moderne i sit billedsprog og sin grafik, er den håbløst gammeldags og traditionel i sin filosofi og sit forhold til natur. Alle på filmholdet er økologiske analfabeter (der kan altså ikke være ilt i atmosfæren om en planet, hvis der ikke er planter, der kunstigt holder iltindholdet oppe. Ilt er vanvittigt reaktivt). Derfor kan filmen heller ikke komme op med andre forslag til redning af menneskearten end en ren religiøs/metafysisk drøm om mennesker, der en gang i fremtiden kan leve i 5 dimensioner og herfra overlevere os den hemmelige trylleformular, der sætter os i stand til at ophæve tyngdekraften. Skulle det nu være løsningen på et fødevareproblem – eller på drivhuseffekten?
Er man ikke nødt til at være meget religiøs for at betragte det som et håb?
Men fordelen ved den metafysiske løsning er selvfølgelig, at vi ikke behøver at gøre os uvenner med dem, der for tiden scorer kassen på destruktive produktionsformer og gavmildt deler lidt ud til os alle.Nå, men det vigtigste i denne sammenhæng er selvfølgelig, at en film om fredelige, hårdt arbejdende småbønder aldrig ville blive så spektakulær og underholdende at se på.
Troels
9. november 2014 kl. 21:11 #124133
edbbobDeltager- Super Nova
@Johnny
“Angående de 10 milliarder mennesker, jeg tror du bliver overrasket”
Fedt! Jeg glæder mig til at se den
De ting “The Phil” brokker sig over kan jeg snildt abstrahere fra. Jeg er ellers stor fan af hans blanding af skepsis og humor.
Vh
Morten
12. november 2014 kl. 10:57 #124246
munkholmDeltager- Neutron star
Så den i aftes, FED film
Munkholm 2014-11-12 20:09:39 Takahashi FSQ-85ED APO GSO RC 10" SBig 8300M SW NEQ6 pro
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Interstellar Sci-Fi 2014' er lukket for nye svar.