› Fora › ASTRO-FORUM › ASTRONOMIENS BETINGELSER › International DarkSky Community and Park Møn Nyord
- Dette emne har 29 svar og 16 stemmer, og blev senest opdateret for 6 år, 11 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 1819 times
-
ForfatterIndlæg
-
20. marts 2017 kl. 23:05 #158659
nightskyDeltager- Neutron star
Kæmpe tillykke herfra. Rigtig godt arbejde.
21. marts 2017 kl. 12:05 #158675
tom.aDeltager- Super Giant
Tak skal I ha’.
Finn wrote: Hej Tom
Meget flot arbejde du/i har gjort, man får næsten lyst til at rive teltpælene op og flytte over til omkring Møn.
Meget beundringsværdig arbejde som andre kommuner og Planlæggere kunne lære af.
mvh Finn
Finn, du er velkommen. Der er masser af attraktive huse på Møn
Acnielsen wrote: Stort tillykke med det.
Er der konkret en adresse eller plads på Nyord eller Østmøn hvor man køre til, og stille sit grej op? Jeg mener, man kan vel ikke bare stoppe op ved en hvilken som helst mark?
Mvh,
Anders
Der er en enkelt adresse, Hyldevang Naturcenter på Nyord. Stjernehimlen her er på niveau med Avnø Naturcenter. De bedste steder er på Østmøn, her er de bedste steder Jydelejet (tæt på Møns Klint Camping) og Høvblege / Mandemarke. Ingen af stederne på Østmøn er der nogen fasciliteter udover en p-plads.
morten wrote: stort tillykke. Lad os håbe at det giver noget turisme, så politikere i udkanten kan se fordelen ved at satse på mørke.
Ja, lad os det!
Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/22. marts 2017 kl. 09:35 #158711
viggo.tDeltager- Super Giant
Et stort tillykke Tom herfra også. Det er vi mange der er taknemmelige over. Måske kan det smitte til andre steder i landet.
mvh Viggo22. marts 2017 kl. 10:16 #158713
astrojensenDeltager- Neutron star
Måske kan det smitte til andre steder i landet.
Jeg prøvede for næsten ti år siden, at komme i gang med et lignende projekt på Bornholm, men IDA svarede ikke på mine mails og henvendelser, så det måtte jeg droppe.
Thomas, Bornholm
22. marts 2017 kl. 10:50 #158714
michaelrDeltager- Super Giant
Hej Tom
Hvor er det et flot og kæmpe stykke arbejde, stort tillykke med det. Der kunne godt være brug for nogle sites, hvor både almindelige mennesker og os lidt mere nørdede visuelle og fotografiske amatørastronomer kan komme og nyde den flotte stjernehimmel.
Det kunne måske være et af de næste step for jer, eksempelvis at søge nogle af de store fonde om finansiering til sådanne steder, hvor der udover smuk natur og nattehimmel og formidling om det, også kunne være læ, liggestole eller hængekøjer som på Brorfelde, evt. strøm til monteringer mv, i det hele taget gode forhold for ophold ude om natten (og om dagen).
Men under alle omstændigheder, super godt gået!
22. marts 2017 kl. 11:28 #158718
Mogens ZachariasenDeltager- Super Giant
Hej Tom,
Stor tillykke efter alt det arbejde du har haft med det. Flot.MichaelR:
Der er et observatorium på Møn i Damsholte som åbnede november sidste år.Damsholte Observatorium:Mvh
Mogens22. marts 2017 kl. 16:51 #158728
clauskafDeltager- Nova
Hej Mogens
Jeg tror nu mere at Michael “fiskede” efter et sted, hvor lysforurenede sjæle kunne stille op med eget udstyr
Hilsen Claus
22. marts 2017 kl. 17:50 #158730
Viggo T wrote: Et stort tillykke Tom herfra også. Det er vi mange der er taknemmelige over. Måske kan det smitte til andre steder i landet.
mvh ViggoTak. Jeg håber virkelig at det vil smitte til andre dele af landet, eller at politikkerne vil begynde at opdage behovet for at passe på nattemørket.
Astrojensen wrote:
Måske kan det smitte til andre steder i landet.
Jeg prøvede for næsten ti år siden, at komme i gang med et lignende projekt på Bornholm, men IDA svarede ikke på mine mails og henvendelser, så det måtte jeg droppe.
Thomas, Bornholm
Før jeg kontaktede IDA, havde jeg været i kontakt med kommunen og fået dem med på ideen, og vi var enige om at vi som det mindste måtte gøre forsøget. Den første kontakt til IDA skete via deres Web-form, med nogle konkrete spørgsmål og ideer. Herefter fulgte 3 års arbejde med at dokumentere, skrive lysplan osv. og spredte kontakter til IDA. Det er først inden for det sidste halv år at IDA rigtig er kommet på banen, da de første udkast til ansøgningerne var klar til kommentering og de havde noget konkret at forhode sig til. Herefter har jeg ofte haft kontakt til IDA.
MichaelR wrote: Hej Tom
Hvor er det et flot og kæmpe stykke arbejde, stort tillykke med det. Der kunne godt være brug for nogle sites, hvor både almindelige mennesker og os lidt mere nørdede visuelle og fotografiske amatørastronomer kan komme og nyde den flotte stjernehimmel.
Det kunne måske være et af de næste step for jer, eksempelvis at søge nogle af de store fonde om finansiering til sådanne steder, hvor der udover smuk natur og nattehimmel og formidling om det, også kunne være læ, liggestole eller hængekøjer som på Brorfelde, evt. strøm til monteringer mv, i det hele taget gode forhold for ophold ude om natten (og om dagen).
Men under alle omstændigheder, super godt gået!
Som allerede nævnt, så har vi det nyåbnede Damsholte Observatorium.
For observationssteder længere ude i den “vilde” mønske natur end Damsholte, så er der p-pladserne ved Liselund park, Jydelejet og Høvblege. Liselund park er en klassisk park, de to andre steder er begge åbne overdrev, hvor man kan sætte udstyr op, men husk at passe på Gøgeurten!
Vi talt med Naturstyrelsen om liggestole og informationsmateriale, det kommer måske… Det kræver blot at nogen får det designet og fremskaffet midler så det kan laves. Og så skal naturstyrelsen godkende det før det stilles op! Jeg er ikke sikker på at arbejdesgruppen tager denne tråd op, men måske, vi har i hvertfald ikke nedlagt os selv endnu
P.t. er der dog andre ting vi prioriterer mere end liggestole.
Vedrørende el til monteringer, så skal I selv medbringe el, hvis I bevæger jer ud i Dark Sky Parken. Der er nemlig ingen eludtag i øjeblikket og det kommer heller ikke. Det er simplehen for dyrt og så er det fredet natur, hvilket ikke gør det nemmere, at lave den slags ændringer.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/22. marts 2017 kl. 20:40 #158735
Det er først inden for det sidste halv år at IDA rigtig er kommet på banen, da de første udkast til ansøgningerne var klar til kommentering og de havde noget konkret at forhode sig til.
De kunne i det mindste have svaret på emailen med noget i retning af, at de skulle have mere info, at jeg skulle kontakte de lokale myndigheder, etc. Slet ikke at svare overhovedet er dårlig stil.
Thomas, Bornholm
25. marts 2017 kl. 23:02 #158893
jesperkDeltager- Asteroid
Tænker ikke ord er nødvendige.
Link fra fyens.dk
26. marts 2017 kl. 08:39 #158899
Astrojensen wrote:
De kunne i det mindste have svaret på emailen med noget i retning af, at de skulle have mere info, at jeg skulle kontakte de lokale myndigheder, etc. Slet ikke at svare overhovedet er dårlig stil.Thomas, Bornholm
Ingen svar overhovedet, ja det er dårlig stil.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/26. marts 2017 kl. 08:49 #158900
JesperK wrote: Tænker ikke ord er nødvendige.
Link fra fyens.dk
Næh, ord er ikke nødvendige
Hvor ligger dette gartneri? Pilen på dette udsnit af The New World atlas of night sky brightness viser hvilken “storby” syd for Odensen de skriver om i artiklen.
Min blog http://grib-stjernerne.dk/26. marts 2017 kl. 11:55 #158902
RudiDeltager- Neutron star
Ja, det er noget træls svineri med de gartnerier. Netop lysskæret SV for Odense græmmes jeg over hver gang jeg kører forbi. Der burde lovgives på området.
/Rudi B. Rasmussen
26. marts 2017 kl. 12:49 #158904
Tja, det er sgu ikke nemt. Folk vil jo også gerne have danske tomater, etc., ligesom skattekronerne fra virksomheden jo ikke lugter…
Måske en slags mørklægningsgardiner over drivhuset? Men skal de selv betale det, så kan de jo ligeså godt lukke biksen.
Det er ikke nemt.
Thomas, Bornholm
26. marts 2017 kl. 13:29 #158905
clauskafDeltager- Nova
For efterhånden mange år siden(det var i forbindelse med planetariets start) blev der afholdt en sammenkomst om “problemerne” med lys. De forskellige organitationer var indbudt herunder vejbelysning, arkitekter og GARTNERIER.
Her foreslog jeg indad reflekterende Gardiner der kunne kører til og fra, så man også kunne spare energi (mindre lys) svaret var: Det var for besværligt og hvis der ikke kom lys nok til planterne, så kunne man bare tilføre mere lys, så argumenterne bider nok ikke rigtigt her, endvidere fik/får? garnerier tilskud til deres energi forbrug så her er der heller ingen motivering.
Det var lidt det samme med gadebelysningen og arkitekterne. Jeg tror vi skal prøve at formidle skønhed/oplevelsen i stedet for.
Hilsen Claus
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'International DarkSky Community and Park Møn Nyord' er lukket for nye svar.