Intermet trolde på astro-forum

Fora ASTRO-FORUM FORUMNYT, IDEER OG FORSLAG Intermet trolde på astro-forum

• Dette emne har 135 svar og 41 stemmer, og blev senest opdateret for 13 år, 10 måneder siden af jesper. This post has been viewed 4253 times
Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 136 i alt)
  • Forfatter

astrotorben
    Deltager
      • Moon

Henrik’s dillema er jo er han har et oprigtigt ønske om at stille forum til fri afbenyttelse for os alle…UDEN censur fra hans side, således at også kritik af LYRA skal der være plads til.
      Med andre ord – vi har alle ytringsfrihed på forum.
      Ytringsfrihed er dog ikke det samme som ansvarsfrihed – og da der gennem de sidste 6 måneder har været ihvertfald 1 og måske 2 der ikke kunne forstå dette så vil det kun være i forummets egen interesse af denne/disse bliver “banned”.
      Udover at denne/disse har haft svært ved at indse hvornår emnet er uddebateret – kunne man næsten mistænke dem for at bevidst bruge dette forum til overdreven kritik – velvidende at det som “ejer/sponsor” er stort set umuligt for Henrik at kunne besvare kritikken – hvis hans neutralitet som “ejer/sponsor” skal bevares.
      Dette er rent faktisk ikke bare unfair over for Henrik, men også for alle forummets medlemmer (- 1 eller 2) – som jeg rent faktisk har stor glæde af forummet.

MVH

Torben

astrotorben2010-04-23 19:35:54

morten
      Deltager
        • Super Nova

Henrik wrote: Tonen på astroforum er generelt dårlig og præget af nogle få meget negative trolde*

Der er 3 muligheder:
        1. Forhandlertråden omdøbes til køb og salg og “lyra”, “2astro”, “astro-optics”, “astroqcam”, “abmnortek”, kikkertgrossisten” osv føjes til blacklisten.
        Dermed skulle man bedre kunne holde sig til emnet om vores hobby

2. Trolde* blacklistes

3. Der kommer flere moderatorer til som kan og vil skære igennem

4. Lade stå til* Duer ikke: Dårlig stemning og ny sponsor.
        * Når nogen her lige har råbt op om “censur”, så har min datter lært mig at hvis man alligevel anklages for at tage af kagedåsen, så kan man lige så godt gøre det…!

* Wikipedia om internet-trolde: “Do not feed the trolls!”

Mvh Henrik

Kære Henrik

Velkommen tilbage til det forum, du og Lyra sponsorerer. Jeg er ked af, at du mener, at tonen er dårlig. Det er jeg som hovedregel helt uenig i. Dette forum udmærker sig på en række områder:

• Det er særdeles aktivt, sjældent en dag uden mange nye poter.
        • Der er konstruktiv, rosende og omfattende feed back på de billeder man poster.
        • Astro-forums medlemmer repræsenterer en stor praktisk og teoretisk viden om astronomi og astrofoto samt et ikke ubetydeligt mål af begejstring for området.
        • Medlemmerne er hjælpsomme, og der gives relevante svar på spørgsmål, ofte rimeligt hurtigt, og også selvom spørgsmålene har været stillet før. Tonen er langt overvejende støttende, respektfuld, venlig og meget tålmodig, næsten uanset hvad der spørges om.
        • Dette forum er en uvurderlig hjælp for astro interesserede, nybegyndere såvel som mere erfarne.
        • Det har en stor underholdningsværdi.

En af de ting der gør dette forum attraktivt at følge med i, er at det er åbent, også for andre forhandlere, og for kritik. Vi ved alle, at Lyra sponsorerer dette forum, og det giver virksomheden en stor goodwill. Dette burde give Lyra gode muligheder for at samle noget af den forretning op, som er skabt af interessen for astronomi, som dette forum genererer (dette forudsætter naturligvis at der leveres til tiden etc. etc.).

Jeg kan godt forstå at du som sponsor og indehaver af Lyra er træt af den megen kritik af virksomheden. Noget af den har givet været overdrevet, men at tale bredt om trolderier er efter min opfattelse helt ude i hampen (bortset fra måske i et enkelt tilfælde). En troll er jo en som systematisk afsporer diskussionerne, måske ligefrem en, som er ansat i et konkurrerende firma. Meget af den kritik, der har været, har efter min opfattelse været konstruktiv, og du bør kunne glæde dig over at rigtigt mange har bakket dig kraftigt op. (Nogle virksomheder ville måske også have glædet sig over den konstruktive kritik, i stedet for bare at se kunderne lige så stille sive andre steder hen)

Hvis du vil til i bredere forstand at blokere folk fra at poste på astro-forum, hvis de har kritiseret Lyra, så er du efter min opfattelse helt galt på den (i ovenstående enkelt-tilfælde kan en udelukkelse måske forsvares, men vil efter min opfattelse være kontraproduktiv, både for forum og for Lyra).

Sprogligt redigeret

Med venlig hilsen

Morten la Cour

morten2010-04-23 18:18:01

mr.mox
          • Nova

Jeg er helt enig med Morten.

Jeg tjekker AstroForum (flere gange) dagligt, og følger med i de fleste debatter – deltager også gerne. Jeg kan godt forstå Henriks frustration over at nogen har set sig gal på hans butik. Ingen er vel i tvivl om at Sten har haft en dårlig oplevelse, og jeg synes sådan set det er fair, at han gør opmærksom på det. Men nu har alle forstået det, og så er der jo sådan set ikke nogen grund til fortsat at himle op.

Derimod tror jeg ikke det hjælper at smide nogen ud. Det vil altid blive tolket som censur, og hvad forhindrer personen i at oprette en ny profil?

rune.cb.
          Deltager
            • Super Nova

morten wrote:

• Det er særdeles aktivt, sjældent en dag uden mange nye poter.
            • Der er konstruktiv, rosende og omfattende feed back på de billeder man poster.
            • Astro-forums medlemmer repræsenterer en stor praktisk og teoretisk viden om astronomi og astrofoto samt et ikke ubetydeligt mål af begejstring for området.
            • Medlemmerne er hjælpsomme, og der gives relevante svar på spørgsmål, ofte rimeligt hurtigt, og også selvom spørgsmålene har været stillet før. Tonen er langt overvejende støttende, respektfuld, venlig og meget tålmodig, næsten uanset hvad der spørges om.
            • Dette forum er en uvurderlig hjælp for astro interesserede, nybegyndere såvel som mere erfarne.
            • Det har en stor underholdningsværdi.

Dette var bra skrevet, Morten! Jeg er enig med deg i de punktene du har skrevet over. Henrik`s uttalelse om at det er en “dårlig tone” her på forumet, er i utgangspunktet feil! Jeg kan imidl. skjønne hans frustrasjon over den massive kritikken som er kommet mot hans firma Lyra, og delvis også mot ham personlig. Dette er ikke noe hyggelig å lese i et offentlig fora, men som innehaver av en butikk som selger utstyr til astronomi-interesserte, må han også tåle kritikk av den virksomheten han driver.

Det er imidl. ingen tvil om at Sten har gått for langt i sin kritikk og tråkket fullstendig over streken!

Mvh Rune.

Website: www.runecb.com

astrotorben
            Deltager
              • Moon

Som jeg ser det er der 1-2 personer der har udnyttet/misbrugt det faktum at Henrik har 2 kasketter på. At Henrik først nu lufter sin frustration finder jeg beundringsværdigt.

Det er jo tydeligt at det ikke er kritikken i sig selv der er problemet. Det er når kritikken bliver enten personlig, repetterende eller (jvf. tidligere tråd) systematisk-kritiserende.

At der sikkert (som altid) er mere end 1 side i end sag – og at Henrik har undladt at ville kommentere det enkelte sager der ligger til baggrund herfor, synes jeg er ganske professionelt.

Forums formål er at være at gratis debatforum for os alle, ikke at være et “anarkistisk ta’ selv nedslagtnings bord-forum” – det kan da kun være sjovt for Henrik hvis han har masochistiske tendenser…. Jeg jeg sikke på at hvis kritikken havde være holdt på et sagligt niveau, så ville vi ikke stå i den sitation at Henrik måske bare bliver træt af det hele.

Det vil da være ærgeligt hvis forum lukkes bare på grund af en tosset nordmand og en selvudnævt forbrugerombudsmand…..

astrotorben2010-04-23 20:01:24

palle.b.
              Deltager
                • Nova

øv !

Syntes ellers det er et godt og hyggeligt forum det her.

jesper
                Deltager
                  • Neutron star

Der er et aspekt som i glemmer eller overser lidt. Jeg er principielt enig med Morten og andre i at ordet skal være frit og der ikke skal censureres og så videre. Men husk lige på at dette forum koster tusindvis af kroner om året at drive, og prøv så at stille jer selv et spørgsmål:

Ville jeg selv være villig til at betale x tusind kroner pr. år for at få fornøjelsen af at se mig selv og mit firma blive svinet til den ene gang efter den anden?

Skulle jeg selv svare ville det nok blive et nej. Vi er jo kun mennesker, med menneskelige følelser, også Henrik. Men hvis det var mig tror jeg ikke jeg ville have bandlyst nogen – jeg ville nok bare have trukket stikket på Astro-Forum. Det håber jeg ikke Henrik gør.

En anden mulighed kunne være at gøre forhandlerforummet til kun for forhandlere, og fjerne Off-topic og forslag til admin (forslag sendes via mail) således at vi fik et rent astronomiforum, hvor moderator kunne holde bedre styr på tropperne.

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Kære Jesper, jeg er helt opmærksom på det. Lyra får megen goodwill for at drive forum. Det var en af årsagerne til at jeg startede mine astrohandler hos dem. At deres levering og service så åbenbart fører til megen arrigskab er en anden sag, som ikke bliver værre af forum, snarere tvært imod.

VI kan vel finde ud af at financiere et brugerstyret forum skulle det komme dertil. Det er formodentligt ikke voldsomt mange penge der er tale om.

mejer
                    Deltager
                      • Super Nova

Det er en skam og tankevækkende, at en eller to umulige elementer, skal ødelægge et i mine øjne, meget fint forum, med mange professionelle og lærerige indslag.

Det ville være en sorgens dag hvis det lukkede.Thumbs%20Down

Nu høre vi meget kritik af Lyra, men så vil jeg da gerne indskyde. At jeg har handlet der ca. 5 gange, og altid fået en rigtig god behandling.

Så der er også solstråle historier for Lyra.

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

Kære Mejer

Jeg har også haft gode oplevelser med lyra. Jeg købte en eq6 som kunne leveres samme dag og andre ting har også fungeret til absolut 100% tilfredshed. (I en enkelt handel har jeg så kunnet genkende lidt af frustration der præger noget af debatten). Jeg har ikke noget imod Lyra, og indtil nu har jeg været begejstret for at de driver dette forum.

Der er i øvrigt en artikel i Weekendavisen om Internettrolde. Konklusionen er iøvrigt at man ikke får meget ud af at udelukke dem.

Morten

morten2010-04-23 21:34:41

hoest
                        Deltager
                          • Nova

Jeg har heller aldrig haft noget at klage over.Henrik er en venlig og omgængelig person både privat og forretningsmæsigt så jeg synes at de få personer der BROKKER sig så meget skal trække piben ind og opføre sig ordentligt.Det andet er både pinligt og barnagtigt at læse.Jeg sidder og krummer tær AngryBrok kan sagtens gøres på sober måde uden at “svine”folk til som i det her tilfælde.
                          Respekter andre som du gerne selv vil respekteres.
                          Jeg har kun godt at sige om Lyra.

jay
                            • Main Sequence

jay2010-04-23 22:21:06

Bjørn Sandåker
                            Deltager
                              • Neutron star

astrotorben wrote: Det vil da være ærgeligt hvis forum lukkes bare på grund af en tosset nordmand og en selvudnævt forbrugerombudsmand…..

Og hvem er den selvudnævnte forbrugerombudsmanden?

Mvh,
                              Bjørn

mortenb
                              Deltager
                                • Super Giant

Det kunne godt være mig. Astrotorben har ALDRIG haft et indlæg medmindre det har været for at kritisere mig LOL

Det er ok. Jeg kan tage det.

Wink

Rettelse: Undskyld Torben, jeg fandt faktisk 1 der ikke var en kritik !

Clap

MortenB2010-04-23 22:15:54

morten.brix
                                Deltager
                                  • Super Giant

Hej Alle

JEG MANGLER ORD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jeg syntes det er sørgeligt at læse på dette forum. Jeg havde lukket og slukket forumet hvis det var mig og mit firma det gik ud over.

Jeg håber virkelig forumet består og håber dem, der fåler sig dårligt behandlet enten trækker sig el. tænker sig om, inden de skriver næste gang.

Viser 15 indlæg - 31 til 45 (af 136 i alt)
                                • Emnet 'Intermet trolde på astro-forum' er lukket for nye svar.