Interessefæller i Middelfart/Fredericia…

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Interessefæller i Middelfart/Fredericia…

• Dette emne har 8 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 4 måneder siden af Glenn Nielsen. This post has been viewed 808 times
Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Forfatter

Glenn Nielsen
    Deltager
      • Asteroid

Hej herinde.

Jeg er ny i gamet, eller i hvertfald med at ville kigge i teleskop (jeg erhverver mig mit første om et par mdr), og ville i den anledning høre, om der evt var andre her i området, der har samme interesse, og som jeg måske kunne komme ud og få nogle fif af ved lejlighed? 🙂

jens.jacobsen
      Deltager
        • Neutron star

Hejsa Glenn.

Bor også i Fredericia kommune. Der er adskillige der kigger stjerner her i omegnen.

Hvilket teleskop har du på vej?

mvh
        Jens

Glenn Nielsen
        Deltager
          • Asteroid

Hej Jens 🙂

Jeg har kigget på dette https://www.firstlightoptics.com/beginner-telescopes/skywatcher-skyliner-200p-dobsonian.html
          Jeg har dog ikke bestilt det endnu, da der lige er andre ting, jeg skal have fikset, inden jeg giver mig i kast med den “investering”, men jeg regner med januar/ februar.

Jeg synes dog bare at have læst, at det ikke er supergodt, hvis man vil have billeder af DSO, men det er ikke teleskopet i sig selv, men mere “foden” det står på? 🙂
          Edit: Det er dog ikke mit hovedformål til at starte med, altså at tage billeder af DSO…jeg kan sagtens øve mig på månen og nogle planeter 🙂

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Glenn.

Det teleskop du linker til, er strengt taget til visuelt brug. Ønsker du at tage billeder af himlen, skal du have noget med en opstilling der kan følge stjernerne ved hjælp af en motor/urværk. Det kan den du linker til, ikke. Den kan du til gengæld lære en masse af at bruge.

Hvis du endelige vil have en dobsonian, hvorfor så ikke bruge en dansk forhandler? Se f.eks her:

https://www.kikkert-teleskophuset.dk/shop/8-dobsonian-teleskoper/

Glenn Nielsen
            Deltager
              • Asteroid

Det lyder lidt dyrere end mit budget lige pt er til med motor osv, men jeg tænker også, at det er fint nok for mig at lære lidt fra bunden, inden jeg giver mig i kast med de lidt mere avancerede ting…

Jeg har været inde og kigge på de danske sider, men jeg kan bare få mere til samme penge i udlandet (i det her tilfælde England).
              Et 8″ (det jeg linkede til), koster 2.300 kr i England, mens et nogenlunde tilsvarende koster 3.800 kr herhjemme. Til den pris kunne jeg købe dette, som vist er 10″ https://www.firstlightoptics.com/dobsonians/skywatcher-skyliner-250px-dobsonian.html

Så det er skam ikke fordi, jeg ikke har kigget dansk 🙂

jens.jacobsen
              Deltager
                • Neutron star

Skywatcheren har ikke “det samme” som dem jeg linkede til. Teleskoper er ikke bare teleskoper…

Okularudtrækket på skywatcheren lader en del tilbage at ønske efter min mening, og det samme med dens tilhørende okularer…

Husk at tage det med i dine betragtninger.

Jeg ville anbefale at du prøver at kigge i en dobson eller endda flere før du vælger…
                Måske kan du endda finde noget brugt at øve dig med først.

Her var f.eks en 10″ skywatcher :

https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=36&t=754

Glenn Nielsen
                Deltager
                  • Asteroid

Ift okularer, så er det muligt at opgradere dem, hvis jeg har forstået det rigtigt, ikke?

Hvilket teleskop startede du selv ud med, og hvad har du nu? 🙂

jens.jacobsen
                  Deltager
                    • Neutron star

Mit første teleskop var en 60 mm linsekikkert, som jeg morede mig med i nogle år, lille, men det var et lærerigt teleskop at bruge. Dertil en prismekikkert, 7×50. Det brugte jeg faktisk længe. Det næste var en 8″ dobson som jeg selv byggede. Jeg vil vove at optikken (som jeg stadig har), kan løbe ringe rundt om de nutidige dobsons fra fjernøsten… (man får hvad man betaler for).
                    Spejlet i 8″eren kostede i 1989 samme antal kroner som man idag kan få en hel dobson for.

Idag har jeg adskillige teleskoper, og jeg bruger dem mest til målinger på variable stjerner med CCD kameraer..

Glenn Nielsen
                    Deltager
                      • Asteroid

Ah, så er der lidt mere videnskab inde over end “bare” stjernekiggeri i dag, end da du startede 🙂

Anyway, jeg har skrevet det bag øret ift det teleskop, du linkede til. Jeg kunne læse, der var lidt fordele ved det ift det, jeg selv linkede til 🙂
                      Tak for hjælpen 🙂

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
                    • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.