Insekter, stjerner og lysforurening

Fora ASTRO-FORUM ASTRONOMIENS BETINGELSER Insekter, stjerner og lysforurening

• Dette emne har 4 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 11 år siden af tom. This post has been viewed 180 timesa. This post has been viewed 180 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

tom.a
    Deltager
      • Super Giant

Så er der endelig stærke indicier på, at i hvert fald nogle insekter bruger stjernerne, nærmere bestemt Mælkevejen, til at navigere efter.

Det er den afrikanske Dung beetle – Skarabæ-familien – som man længe har vist brugte himlens polarisation af månens og solens lys til at navigere efter – Så den ruller sine lortekugler lige ud – Nu er det så vist, at den også kan bruge Mælkevejen til at navigere efter.

Her er link til resume af den videnskalige artikel.

Mælkevejen forsvinder nemt i lysforureningen, så hvilke konsekvenser har det hvis andre insekter også er afhængig af stjernerne / Mælkevejen for at kunne navigere / formere sig?

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
      Min blog http://grib-stjernerne.dk/

edbbob
      Deltager
        • Super Nova

Sejt! Bevaringen af de små kryb, tæller nok tungere i de flestes bevidsthed, end nogle fjollede stjernekiggere, som brokker sig over gadelamperne.

jakob.ks
          • Asteroid

Det kan man håbe! Tænk hvis bare det var katte eller kaniner eller andre pelsede dyr med store øjne der var i problemer, så skulle folk nok huske at slukke deres lys…

norup
          Deltager
            • Super Giant

Der må være noget om snakken – jeg har i alt fald aldrig set en bille trille lort her midt i byen, og der er ellers nok at tage fat på.

tom.a
            Deltager
              • Super Giant

norup wrote: Der må være noget om snakken – jeg har i alt fald aldrig set en bille trille lort her midt i byen, og der er ellers nok at tage fat på.

Måske er de uddøde p.g.a. stress??

Avnø Naturcenter, stedet hvor AFFS og nattemørket mødes.
              Min blog http://grib-stjernerne.dk/

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Insekter, stjerner og lysforurening' er lukket for nye svar.