Ingen fokus med reducer

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Ingen fokus med reducer

• Dette emne har 18 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år, 4 måneder siden af finnr. This post has been viewed 670 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
  • Forfatter

finnr
    Deltager
      • Main Sequence

Hej, for at prøve astrofoto ville jeg starte med at fotografere månen med et DSLR (Nikon D80, DX-sensor) på min 8″ SCT (Celestron CPC800). Jeg satte en 1.25 fotoadapter i en T2 ring fokuserede på månen. Så vidt så godt, men pga den lange brændvidde kunne jeg ikke få hele månen med. OK, jeg anskaffede så en ASTRO 1.25 focal reducer
      (http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/astro-05x-focal-reducer-400/)
      der kan skrues i adapteren. Men ak, så kan jeg ikke længere fokusere! Jeg skruer fokuseringsskruen helt i bund, og når ikke helt fokus. Det synes at være den forkerte dims, jeg har fået fat i – hvad skal man bruge her?
      FinnR (astrofoto-begynder)

finnr
      Deltager
        • Main Sequence

Hej Dennis,
        Det drejer sig er præcis om den dims, du linker til! Jeg sætter ASTRO-reduceren på fotoadapteren i T2-ringen og sætter det på kamerahuset, og sætter hele ekvipagen direkte i visual back (uden diagonal) på min CPC800. Men så kan jeg ikke nå fokus! fokuseringsskruen når i bund, lige før jeg er der.
        Jeg kan godt nå fokus, hvis jeg sætter reduceren i filtergevindet på et okular (Televue 32 mm Plössle), selv der skal skrues en hel del.
        Hvordan kommer jeg videre og får reduceret fokus (og dermed mere af himlen på kamera-censoren) i min CPC800? Virker ASTRO-reduceren på andre 8″ SCT’er?
        vh FinnR

clauskaf
        Deltager
          • Nova

Kan du ikke lige sende et billed af set-uppet? Jeg har lidt svært ved at forstå hvor hvad sidder. En SCT har jo et enormt spillerum for fokus.

Hilsen Claus

bjoerk.jensen.nova
          Deltager
            • Giant

Hej alle.

Uanset hvad vil den eneste gode løsning være at afmontere visual back og montere en 0.63 reducer samt 42mm T2 adapter til dit kamera. Så kan du få hele Månen med på din sensor (hedder ikke chip).

Det kaldes primærfokus og giver dig den bedste mulighed for at få masser af himmel i kameraet.

Dog er du stadig begrænset til 0.5-1.0 grad på sensoren.

For mig lyder det som om du har valgt en smule forkert i valg af foto adapter.

Clear Sky’s

Clear Sky’s

finnr
            Deltager
              • Main Sequence

Jeg ville gerne have indsat et billede, men kan ikke finde en relevant knap i besvar-menuen – der er en hyperlinkknap, men ikke noget om billeder – hvordan gør man?

Hvor om alting er: Jeg har nok anskafet en forkert slags reducer. Er den rigtige sådan en:
              http://www.lyra.dk/udstyr/reducere-og-flatteners/celestron-0-63x-reducer-til-sct.html
              Erstatter den visual back?
              vh, FinnR

bjoerk.jensen.nova
              Deltager
                • Giant

FinnR wrote: Jeg ville gerne have indsat et billede, men kan ikke finde en relevant knap i besvar-menuen – der er en hyperlinkknap, men ikke noget om billeder – hvordan gør man?Hvor om alting er: Jeg har nok anskafet en forkert slags reducer. Er den rigtige sådan en:http://www.lyra.dk/udstyr/reducere-og-flatteners/celestron-0-63x-reducer-til-sct.htmlErstatter den visual back?vh, FinnR

Lige præcis.

Med den går det hele meget bedre.

Forestil dig også følgende. Hullet i Visual Back er ikke ret stort. Det betyder at der kan blive problemer med at dække hjørnerne på billedet ordentligt med lys. Min i den nævnte 0.63 reducer får du fuld diameter for pengene og fokus indenfor rækkevidde.

nvc
                Deltager
                  • Super Giant

Dette er en test Finn,

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10089041/Moon-SII-Ha-OIII-crop-LumHa33pct.jpg

Jeg tilføjer mere tekst om lidt.

En måde at gøre det på er, du indsætter link info. eller billede info. fra public dropbox folderen ind mellem de firkantede parenteser. For en link bruges din link info. for et billede bruges.

Den public dropbox link fåes ved at højre klikke med musen på den fil du gerne vil sætte ind mellem de firkantede parenteser.

Det er vist på dette billede, dette at højre klikke på en fil i dropbox folderen, og vælge kopier offenligt link.

Derefter sætter du curseren der hvor den public link skal indsættes og trykker Ctrl og v på tastaturet, så indsættes den public link.

Håber det er til at forstå. Nemt at vise F2F, sværere at forklare.

Her er koderne og teksten fra ovenstående info.

Mvh. Nielsnvc2016-09-16 15:32:27

clauskaf
                  Deltager
                    • Nova

Helt enig Bjørk det er den rigtige vej frem

finnr
                    Deltager
                      • Main Sequence

Reducer: Ok – jeg har nok været for meget af en fedtsyl. ASTRO reduceren til indskruning i kamera-adapteren koster kun 1/5 af Celestrons reducer, men virker til gengæld ikke – surt nok.

Upload af billeder: Forklaringen er blevet noget forvirrende på min skærm, med mange billeder oven i hinanden. Hvor finder man den omtalte dropbox?

vh, Finn

clauskaf
                      Deltager
                        • Nova

Du tager bare et billed fra f.eks. dit skrivebord og vælger upload billede (den funktion med en pil) og følger instruktionerne

nvc
                        Deltager
                          • Super Giant

“Upload af billeder: Forklaringen er blevet noget forvirrende på min skærm, med mange billeder oven i hinanden. Hvor finder man den omtalte dropbox?”

Man bruger dette link og følger ‘opskriften’ på web siden,

http://www.dropbox.com/

Mvh. Nielsnvc2016-09-18 14:23:14

finnr
                          Deltager
                            • Main Sequence

Nu fandt jeg også billed-upload knappen – det har lidt med browseren at gøre.
                            og:

men sagen er vist i mellemtiden opklaret – ASTRO-reduceren kan desværre ikke bruges til dette formål Ouch
                            FinnR

clauskaf
                            Deltager
                              • Nova

Det var lige hvad jeg havde regnet med, men var ikke sikker på opsætning, derfor ønsket om et billede

Hilsen Claus

jakob.andersen
                              Deltager
                                • Super Giant

Med hensyn til at indsætte billeder i indlæg, så prøv at kigge i denne tråd:
                                http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=15730&KW=&PID=154777#154777

finnr
                                Deltager
                                  • Main Sequence

…Øh … reducer-adapteren? Kan du linke til den?

Nå, det lykkedes at få hele månen ombord med den originale Celestron x0.63 reducer – den, der skrues på i stedet for visual back, der så bagefter skrues i reduceren. Man kan fint nå fokus med denne reducer, men der er godt nok en kraftig vignettering i alle hjørner af billeder, der er optaget med DSLR med APS-C sensor (her Canon 1100D). Det kan heldigvis ikke ses på månebilledet … Sætter man i stedet for kameraet en diagonal og et 32 mm okular i, er det svært at undgå at se den “sorte plet” fra sekundærspejlet, når man bruger reducer. Her ville jeg så have indsat månebilledet (sådan bare til pynt), men dennegang får jeg en fejlmeddelelse, der siger at jeg “ikke har adgang til denne del af forummet”. Ved næste forsøg reagerede knappen (den med et billede af et lille grønt træ) slet ikke Ouch!FinnRFinnR2016-09-27 13:44:26

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 19 i alt)
                                • Emnet 'Ingen fokus med reducer' er lukket for nye svar.