INED70

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER INED70

• Dette emne har 43 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 372 times
Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 44 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Der går nok lidt tid MAX, ferien er slut i dag…Cry

max
        • Nova

Nej, har ikke lavet dedikeret tilt test selv om der nok er lidt der.

Men hvis det sad noget skævt ville det så ikke hovedsageligt kun være til den

ene side der var skæve stjerner ?

VH. Max

max
          • Nova

OK, surt det med ferien, det er jo først nu der bliver gode muligheder igen.

Har selv 2 uger endnu til at få fanget nogle fotoner.

VH. Max

morten
          Deltager
            • Super Nova

Ikke nødvendigvis. De er vel skæve på hver side af fokuspunktet. Jeg startede med tilt på mine første INED70 billeder, det gav skæve stjerner i hele billedet, selvom man kunne se en forskel på de to halvdele når man så godt efter.

Heldigt, at du fortsat har ferie. der ser ud til at blive nogle gode dage i næste uge. morten2009-08-16 17:33:53

max
              • Nova

Jeg har jo kun de skæve stjerner helt ude i hjørnerne.

Men det kunne være jeg skulle checke for tilt alligevel.

VH. Max

morten
              Deltager
                • Super Nova

Her er den så med 210min integration.

INED70, TS field flattener 110 mm fra chippen. Orion starshoot pro. Intet IDAS filter.

Man kan se mere af trekanten, men mine manglende billedbehandlingsfærdigheder gør, at jeg ikke kan få alt den information frem, som jeg er sikker på er i billedet. Farverne var mere blå (bedre) med IDAS filteret. Jeg tror også det er en fordel at det begrænser noget af stjernelyset, så billedet ikke bliver helt hvidt. Jeg udelod det fordi det gav en reflex på prøvebilledet.

Der er nogen kromatisk abberation at se (blå ringe) – det er jo heller ikke en rigtig apo. Jeg prøvede efterflg med 120 mm og 130 mm. Måske er 120 mm det bedste, selvom TS testning viste 109 mm?? Tilt er svær at undgå med mit setup. Selvom jeg sætter op på samme måde giver nogle opsætninger tilt når billedet undersøges i ccd inspektor – stjernerne bliver tilsvarende dårlige i den ene side.

morten2009-08-20 22:47:24

tommyf
                Deltager
                  • Neutron star

Det er næsten ikke til at se noget for bar stjerner Thumbs%20Up

morten
                  Deltager
                    • Super Nova

Nej, og det tror jeg IDAS filteret hjælper. Har du haft problemer med reflekser med dit?

tommyf
                    Deltager
                      • Neutron star

Har besluttet mig for at vente med at købe til næste vinter……

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Kunne du lokkes til at linke til en version i fuld størrelse ?

max
                          • Nova

Du har da fået tågerne og stjerner til at træde rigtigt tydeligt og flot frem.Thumbs%20Up

Men det er lidt svært at se hvordan stjernerne ser ud nær hjørnerne på det lille billede.

Måske du kunne linke til en lidt større version.

Jeg undre mig også over det med afstanden fra flattener til CCD.

Måske det har noget at gøre med at den er lavet som en universel flattener

der skal kunne bruges til mange teleskopmodeller.

Fandt ud af at jeg faktisk havde en pæn del tilt på min TS IN70ED og at det fremkom

når jeg spændte skruen til 2” udtrækket der holder kamera og flattener.

Har delvist løst problemet ved at dreje kameraet 90 grader så tilt bliver på den korte

side af billedformatet.

VH. Max

tommyf
                          Deltager
                            • Neutron star

Fatter ikke hvorfor man bruger skruer osv, det burde være gevid til samlinger…

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Lars, det kan du tro jeg vil. Jeg har ikke selv en public access server, hvis du kender en kan jeg linke dels fuld størrelse dels FITS billedet efter kalibrering og stacking i Maxim. Det bliver dog først i morgen – det er min kones 50 års fødselsdag i dag, og der forventes lidt nærværTonguemorten2009-08-21 09:22:57

mstauning
                              Deltager
                                • Black Hole

Mail den til mig, så skal jeg lægge den på en server og linke her.

morten
                                Deltager
                                  • Super Nova

Kære Michael

Tak for tilbuddet.

FITS filen fylder jo 32Mb. Jeg kan maile jpg filen som fylder ca 4 MB. Jeg ville meget gerne se hvad en af jer der er eksperter i billedbehandling kunne hive frem, så jeg kan lære nogetEmbarrassed.

Jeg kan evt sende den på en cd. Vil lige undersøge hvad en hosted disk koster..

M
                                Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 44 i alt)
                                • Emnet 'INED70' er lukket for nye svar.