INED70

Fora ASTRO-FORUM ASTROFOTOS OG -TEGNINGER INED70

• Dette emne har 43 svar og 8 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 6 måneder siden af mstauning. This post has been viewed 371 times
Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
  • Forfatter

morten
    Deltager
      • Super Nova

Natten mellem torsdag og fredag var rimelig, selvom drivende skyer ødelagde de fleste subs. Jeg ville teste min INED70, da jeg første gang jeg prøvede den åbenbart havde fået en skævhed ind i lysgangen og CCD inspektor viste dårlig kollimering.

5 stk 10 sek subs viste nu god kollimering og ingen væsentlig tilt, så det er ikke kikkerten der var noget i vejen med Embarrassed.

Dernæst et forsøg med NGC6960. På grund af skyerne blev det kun til fire 300 sek subs. På grund af skyerne er de to af dem ikke optimalt guided, og et af de to andre har et stjerneskud. For at reducere månelysets indflydelse prøvede jeg med et IDAS lpr2 filter. Herudover TS flattener og Orion SSP one-shot farvekamera. Rimeligt runde stjerner, dog.

Det er en mærkelig refleks i det nederste venstre hjørne. Refleks fra IDAS tilteret?

Billederne er strukket (en hel del) i maxim.

max
        • Nova

Flot.Thumbs%20Up

Det ser ud til, selv om billedet ikke er så stort, at du har haft bedre held med din flattener.

Jeg har eksperimenteret en del med afstanden til CCD chipen også den rigtige som på

mit kamera skulle være 103 mm. Men kan kun få den til delvis at forbedre feltet en smule.

VH. Max

Max2009-08-16 15:56:22

morten
        Deltager
          • Super Nova

Wolfi anbefaler 105-109 mm. http://www.teleskop-express.de/shop/product_info.php/info/p1010_Universelle-Bildfeldebnung-fuer-Refraktoren-von-f-5-bis-f-8.html.

Jeg har iøvrigt lige opdaget at min afstand var 119 mm og ikke de tilsigtede 109 mm.

Ved forstørrelse af det øvre venstre hjørne af billedet kan man nu godt se at billederne ikke er helt runde. Billedet kan måske blive bedre hvis jeg bruger den rigtige afstand. Ouch

Min chip er 25.10mm x 17.64mm stor, sv til et nikon DSLR af typen D300

Bjørn Sandåker
          Deltager
            • Neutron star

Flott foto av The Witch’s Broom Nebula, Morten! Thumbs%20Up Jeg liker den. Er det NGC 6979 til høyre i bildet?

Mvh,
            Bjørn

max
              • Nova

Kan godt se det ikke er så perfekt som TS viser på sine test billeder.

Men jeg synes stadig det er bedre end det jeg kan få ud af den.

Min CCD chip er oven i købet mindre 22,5×14,8mm hvilket også giver

den forskel i optimal afstanden. Men jeg burde faktisk pga. den mindre

chip have et pænere resultat.

Men måske det netop er fordi du har placeret den for langt væk der gør,

af en eller anden årsag, at du får et bedre resultat.

Har ikke selv prøvet at placere den så meget længere væk.

VH. Max

morten
              Deltager
                • Super Nova

Det er nok spidsen af trekanten – tror jeg. Jeg håber at få mulighed for at eksponere i nogle timer. Med INED70’eren skulle det være muligt at få både den vestlige slørtåge og Pickerings trekant med i samme frame. Først skal jeg dog lige lære lidt hovedregning…

morten
                Deltager
                  • Super Nova

Hej MAX

Dumt spørgsmål, har du husket at medregne de ca. 55 mm fra t-ringen til chippen i dit Canon kamera?

M

max
                    • Nova

Når jeg måler afstanden er det fra gevindet på flattenren til det lille tegn

øverst på kamerahuset der skulle indikere CCDens placering.

VH Max

morten
                    Deltager
                      • Super Nova

OK, der kunne være en nem løsning, men selvfølgelig har du check på afstanden Smile

TS siger at tolerancen på afstandne skulle være 5%. D.v.s. med 103 mm skulle du være i smult vande?

Når det måske engang igen bliver klart vil jeg teste med CCD inspektor og forskellige afstande.

morten
                      Deltager
                        • Super Nova

har du iøvrigt checket for tilt?

tommyf
                        Deltager
                          • Neutron star

Nydelig test shot Morten, troede næsten ikke det var muligt allerede, smukt.

morten
                          Deltager
                            • Super Nova

Tak Tommy, det er jo måske “dit” filter der gør baggrunden tilstrækkelig mørk?

M

morten
                            Deltager
                              • Super Nova

Under alle omstændigheder lover det godt for din ferie i det sydfynske, Tommy. Jeg håber du får bedre vejr, så vi kan få nogle fede billeder at se Tongue morten2009-08-16 17:08:13

max
                                • Nova

Har selv prøvet at teste med plus/minus 5 mm uden at jeg synes

det gav den store forskel. Men det kunne være sjovt at prøve med 10mm eller mere.

Det bliver spændende fra dine test resultater.

VH. Max

tommyf
                                Deltager
                                  • Neutron star

Jeg syntes det hjalp meget her i området,,,, ved ikke lige hvad jeg skal tage på Fyn, måske lidt M27

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 44 i alt)
                                • Emnet 'INED70' er lukket for nye svar.