› Fora › ASTRO-FORUM › ER DU NYBEGYNDER? › Indstilling af skarphed manuelt
- Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 8 år, 11 måneder siden af landbo. This post has been viewed 68 times
-
ForfatterIndlæg
-
30. marts 2015 kl. 14:19 #131166
soerenk87- Moon
1. Når jeg kun kan se mit mål i teleskopet, igennem canon kameraet på displayet. Hvordan sikrer jeg så at jeg stiller så skarpt som muligt? Det var specielt en udfordring ved Jupiter. Er det blot at zoome helt ind og så sjusse sig frem.
2. Findes der en oversigt over de mest gængse og ofte anvendelige manuelle indstillinger på DSLR kameraer (Nu særligt hvor jeg ved at canon1100D er meget brugt) til astrofotografi på objekter. Blot for at spare lidt tid.
30. marts 2015 kl. 19:14 #131180
jakob1234Deltager- Nova
Jeg plejer at gøre det at jeg finder en kraftig stjerne. Så tager jeg et testfoto og stiller så stille og roligt ind.
Denne proces kan tage lang tid, og er ikke perfekt, men det virker ok.
Jeg har netop købt denne:
http://shop.trackthestars.com/group.asp?group=60&lang=dk
Fidusen er, at masken laver et meget bestemt mønster, som sikrer at man er i perfekt fokus når mønsteret ser ud på en bestemt måde.
Der til findes et program som kan analysere mønsteret, og så er det jo noget nemmere
http://www.njnoordhoek.com/?p=325
Dette forudsætter selvfølgeligt at du kan se billedet på din laptop skærm
jakob1234 2015-03-30 19:15:00 30. marts 2015 kl. 20:02 #131181
landboDeltager- Nova
SørenK87 wrote: 1. Når jeg kun kan se mit mål i teleskopet, igennem canon kameraet på displayet. Hvordan sikrer jeg så at jeg stiller så skarpt som muligt? Det var specielt en udfordring ved Jupiter. Er det blot at zoome helt ind og så sjusse sig frem.
2. Findes der en oversigt over de mest gængse og ofte anvendelige manuelle indstillinger på DSLR kameraer (Nu særligt hvor jeg ved at canon1100D er meget brugt) til astrofotografi på objekter. Blot for at spare lidt tid.
1. Med et Canon EOS 1100D er det nu og være rimeligt nemt, da det kan forstørre et udsnit på skærmen 5 og ti gange. Når du peger på en kraftig stjerne/planet er det rimelig nemt og stille skarpt.
2. Æh, det vil så komme til at afhænge af teleskopets diameter samt F tal. Der findes der vist ikke andre regler for end du ikke må exponere så du overbelyser samt bevarer stjerne runde hvis du ikke udelukkende går efter planeter.
Men er det planeter du vil, eller noget længere ude (tåger osv.) ???
31. marts 2015 kl. 15:55 #131221
soerenk87- Moon
Det er tænkt til deep-sky, men motoren virker ikke pt, så kan ikke tracke. Det er en Astro 80-ED 80/560 f/7.
31. marts 2015 kl. 18:24 #131227
landboDeltager- Nova
SørenK87 wrote: Det er tænkt til deep-sky, men motoren virker ikke pt, så kan ikke tracke. Det er en Astro 80-ED 80/560 f/7.
Njaae, det er jo ikke verdens største glas du har i teleskopet. Derfor skal du nok satse på så høj en iso det er muligt for støj og så lange eksponeringer din montering kan trække. Men du må nok belave dig på: Prøve og prøve og prøve dig frem.
Vil anbefale du starter med et nemt objekt som de 7 søskende (Plejaderne). Der er masser af lys og “skyde” teleskopet og monteringen ind med, så er man aldrig tvivl om man rammer rigtigt/forkert.
Landbo 2015-03-31 18:26:24 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Indstilling af skarphed manuelt' er lukket for nye svar.