Indstilling af polsøger på EQ6

Fora ASTRO-FORUM TEKNIK – TELESKOPER OG MONTERINGER Indstilling af polsøger på EQ6

• Dette emne har 6 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 15 år, 5 måneder siden af hoest. This post has been viewed 1168 times
Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Forfatter

mhansen
    Deltager
      • Nova

Hejsa gutter.

Nu har jeg op til flere gange forsøgt at indstille polsystemet på EQ6 Pro’en efter de anvisninger der findes i manualen og hver gang jeg indstiller datoskala og tidsskala efter den nuværende tid og matcher i Polarfinder programmet, så passer det helt hen i skoven. Jeg har nu forsøgt med flere forskellige rutiner, ingen gav et passende resultat!!

Jeg har forsøgt at:

1: Indstille efter manualen. Altså 10 Oktober kl 01, rykke RA aksen til 00 og indstille den lille streg foran polskopet til Oktober 10.

2: Jeg har forsøgt det samme, bortset fra at jeg har indstillet den lille streg til datomarkøren (den øverste) og forsøgt der, uden held!!

3: Jeg har forsøgt rutinen fra min gamle EQ3. Altså at indstille til November 1 kl 00 og indstille stregen til datomarkøren, også uden held!!

Nu er jeg nået til det punkt, hvor jeg ikke rigtig ved hvordan jeg skal komme videre. Jeg ved godt at jeg lige så godt egentlig bare kunne grovindstille polskopet efter tidsangivelsen på håndkontrollen og så lave en mere grundig polopstilling med PEMpro eller Pol Align Max.. Men jeg har det bare sådan, at skidtet skal squ virke.

Nogen der kan hjælpe???

MHansen2008-09-19 22:48:09

jens
      Deltager
        • Giant

Jeg kan slet ikke nikke genkendende til disse problemer. Ermm

En polsøger skal kalibreres inden man starter på denne proces . . . ved ikke om dette kan være en mulig årsag Michael.

Bedst er selvfølgelig hvis du fandt en der kunne bistå dig i processen.

mhansen
        Deltager
          • Nova

Det er netop kalibreringsprocessen, der forvirrer mig en del!!!

Det er de ovennævnte tre metoder jeg har benyttet til at udføre kalibrering med.

mkh
            • Asteroid

Hej Michael!

Har du husket at centrere polskopet,mod et punkt ,i dagslys? Her er en rutine,der virker for mig.Jeg bruger et lille program der hedder Polarfinder.Det viser området,omkring polaris med Polaris,og polpunktet,sat ind i en 24 timers urskive.Jeg fixerer timeskalaen,så kl.24 er opad,så sætter jeg datoskiven( den har jeg malet over,så der bare er en streg)sådan,at hvis du forestiller dig,den streg gå ind til polpunktet,vil den gå igennem polaris markeringen.Så ser jeg på skærmbilledet,og hvis en linie,fra polpunktet,og gennem polarismakeringen,viser f.eks kl. 1800,drejer du RA aksen,indtil stregen på datoskiven peger på kl.1800, thats it!! Du kan indstille den længdegrad du observerer fra,i programmet,og også stille billedet,så det ser ud,igennem p0lskopet.Så er det bare,at stille alt/az på monteringen,indtil polaris,er i den lille cirkel,velbekomme! Ps. lige et link til polarfinder,og lidt polalign.http://arnholm.org/astro/polar_alignment/index.html

Mvh

MogensWink

MKH2008-09-21 01:14:06

hoest
            Deltager
              • Nova

Hej Michael
              Har du tjekket at polpunktet sidder korrekt i polsøgeren.Dvs at den lille ring på den store ring skal være på lige linje mellem krydset og din kontravægtstang.hvis den ikke er det skal du skrue det fra hinanden rette glasset med stregerne på og centrere det hele igen
              mvh Høst

tommyf
              Deltager
                • Neutron star

Hvilken er en næsten håbløs opgave, det er ikke særligt bruger venligt lavet.

hoest
                Deltager
                  • Nova

Hej Tommy
                  Det er lidt besværligt men med lidt tålmodighed og snilde er det ikke så slemt .Det tog mig ca 2 timer alt i alt.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
                • Emnet 'Indstilling af polsøger på EQ6' er lukket for nye svar.