› Fora › ASTRO-FORUM › TEKNIK – TILBEHØR › Indstilling af offset og Gain
- Dette emne har 15 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 11 måneder siden af mejer. This post has been viewed 113 times
-
ForfatterIndlæg
-
16. marts 2014 kl. 11:03 #115233
mejerDeltager- Super Nova
Hej Alle
Når i optager med ccd mono cam, med H-alpha. Hvordan indstiller i så Gain og Offset.
Jeg har haft lidt problemer med at få lys nok ind på chippen med 1×1 binning igennem H-alpha filteret. Min Gain står på 50, og Offset på 98, ved forsøg. Ved 2×2 binning har jeg ingen problemer.
Hvad har i andre indstillet de to parametre til??
MVH
Mejer16. marts 2014 kl. 11:57 #115238
purDeltager- Giant
16. marts 2014 kl. 12:00 #115239
niveDeltager- Super Nova
@ Pur
The page cannot be found
16. marts 2014 kl. 12:07 #115240
purDeltager- Giant
Sorry
Her med rettet
16. marts 2014 kl. 12:09 #115241
niveDeltager- Super Nova
16. marts 2014 kl. 13:21 #115249
Anonym- Super Nova
Hej René.
Jeg har jo desværre ikke længere mit Qcam9, men jeg kan huske at jeg kørt med en gain på 90 – 95, og jeg havde ingen problemer overhovedet med støj, selvom jeg med Ha 7nm. kørte ret lange tider. Offset er mere til at stille efter behov for at opnå en behagelig og jævn belysning. Men dette er kun min egen personlige erfaring, og det er ikke sikkert at andre deler min anbefaling her. Jeg vedlægger en pacman her, som jeg tog i 2010 i Vogelsberg med mit Qcam9 og min daværende GSO-RC10. Jeg brugte 15 min. eksponeringer med høj gain i Ha. Dertil eksponeringer i SII og HIII og lavet efter Metsavaino,s metode for Hubblepaletten! Jeg er i hvert fald tilfreds med støjniveauet! For jeg kan fornemme, at det er støjniveauet du fisker efter ved forskellig gain? Men jeg ved, at jeg dengang også blev rådet til at sænke gainen, vist nok med henvisning til den gode Craig Stark!
Mvh.
16. marts 2014 kl. 13:54 #115253
tak for indput.
Det gav en god henvisning over hvor langt jeg kan gå op i gain.
16. marts 2014 kl. 14:14 #115255
FinnDeltager- Neutron star
Mejer prøv at læse denne tråd http://qhyccd.com/ccdbbs/index.php?topic=3233.0 og gå ind på det link de henviser til, jeg vil nu mene du ligger for højt i gain.
mvh Finn
16. marts 2014 kl. 14:26 #115256
Anonym- Super Nova
Finn – det er rigtigt hvad der beskrives rundt omkring – nu er det bare sådan, at personligt er jeg således indrettet, at jeg godt selv kan lide at gøre mine egne erfaringer, hvad du nok også husker fra dengang, du deltog på fotoholdet. Mht. til mit billedeksempel, mener du at det ville være blevet bedre af at skrue ned for gainen? I øvrigt et billede som jeg havde i undervisningen dengang, og jeg tror nok, at i hvert fald René var med dengang!
Mvh.
16. marts 2014 kl. 15:05 #115261
FinnDeltager- Neutron star
Det var kun en hjælp til Rene som spørger ind til det og slet ikke andet, hvad folk vil sætte deres Gain og Offset til, Tjjaa det er jo så op til den enkelte.
mvh Finn
16. marts 2014 kl. 17:41 #115268
Nu har jeg været inde, og læse her og der.
Nogen påstår, at man skal bibeholde en Offset på omkring 100, og derefter hæve Gain indtil man får et tilfredsstillende resultat ved 1×1 binning.
Andre siger, at hvis man hæver Offset til omkring 125, så kan man sænke Gain ned til næsten 1 og samtidig få gode billeder i 1×1 binning uden støj.
Der er vist kun en ting at gøre, og det er at sætte en aften af til at prøve yderlighederne, på samme objekt, og herefter sammenligne.Tak for hjælpen
16. marts 2014 kl. 19:54 #115272
Anonym- Super Nova
Ja det er rigtig Rene – eksperimenteren er ikke af vejen her, og Finn det var ikke noget du skulle tage for andet end at jeg argumenterer for at der er flere muligheder til rådighed.
Mvh.
17. marts 2014 kl. 11:37 #115294
jesperDeltager- Neutron star
Jeg tillader mig lige at klippe fra Stark artiklen Henrik linker til. Der findes næppe nogen bedre end Craig Stark til de her ting.Han mener også at gain/offset ikke bør være brugerjusterbare på deepsky kameraer, det skaber kun problemer for brugerne. Jeg ved ikke hvorfor Qhy gør det.
So, how do I set it? (man, you ramble a lot when you get going!)
1) Take a bias frame and look for the minimum value in it. Is it at least, say 100 and less than a thousand or a few thousand? If so, your offset is fine. If it’s too low, boost the offset. If it’s high, drop it. Repeat until you have a bias frame with an offset in, roughly 100 – 1000. Don’t worry about precision here, it won’t matter at all in the end. You now know your offset. Set it and forget it. Never change it.2) Aim the camera at something bright or just put it on your desk with no lens or lenscap on and take a picture. Look at the max value in the image. Is it well below 65k? If so, boost the gain. Is it at 65k? If so drop the gain. Now, if you’re on a real target (daylight ones are great for this) you can look at the histogram and see the bunching up at the top end as the camera is hitting full-well. Having that bunch-up roughly at 65,535 plus or minus a bit is where you want to be. If you pull up just shy, you’ll get the “most out of your chip” but you’ll also have non-linearity up there. You’ve got more of a chance of having odd color casts on saturated areas, for example, as a result. If you let that just clip off, you’ve lost a touch but what you’ve lost is very non-linear data anyway (all this assumes, BTW, an ABG chip which all of these cams in question are). Record that gain and set it and forget it. Never change it.
17. marts 2014 kl. 17:29 #115306
Anonym- Super Nova
Hej Jesper – jeg er ikke utilbøjelig til at give dig ret! Jeg har jo netop selv i sin tid lukket op for gainen som om den ikke var der. Nu kan man måske ikke helt sammenligne, men i musikverdenen er en gainkontrol ikke noget som forstærker, men en drejemodstand til at skrue lidt ned for et for kraftigt indgangssignal, inden det går videre til den ordinære volumenkontrol. Altså ikke noget som kunstigt forstærker, men udelukkende dæmper et signal. Så hvis den på kameraet blot er en signalbegrænser, så bare væk med den, for så kan man ligeså godt forkorte sin belysningstid. Men ved solarfoto kunne den muligvis godt have en berettigelse. Iso på DSLR mener jeg derimod er en aktiv forstærker, som man skal omgås med varsomhed! Offset bruger jeg til gengæld en del – især på månebilleder – til at belyse de lidt mørke områder på en behagelig måde.
Mvh.
26. marts 2014 kl. 20:03 #115829
Så har jeg brugt lidt tid på at finde indstillinger på offset.
Kamera Qcam9 mono.Først tog jeg et billede af M44 med Gain:50 Offset 90. 1×1 binning.
Herefter indstillede jeg Gain:50 Offset:120
Man kan se at eksempel 1, er alt for mørk, og i eksempel 2 er der alt for meget støj. Så offset skal justeres et sted midt imellem. Så tog jeg Starks metode med at finde den rigtige offset. Resultatet blev som følger.
1×1 binning = offset 107
2×2 binning = offset 98Og det svare jo meget godt til virkelighedens test, da jeg havde fundet ud af at offset skulle stå imellem 90 og 120, og starks metode siger 107.
Så kan det også lige pludselig lade sig gøre at tage 1×1 binning H-alpha billeder. Uhhh det er fedt når teori og praktisk peger i samme retning.
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Indstilling af offset og Gain' er lukket for nye svar.