Indkaldelse til sektionsmøde i sektionen for variable stjerner.

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Sektionen for variable stjerner Indkaldelse til sektionsmøde i sektionen for variable stjerner.

• Dette emne har 4 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 10 måneder siden af astoft. This post has been viewed 842 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jens.jacobsen
    Deltager
      • Neutron star

20180211

Kære sektionsmedlem,

Jeg vil gerne ønske jer alle et godt og lykkeligt 2018 og udtrykke mit håb om et godt arbejde i sektionen – også på trods af, at vejret ikke har været det bedste!

Samtidigt vil jeg gerne som aftalt indkalde til et nyt sektionsmøde:

Lørdag, den 3. marts 2018, kl. 10:00

KUC – Kolding Kommunes Uddannelsescenter

Ågade 27, 6000 Kolding

Mødet forventes færdigt kl. ca. 16:00

Først stor tak til Jens for det gode referat og for de fine bidrag, som blev præsenteret på mødet.

Jeg vil gerne indkalde forslag til nye emner og bidrag til dette møde og vil gerne, om I vil præsentere/omtale, hvad efteråret og vinteren observationsmæssigt har bragt jer af interessante ting.

Så giv mig gerne et svar tilbage i den kommende uge med kopi til Jens også!

I referatet fra mødet sidst pr. 20170909 – udsendt 20170925 var medtaget emner, som vi vil arbejde videre med:

Forslag til dato for næste møde: Lørdag den 3 marts 2018.

Ønske om en workshop med udgangspunkt i DSLR (Digitalt spejlreflekskamera) fotometri.

Ønske om information vedr. transformationer af DSLR fotometriske optagelser.

Forslag om at få en Dropbox til sektionens medlemmer. Kunne selskabet sponsorere?

Forslag om at få et sektionsmedlemsskab til AAVSO, gerne et Gold medlemskab.

Observationsforslag:

Links til BAV og måske AAVSO ???

De bedste hilsener

Knud

astoft
      Deltager
        • Planet

Er der andre fra Københavnsområdet der skal med til Kolding?

Kørelejlighed?

Søren

Søren Toft - Virum
        EOS 200D, 1620mm f/9 Astro Physics eller 200mm f/5.6 Skywatcher AZ-GTI

astoft
        Deltager
          • Planet

Jeg forstår på Knud, at mødet er aflyst.

Det er vel nok ærgreligt.

Jeg ville gerne høre ,hvordan det gik andre, der bruger DSLR til fotometri.

Hvordan er det lige, man laver transformationer?

Jeg har netop taget 16 gode billeder med EOS 550D af et standardfelt i Coma 12:27:00 +26:48:30

Jeg fik

(B-V) = 2.2317 (b-g) – 0.5099

og

V = g + 0.2559 (r-g) + 16.9759

Det undrer mig, at standardfeltels usikkerheder er så relativt store (0.022 mag i gennemsnit ned til 9.størrelsesklasse).

Jeg ved godt at det ikke helt er efter bogen at bruge (r-g) instrument størrelsesklassen.

Det var det der gav mindst afvigelse  (0.017 mag) i V.

Afvigelsen i (B-V) var meget større (0.06 mag)

Når man ser, hvor bredt Johnson V filteret er i bølgelængde, så spænder det over både g og r i Canon EOS550D.

Derfor er det ikke så sært, at det er det grønne farve-lag og det røde lag, der er i spil, når det skal transformeres til Johnson V.

Er der kommentarer?

Søren

Søren

Søren Toft - Virum

jens.jacobsen
          Deltager
            • Neutron star

Hej Søren.

Et par hurtige spørgsmål:

Jeg forstår dine øvelser som en transformation fra kameraets r,g,b til Johnson V?

Du skriver at du undrer dig over standardfeltets relativt store usikkerheder, men hvor har du oplysninger på feltet fra?

Har du kalibereret med dark og flats+flatdark?

Har du brugt et Ir-block filter for ikke at få Ir i din grønne kanal?

mvh

Jens

astoft
            Deltager
              • Planet

Kære Jens.
              Jeg ser først dit svar nu.
              Nå, hellere sent end aldrig 🙂

Hej Søren.

Et par hurtige spørgsmål:

Jeg forstår dine øvelser som en transformation fra kameraets r,g,b til Johnson V?

Du skriver at du undrer dig over standardfeltets relativt store usikkerheder, men hvor har du oplysninger på feltet fra?

Har du kalibereret med dark og flats+flatdark?

Har du brugt et Ir-block filter for ikke at få Ir i din grønne kanal?

Jeg har oplysningerne fra AAVSO
              Coma feltet er et af de kendeste standardfelter: Melotte 111
              Her er de fotometriske standardværdier:
              https://www.aavso.org/apps/vsp/photometry/?fov=180&B=on&north=up&maglimit=14.5&title=Melotte+111&ra=186.125&Rc=on&Ic=on&east=left&dec=25.858333&special=std_field

Ja, jeg har brugt darks og flats. Selvom jeg har blændet lidt ned fra f/5.6 til f/8 på min Canon zoom-linse f=80-200 mm. Det gjorde jeg, fordi flatsbilledet med f/5.6 viste variationer omkring 25%.
              Man kan sikkert korrigere en faktor 10, men så heller ikke mere.
              Med f/8 var variationen omkring 4%, og hvis man så korrigerer med flats, ja så skulle det blive godt.

IR-block. Hvad mener du med det? Nej jeg har ikke brugt filtre.

Hvordan går det med at lave en DSLR-manual på dansk.
              Jeg ser, at Mark Blackford opgiver at undervise i IRIS-software
              https://www.aavso.org/aavso-photometry-choice-courses

Det er ellers et program, som jeg er ved at være rigtig glad for.

Jeg forstår, at du har sat dig ind i Fitsworks.

Søren Toft - Virum

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Indkaldelse til sektionsmøde i sektionen for variable stjerner.' er lukket for nye svar.