› Fora › ASTRO-FORUM › ATM – BYGGEPROJEKTER › Indkøb af nye spejle.
- Dette emne har 9 svar og 4 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 5 måneder siden af johnny. This post has been viewed 648 timesb. This post has been viewed 648 timesa. This post has been viewed 648 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. september 2014 kl. 19:43 #121547
johnny.b.aDeltager- Super Giant
Hej Folkens
Mine efterhånden 16 år gamle spejle i 10 tommeren er ved at være klar til en udskiftning. Primæren som er et f/4.8 er blevet recoated en gang ved Vacuum Coatings for 2 år siden men viser nu steder hvor man kan se igennem aluminiumet. Jeg vil igen gerne have en 10″ f/4.8 da jeg har været rigtig glad for denne gennem tiden og det skal være sådan at det er nemt at skifte teleskoper på monteringen. Her sætter en 10 tommer grænsen for mig. Kikkerten blev købt ved Astro i Ålborg uden montering og blev den gang placeret i en hjemmebygget Dobson, det blev i øvrigt starten på mit ATM eventyr
Jeg er blevet varm på disse spejle fra Orion Optics
http://www.kikkert-teleskophuset.dk/product/orion-optics-spejle-250-f48-1642/
Og nu mit spørgsmål, er det hver at smide 1000 kr mere efter et Research grade spejl frem for Professional grade?. Hvor stor er forskellen på de to kvaliteter i praksis? Hvad vil i kyndige i spejle anbefale?
Mvh
Johnny
10. september 2014 kl. 20:33 #121548
nightskyDeltager- Neutron star
Jeg vil gå efter Ultragrade hvis det skal være Orion Optics. Ud fra min egen erfaring er der
forskel som bare lige giver det ekstra og da det er teleskopet vigtigste komponent så for
mig igen tvivl.Du kan også kigge på Royce, en pt. er han mere end svær at få fat på. Betragt det som en investering
http://www.rfroyce.com/stand_mirrors.htmSpitzenklasse, Zambuto, desværre lang ventetid. Hvis du passer på spejlet tror jeg ikke det taber i værdi, tværtimod.
http://zambutomirrors.com/mirrors.htmlLockwood, har vist ikke nogen 10″ på trapperne.
Der er også et par andre europæiske som laver høj kvalitet, kan dog ikke finde listen lige nu.
Og selvfølgelig Jens: måske kunne han re-figurere dit gamle spejl og derefter få den coated
10. september 2014 kl. 20:51 #121551
spatzekDeltager- Super Giant
Orion er som nat og dag. Der er produkter fra dem, som man kan følge i tråde rundt på fora, som næsten gør ondt i maven at følge. Specielt for dem, der har købt dem. Men når det er sagt, så har firmaet godt check på produktionen af parabolspejle, se dette link fra en test:
10. september 2014 kl. 23:34 #121555
jens.jacobsenDeltager- Neutron star
Hej Johnny.
Hvor kommer dit gamle spejl fra? Vi kunne jo teste det før du kasserer det. Og en let figurering får jo “virgin glass” frem igen.
Iøvrigt pudsigt med diskussionen angående kvaliteten af Orion spejle, har lige drøftet det med en anden amatørastronom her til aften.
Men med orion er tommelfingerreglen at “du får hvad du betaler for”. Jeg har selv et Research grade spejl i 16″eren, og det er ok. Paraboliseringen er lige i øjet, kanten ok, og ruheden minimal. Nogenlunde som Rohr også skriver. Deres diagonalspejle lever desværre ikke op til kvaliteten af primærspejlet. Jeg ville anbefale mindst et research grade primærspejl, og så købe en kvalitetsdiagonal ved enten Antares Optics eller Protostar. Antares er nok mest tilgængelige lige p.t, og du får også en rapport med deres spejle, hvor meget det så er værd. Men de tegner altså bedre.
Iøvrigt vil ham her coate en 10″ for 55 euro…
Mvh
Jens11. september 2014 kl. 10:22 #121559
Hej Lars og Spatzek
Takker for svar og links. Det ville jo være optimalt med et Royce spejl men prisen er helt deroppe hvor mit budget ikke rækker lige nu. Så vi ligger nede omkring et Research grade fra OO eller under.
@Jens Mange tak for tilbuddet om at kikke på spejlet, det vil jeg meget gerne tage imod. Hvis der kan presses en 3-4 sæsoner mere ud at det kan der måske blive råd til et dyrere spejl om nogle år.
Spejlet er købt ved Astro i Ålborg i 98 eller 99 jeg husker ikke året nøjagtigt og der fulgte ikke en rapport med på det. Det er en støbt blank i følge Terry Pearce. Han havde nogle problemer med at holde spejlet fast i kammeret da han havde det ovre “A very difficult disc to hold to hold safely, because of the sloping sides.” sagde han. Det lykkedes ham dog til sidst at få det aluminiseret.
Mvh
Johnny
11. september 2014 kl. 11:12 #121566
Hej Johnny.
Det kan jo være et Meade spejl, af den gamle Research series. De er ganske fremrragende. Er det “gammel” pyrex, det er nærmest stråfarvet, gulligt?
Der er som regel tre dupper, ca 3-4 mm i diameter, ude ved kanten på bagsiden, støbt i glasset.
Kan du evt sende et billede af spejlet og glasset?
En test og en hurtig polerrunde, hvor man enten polerer spejlet “på plads” eller blot kører 10 minutter med 1/6 strøg, vil bringe glasset tilbage til original kvalitet, og det kan re-coates til fuld holdbarhed. Så kan du jo vælge at give det en “hi-lux” coatning fra Orion, så har du sikkert et spejl så godt som research grade eller bedre.
Sig til hvis du vil have hjælp!
Alt vi skal have fat i er en smule frisk beg, og det skaffer vi med en uges varsel.
mvh
Jens
11. september 2014 kl. 12:35 #121571
Hej Jens
Du må mægtig gerne polere spejlet på plads hvis det kan lade sig gøre og jeg betaler selvfølgelig alle omkostninger. Hermed et billede af glasset. Jeg lavede en kæmpe bummert da jeg havde spejlet ude for nylig, selvom jeg kunne se at der var huller i aluminiumet og egentlig havde besluttet at det skulle på pension prøvede jeg at vaske det alligevel og tog så forkert af mit demineraliserede vand og en flaske kalk fjerner til kaffemaskiner, de stod ved siden af hinanden under køkkenvasken. Spejlet er derfor blevet skyllet i kalkfjerner, den ultimative tanketorsk Aluminiummet ser derfor forfærdenlig ud. Inden vi gør noget vil jeg lige tage belægningen af med Jernklorid og se om selve glasset har taget skade af den omgang. Så er du jo også fri for det
Den hvide belægning der ses her skyldes kalkfjerneren.
Jeg tror ikke spejlet er et Meade spejl, der er ikke 3 dupper i glasset nogen steder. Det eneste der er af betegnelser er f forholdet som er ridset i på bagsiden.
Mvh
Johnny
12. september 2014 kl. 15:09 #121627
Hejsa
Så er coatingen blevet fjernet fra glasset og efterlader en fin overflade dog lige bortset fra en ridse ude i kanten som jeg tror stammer fra Terry´s problemer med at holde spejlet fast. Se billede herunder. Operationen foregik på græsplænen med opvaskehansker, rindende vand, og masser af køkkenrulle. 2-3 lag køkkenrulle var placeret på spejlet gennemvædet med Jernklorid, der gik ikke mange minutter før aluminiumet var væk.
Jeg har inspiceret overfladen og der er umidbart ikke andre ubehageligheder at se.
@Jens Du siger bare til når jeg skal sende spejlet, vi kan jo lige tage resten på PM.
Mvh
Johnny
12. september 2014 kl. 17:06 #121628
Hej Johnny.
Det ligner faktisk et OO spejl af ældre dato. Sådan et kan være ganske glimrende.
Hvis du kommer til starparty, kan du gerne tage spejlet med. Det ville være fint.
Har du en transportkasse til det?mvh
Jens12. september 2014 kl. 17:44 #121630
Hej Jens
Det ville være sjovt hvis det faktisk er et OO spejl.
Jeg kommer desværre ikke til Starparty, skifteholdsarbejderens forbandelse rammer igen på den weekend så jeg kan sende spejlet ned til dig. Jeg har en trækasse hvor spejlet kan ligge sikkert i, den kommer jeg i en papkasse med bobleplast, det burde være sikkert nok. Jeg har vist din adresse et sted.
Mvh
Johnny
Johnny B A 2014-09-12 17:46:07 -
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Indkøb af nye spejle.' er lukket for nye svar.