› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?
- Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15637 times
-
ForfatterIndlæg
-
14. februar 2016 kl. 01:37 #143157
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Nej, vi blev enige om adressen, så jeg kørte ikke derop.
Men jeg kom i tanke om, at jeg fik at vide, at Ejby-meteoritten blev fundet på Ejby Mosevej.
Det er helt i den sydlige ende.Det giver faktisk mening (men invaliderer min egen teori om 2 parallelle baner), sammen med den observation fra nr. 180 !!
Selvom observatøren opfatter banen som værende syd->nord, så kan den sagtens passe med en bane der er omtrent parallel med O3-vejen op mod Herlev st.Hvis Meteoret kommer ind fra denne lidt mere sydlig retning, så passer banen med både Glostrup-, Ejby- og Herlev-meteoritterne !!
Prøv at se dette kort >>
Dog er er Vanløse-meteoritten ikke forklaret med en mere sydlig bane.
Jeg har prøvet at skrive i en Vanløse gruppe på facebook, om nogen ved
hvilken vej den er fundet på.I morgen tænker jeg, at køre ind til Ejby syd og snakke lidt med nogle lokale, for så at krydse O3 vejen til det store Ejby industrikvarter. Der skal så traves p-pladser.
14. februar 2016 kl. 18:55 #143175
nightskyDeltager- Neutron star
Spændende Lars.
Hvis nogen syntes det er svært, så kig lige her. Den meteorit som faldt over Florida d. 24 jan er fundet.
Man er ikke i nærheden af noget der er svært med Ejby meteoritten.http://www.mikesastrophotos.com/comets/osceola-meteorite-recovery/
Nightsky 2016-02-14 18:05:10 14. februar 2016 kl. 20:45 #143178
Så er jeg hjemme efter dagens søgning, så lige en hurtig update, mens maden er på komfuret.
I formiddag blev jeg ringet op af svenske Andreas, som med sin ven også var i gang med at søge efter meteoritter.
De fortalte at de havde taget en kompasretning på nedslagskrateret for Herlev-fundet, og mente, at retningen passer rigtig fint med den nordlige bane (teorien om 2 fragmenter, der falder næsten parallelt).
De mente også, at det var sandsynligt, at der kunne være et fald i Gladsaxe området.Jeg var forbi Herlev station og søgte i baneterrænet og på p-pladserne bagved igen.
Derefter i industriområdet i Herlev. Her møder jeg en beboer fra Fagotvej (nær Romancevej), som fortæller om braget. Ingen tvivl om, at han har hørt et overlydsbrag.
Lidt senere taler jeg med en anden mand, som fortæller mig, at der med sikkerhed var fundet et 30 gram meteorit på Glostrup kirkegård. Meteoritten var blevet afhentet af geologisk.Jeg vælger at køre til kirkegården og søge inden lyset svinder helt bort.
På kirkegården taler jeg med en mand, der kan fortælle, at fundet er gjort på den østlige sektion af kirkegården, og at der allerede har været en masse og lede.
Alt er støvsuget, men der var mange grave, der er dækket af gran. Der kan der sagtens ligge en meteorit og putte sig…. Men man roder jo ikke rundt i sådan noget…14. februar 2016 kl. 21:00 #143181
All-sky cam af Ejby-meteoritten fra Kühlungsborn
https://goo.gl/maps/eXsuuaMwGGR2
Der er tale om kameraer, der bruges til at studere NLC (natteskyer), derfor er jeg ret sikker på, at kameraet kikker mod stik nord.Lars Malmgren 2016-02-14 20:22:47 14. februar 2016 kl. 21:28 #143187
Lars Malmgren wrote: Meteoritten var blevet afhentet af geologisk……
Opd: Slettet bemærkning grundet sure bemærkninger igen
En skam man ikke samle til sig selv.
Meteoritter er ikke sjældne som sådan, man kan til enhver tid anskaffe sig nærmest enhver
type meteorit. Meteoritter er normalt kun sjældne fordi de er et samler objekt grundet
omstændighederne ved faldet. Faktisk har mange meteorit jægere store problemer med at få
dem klassificeret, da ingen rigtig har interesse i dem.Det er for øvrigt med sikkerhed ikke kun udlændinge fra Sverige der er på jagt. Der er også
andre fra Europa ude.Nightsky 2016-02-14 22:47:07 14. februar 2016 kl. 21:45 #143190
Eftersøgningen er nu international, 2 svenskere, 2 polakker og en fra USA!!
Rygtet siger, at Vanløse-meteoritten er på 3 kg !!!!!!!På Twitter skriver Naturhistorisk museum, at deres folk har fundet mindst 15 fragmenter.
Intet ord om hvor eller hvornår. De kunne godt samarbejde lidt med os amatører.
https://twitter.com/NHM_Denmark/status/697728255093293056Lars Malmgren 2016-02-14 20:47:36 14. februar 2016 kl. 22:24 #143193
outlookDeltager- Super Nova
Æv, ingen trykbølger, ingen knuste vinduer, ingen trykkede fabriksmure, ingen…, heldigvis ingen sårede, kun grådige samlere. Også geologisk, åbenbart opstanden fra de døde, vor Herre bevares!
Hilsen Leif,
“When you look through a good apo, your world suddenly gets very quiet. Your breathing gets deep, and you don’t seem to be in any hurry to do anything else…” Ed Ting14. februar 2016 kl. 22:40 #143194
outlook wrote: Æv, ingen trykbølger, ingen knuste vinduer, ingen trykkede fabriksmure, ingen…, heldigvis ingen sårede, kun grådige samlere. Også geologisk, åbenbart opstanden fra de døde, vor Herre bevares!
Det er jo dejligt nemt, at sidde hjemme i sin lune stue og moralisere over hvad andre laver ude i den virkelige verden.
God fornøjelse med et!14. februar 2016 kl. 23:15 #143197
Frank LarsenModerator- Super Nova
Lars Malmgren wrote:
Eftersøgningen er nu international, 2 svenskere, 2 polakker og en fra USA!!
Rygtet siger, at Vanløse-meteoritten er på 3 kg !!!!!!!På Twitter skriver Naturhistorisk museum, at deres folk har fundet mindst 15 fragmenter.
Intet ord om hvor eller hvornår. De kunne godt samarbejde lidt med os amatører.
https://twitter.com/NHM_Denmark/status/697728255093293056Man kunne jo tage kontakt..
Men det er min opfattelse at der er rigtig mange ude at lede – så åbne pladser er nok støvsuget nu. Det er i krat og bevoksninger samt tage der skal ledes.
Hvis den i vanløse var på 3 kg ville vi nok have hørt noget mere om de i medierne – allerede der bliver det tvivlsomt.14. februar 2016 kl. 23:28 #143200
Der er i hvert fald en del mere oppe ved Herlev. Enten er der ballade om det store stykke,
lejer og udlejer, eller også er der fundet mere sidenhen.14. februar 2016 kl. 23:31 #143202
astrojensenDeltager- Neutron star
outlook wrote: Æv, ingen trykbølger, ingen knuste vinduer, ingen trykkede fabriksmure, ingen…, heldigvis ingen sårede, kun grådige samlere. Også geologisk, åbenbart opstanden fra de døde, vor Herre bevares!
Igen disse negative kommentarer over andres begejstring.
Thomas, Bornholm
14. februar 2016 kl. 23:45 #143205
Det nye foto fra Tyskland gav mod på at prøve en baneberegning igen. Det nye foto viste
hurtigt at der var problemer med nøjagtigheden af de fotos jeg har.
Der er meget forvridning på det Nordtyske da det er et næsten all-sky kamera. Fotoet fra
Østrig lider under den lave højde som også giver forvridning.En tur gennem noget billedbehandling gav for det østrigske billede 3 rigtig gode stjerner som
findes meget tæt på sporet og dermed er nøjagtigheden høj.
Fotos fra Nordtyskland er noget sværere at lave præcis, men det opvejes heldigvis af at det
var meget tættere på begivenheden.
En nøjagtig tidsangivelse for lysglimtet ville være ønskeligt.65 graders bane kunne stadig være en løsning, men set i lyset af de nye fund er bane nok mere
sydlig.
Ud fra de fotos ved vi at sporet fra dem begge nok skal overlappe hinanden.Leif, så kom det sure opstød endnu engang. Jeg er ikke en grådig samler, vil bare gerne
have en sten og syntes at loven om danekræ er fjollet.Nu sletter jeg din ting som åbenbart gener dig, så håber jeg da humøret vil stige igen. Vil
ikke være skyld i evt brug af anti-depresiver.Nightsky 2016-02-14 23:54:37 14. februar 2016 kl. 23:56 #143209
Hej Lars Z,
Din nye baneberegning passer fint med min eget gæt på banen.
Flot arbejde
Det kunne være fedt, hvis Norup og co. er kommet længere med videoen fra Ho bugt.Her er mine opdaterede kort >
15. februar 2016 kl. 00:00 #143212
Jeg bemærker i øvrigt, at hvis Vanløse-meteoriten viser sig at være falsk, så passer en meget mere sydlig bane på alle de 4 kendte fund-steder !
Bemærk at området lige syd for Islev stadion er meget interessant og muligvis stedet for Vanløse-meteoriten.
15. februar 2016 kl. 00:05 #143213
Vedr. dit spørgsmål. Baggården ved Herlev station, videoen med kvinden viser tydeligt nye stykker
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.