› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?
- Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15636 times
-
ForfatterIndlæg
-
10. februar 2016 kl. 20:57 #142979
norupDeltager- Super Giant
Efter mere end 350 rapporter til ildkugle.dk er strømmen ved at stilne af. Det, og det at der er offentligt kendte placeringer for fund, gør at der nu kan postes resultater uden at påvirke vidnerapporterne.
Jeg har gennemgået god og vel den første halvdel, og plottet de mest brugbare ind.
Her er først et oversigtskort:Hvor der blot er en rød stjerne, er der hørt lyd.
Blå linier angiver synsretninger, hvor den sidste er den lyse.
Og et nærmere kig på Sjælland:
Fund steder er markeret med gult.Det har dog ikke været let at indkredse et faldsted fra rapporterne alene. Her er vist, hvor vidner har angivet forsinkelse mellem lys og lyd, i sekunder. (x foran, hvor det eksplicit er en forsinkelse: andre kan være varighed).
Kameranetværket havde ikke meget held i sprøjten. Her er minut-billeder fra København:
Og lige efter, til sammenligning:Heldigvis har andre haft held til at få billeder.
Og til sidst en gåde: Hvilket automobil er dette?
Den er p.t. bedste værktøj til at vurdere billedskalaen i videoen fra Ho Bugt.10. februar 2016 kl. 21:15 #142980
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
norup wrote:
Og til sidst en gåde: Hvilket automobil er dette?
Den er p.t. bedste værktøj til at vurdere billedskalaen i videoen fra Ho Bugt.Jeg er næsten 100% sikker på, at der er tale om en Suzuki Jimny (Sierra).
EDIT: Nej der er jeg nok alligevel for hurtig. Bagerste vindue passer ikke
Ok, nu tror jeg, at vi har den. Det er en Toyota Rav4 fra 2001-2003.Fra wikipedia >>
Dimensions Wheelbase - 5-door: 2,490 mm (98.0 in)
- 3-door: 2,280 mm (89.8 in)
Length - 5-door: 4,193–4,230 mm (165.1–166.5 in)
- 3-door: 3,860 mm (152.0 in)
Width 1,735 mm (68.3 in) Height 1,650–1,680 mm (65.0–66.1 in) Curb weight 1,150 kg (2,535 lb) Lars Malmgren 2016-02-10 20:46:23 10. februar 2016 kl. 21:58 #142981
norupDeltager- Super Giant
Tak Lars,
Det må være Toyotaen, ja. Nu skal der måles og regnes…
11. februar 2016 kl. 00:18 #142984
Frank LarsenModerator- Super Nova
Hvis der er fundet mere på Glostrup skole…så tror jeg at jeg tager en tørn mere i morgen tidlig i den anden ende af det kort jeg viste tidligere. Det er nemlig lige nord for skolen.
Er der nogen der ved hvor store de nye stykker er?
Iøvrigt er mange noget chokeret. Jeg kender en hvis mand er frivillig brandmand som styrede udenfor i Sengeløse da han var sikker på at der lige var styrtet et fly ned ude på marken og at han ville blive kaldt ud…hvilket så ikke skete. Men se syntes det var meget skræmmendeMen han kunne følge lyden fortsætte ind mod København.
11. februar 2016 kl. 00:55 #142985
mogensDeltager- Super Nova
Skal et smut til Orø, skulle der ikke være en chance der?
11. februar 2016 kl. 01:18 #142986
Hej Frank,
Jeg har desværre fået at vide, at seneste fund på skolen sandsynligvis ikke var en meteorit.
Men området nord for er stadig meget interessant !!
Og selvfølgelig også området ved Ejby!Frank, du må meget meget gerne spørge dem du kender og som har hørt larmen, om de hørte et overlydsbrag eller “bare” en torden-agtig rumlen.
Både dem i Sengeløse og ham i Taastrup nede ved motorvejen.
Forskellen er ret afgørende for udregningen af banen og dermed potentielle strøfelter.Mogens, jeg tror desværre ikke, at der er nogen chance på Orø.
Ejby-meteoritten ligger indenfor max 10 km med mindre vi taler om 1 gram størrelsen.
Det kan ligge en del længere tilbage, men er så noget nær umulige at finde uden metaldetektor.
Se evt Lars Zielkes og mit eget bud på meteorets bane på kortet her >
http://astro-forum.dk/forum_posts.asp?TID=14910&PID=147440#147440Lars Malmgren 2016-02-11 00:22:59 11. februar 2016 kl. 01:27 #142987
Jeg vil spørge dem – jeg har bedt brandmanden indberette.
Ærgeligt med den nye på skolen – men det er nemt at blive snydt. Jeg troede også en kort overgang at jeg havde fundet en i morges – det viste sig at være en glatsleben flintesten.
11. februar 2016 kl. 14:05 #142993
Var ude igen i 2 timer i dag.
Denne gang på de åbne områder Nord/Nordvest fra skovvangskolen.Men det er nok lidt spildte kræfter – mødte en flok elever som tydeligvis også var ude og lede sammen med deres lærer.
De kunne fortælle at en del af områderne allerede var gennemgået mere eller mindre detaljeret (jeg gik systematisk til værks med GPS logger) – og dagen før var der en elev der fandt noget – sikkert ham som Lars nævnte tidligere.
Veje og stier i området er sandsynligvis også allerede finkæmmet da der er gået sport idet blandt eleverne.Jeg valgte derfor at koncentrere mig om de mindre tilgængelige områder – i håb om at mindre sten ville ende på toppen af det lange snetrykte græs i området.
OGså et område op mod frederikssundmotorvejen har jeg gennemgået – små sten er dog umulige at finde hvis man vil dække et større område – så jeg kan kun konkludere at der ikke ligger nogen Store stykker derude.Ingeniøren er begyndt at komme op i mig – en vogn med følsom metaldetektor eller supermagneter. Computerstyret drone der systematisk afsøger via GPS og video – mange gode ideer der aldrig vil blive gennemført – men det er god motion – har nok gået 5-6km så se at komme ud og søge …
11. februar 2016 kl. 14:23 #142994
Ja, Frank, hele skolen er ude og lede.
Jeg har en gammel veninde, hvis søn fandt stumper forleden, som ikke var noget alligevel.
Nu har de vist fundet flere. Men der er vist nogle slagger i jorden derude.Helt enig i metaldetektor til søgning i græsset.
Og det med en drone er jeg også helt med på, der er MANGE store tagflader i Ejby industrikvarteret, hvor der sagtens kan ligge noget !12. februar 2016 kl. 20:24 #143063
Fik søgt i Ejby nord. Ingen fund
Fik dog talt med en lokal, der fortalte, at han hørte et overlydsbrag forleden lørdag.
Han var ude og lufte sin jagthund, som han fortalte gik helt amok. Den er 100% vant til skydevåben, som manden også selv var.
Jeg spurgte ind til lyden, og han fortalte, at han aldrig har hørt noget lignende og det slet slet ikke var sammenlignelig med torden.
Som et kanonskud men meget meget kraftigere.Han mente at det bekræftede fund var gjort nede i det de lokale kalder Sommerbyen, en haveforening i det sydvestlige Ejby. Men han var ikke sikker.
12. februar 2016 kl. 20:28 #143066
nightskyDeltager- Neutron star
Hej Lars
Samme erfaringer har jeg gjort mig med Sommerbyen, ud fra dem jeg har mødt derovre.
Håber at nogen ringer i weekend og vil have en til at kigge på nogle sten
13. februar 2016 kl. 02:38 #143103
Så har jeg opdateret mit kort efter en gennemgang af artikler og rapporter her i tråden.
Med udgangspunkt i Zielkes første kort, så antager jeg, at 2 hovedfragmenter, fra en opsplitning meget tidligt i banen, følges nogenlunde parallelt mod øst.Fundene i Herlev og Ejby kommer fra det nordlige fragment, og fundene i Glostrup skole og Vanløse fra det sydlige fragment.
Der er en meget nøjagtig rapport fra Søborg, som passer helt fantastisk med Ejby/Herlev-faldet
Han melder 15-25 sek forsinkelse på et kæmpe brag efterfulgt af 5 mindre brag.
Den gule cirkel markerer den afstand lyden vandre på ca 15 sek.
De små blå cirkler markerer potentielle overlydsbrag, dog er den i Ejby bekræftet efter interview af lokale.
De lange blå streger viser lydens vandring på 60 sek, og den korte 30 sek.
De røde stjerner er bekræftede fund. Den grønne kasse er min forudsigelse på et strøområde.
Hvis overlydsbrag kan bekræftes i Søborg område, så skal det grønne område måske forlænges helt ud til Øresund………..Præcis som den gode Hr. Zielke allerede har forudsagt
Jeg kipper med hatten, flot arbejde Lars !!13. februar 2016 kl. 02:44 #143105
Hvis der er nogen, der har yderligere info om Vanløse-fundet, så post det meget gerne her i tråden.
Størrelse og selvfølgelig hvor den er fundet præcist.13. februar 2016 kl. 20:46 #143142
Så er jeg hjemme efter dagens eftersøgning.
Fik en interessant snak med en lokal. Han beskriver hvordan han så en ildkugle passere næsten lige over huset (han stod ude og snakkede med en kammerat).
Han beskrev det som en ildkugle med en hale efter sig, der nærmest zig-zaggede fra syd mod nord. (meteoritten har formegentligt snurret som en proptrækker, det får det til at se ud som om den zig-zagger)
Personligt er jeg helt sikker på, at han har set den meteorit, der slår ned i Herlev!Det grønne område i midten er fodboldbaner, som er helt oplagte at få kikket igennem.
Ellers er der rigtig meget grønne områder langs åen og mosen, som desværre nok kræver metaldetektor.Hans og andres observationer skal nu plottes ind på kortet, så søgeområdet kan indsnævres yderligere.
Og så på den igen i morgen, men nu skal benene hviles. (det er jo ved at blive overskyet, så ingen astro i aften)14. februar 2016 kl. 01:14 #143153
nightskyDeltager- Neutron star
Sikke en tur du har været på Lars. Jeg har været på de samme veje, plus noget af boldbanerne
og de grønne område på sydsiden af åen. Dog ikke helt oppe ved vestforbrænding.Kom du op på baneterrænet?
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.