Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

• Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15634 times
Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 230 i alt)
  • Forfatter

Frank Larsen
    Moderator
      • Super Nova

Lars M – dit strøfelt er lidt interressant.

Hidtil har jeg forventet en bane gående fra Lejre til Ejby over Roskilde og Hedehusene.
      du peger på en bane lidt sydligere fra.
      Jeg har en ven i tåstrup der bor sydøst for mig langt ude mod motorvejen. Han nævnte at glassene klirrede i deres skabe – så voldsomt var det ikke umiddelbart hos mig. Det kan også skyldes at mit hus er lidt mere solidt bygget – men alligevel. Han var faktisk ikke i tvivl om at det var et overlydsbrag og gik udenfor for at se efter flyet..

Mener også jeg læste om et øjenvidne der berettede om meget højt brag i Vallensbæk

det er godt nok ikke til at gennemskue – næsten rent gætværk.

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Ja, mit er da også blot et kvalificeret gæt baseret på de kendte fund.
        Der skal findes flere fragmenter før vi kan komme det nærmere tror jeg.

Men der er godt nok mange store tage i industriområderne, der må næste ligge noget der.
        Her kunne en drone være praktisk 😉

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Jeg har fået downloadet high-res foto af sporet (vi ser kun toppen) . Sammenholdt med
          øjenvidneskildringer om sporet var nord eller syd, giver det, tror jeg, med stor sikkerhed at
          lyssporet starter er sted på en linje mellem Korsør og Reersø. Sporet slutter på en linje der
          kan tegnes fra Gimlinge til Ruds-Vedby.

Hvis det er tilfældet (jeg er rimelig sikker) og vi tegner en linje til Herlev Station, største sten,
          for vi et bane der går øst-nord-øst ca 65 grader. Passer fint sammen med de sidste to
          beregninger.

Det passer utroligt nok stadigvæk med de eneste beretninger vi har om brag lige over hovedet
          (ikke rumlen) som ikke er omkring Glostrup/Herlev. Nemlig Lejre og Hedehusene.

Det kan næsten ikke være tilfælde eller?

Der sker noget underligt ca 25 km nede i sporet, der dukker et knæk op, er det refraktion?

Frank, Højt brag over hovedet i Søborg fra flere. En sten længere ude, banen passer. Og igen
          hvis man forlænger 65 grader banen så er det smask lige over Søborg også. Hvis man
          tager dette til troende, så er der en noget større sten omkring Søborg.

Man skal passe på der ikke går konspirationsteorier idenLOL

PS. Jeg taster data ind på Google Earth efterhånden som jeg får fat i dem. Tidligere indtastede
          oplysninger skjules imens for at undgå at jeg ubevist påvirker registrering. Tilsidst tænder
          jeg for alle data og så kommer ovenstående altså frem og er meget tydelig.
          En optagelse mere med sporet der kan retningsbestemmes præcist vil være fantastisk

Nightsky2016-02-10 00:16:49

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Hej Lars Z,

Meget meget interessant, men jeg synes, at Glostrup-faldet ligger lidt langt under din linje.
            Og Franks ven ligger også under din linje.

Nu tænker jeg højt. Det er bare en tese!
            Vi har en opdeling af meteorit tidligt i faldet. 2 store fragmenter falder nærmest side om side, men det ene tager en lidt mere sydlig drejning.
            De splittes op i mange fragmenter i den nedre atmosfære og vi har 2 nærtliggende strøfelter.

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Nightsky wrote:
              Der sker noget underligt ca 25 km nede i sporet, der dukker et knæk op, er det refraktion?

Du kikker på det Østrigske foto ikke ?

Jeg undrede mig også over, at sporet ser ud til at dreje.
              Mit bud er også refraktion i atmosfæren, det er jo alligevel knap 800 km væk…

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Er der nogen der har forsøgt sig med at måle vinkelen på videoen fra Ho bugt.

John
                Deltager
                  • Nova

En kollega så glimtet og hørte braget, troede det var torden. Hun bor i Benløse ved Ringsted, det passer jo med den sydlige bane!John2016-02-10 08:45:49

Frank Larsen
                  Moderator
                    • Super Nova

Så har jeg brugt 1,5 time med at afsøge de åbne områder ved hvissingestenen øst for oxbjerget.

Det er nemt at overse noget derude.

Det er nok lige østligt nok i forhold til de to sten i Ejby og Glostrup – Venstre halvdel af området ligger på en linie mellem de to fund.

Kunne vist godt have været mere grundig…

FrankLarsen2016-02-10 11:13:41

Frank Larsen
                    Moderator
                      • Super Nova

John – få hende til at indberette det til ildkugle.dk – væsentlig detalje er tiden fra glimt til brag og evt. retning

Rudi
                      Deltager
                        • Neutron star

Jeg har også en kollega der hørte det, han bor i Dyssegård området.

Han beskrev det som et stort brag, som overlyds brag, efterfulgt af en masse små brag hurtigt efter hinanden.

Jeg prøvede også at guide ham ind på ildkugle.dk, men han bemærkede ikke noget som helst om tidspunkt

/Rudi B. Rasmussen

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

John wrote: En kollega så glimtet og hørte braget, troede det var torden. Hun bor i Benløse ved Ringsted, det passer jo med den sydlige bane!

Hej John,

Det vil faktisk være ret stor hjælp, hvis din kollega kunne fortælle om lysglimtet kom fra nord/syd/øst/vest for huset (eller hvor han nu var).

Måske kunne det give en indikation om banen.
                          Hvis nu han siger, at lys kom tydeligt nord for huset, så peger det jo på den nordlige bane.
                          Osv.

michaelr
                          Deltager
                            • Super Giant

En kollega og familie så på tidspunktet for meteorfaldet et kraftigt lys i 3 højt placerede vinduer i gavlen. Han vurderer, at lyset kom fra vest, måske vest-sydvest. De bor på Parcelvej, 2840 Holte.

De bedste hilsner

Michael

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Tak Michael Thumbs%20Up

Jeg har lige fået en besked fra en gammel veninde, hvis søn har fundet yderligere fragmenter på skolen i Glostrup.
                              Noget kunne tyde på, at det lokalområde er et strøfelt ligesom Ejby formegentligt også er det.

Spændende spændende!

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Lars M

Sig til dem jeg gerne lige vil låne fragmenterne mod kompensation selvfølgelig. De behøver vel ikke få dem ind på NHM straks.

jesperg
                                Deltager
                                  • Super Nova

Nightsky wrote:

Er vi ikke også derhenne at staten vel ikke behøver flere eksemplarer til at gemme væk. Man kan vel ikke blive ved med at kalde det danekræ eller? De næste er vel ikke videnskabelige vigtige eller specielt egnede til udstilling. Lovens krav for danekræ.Giv det fri og lad folk sælge det på Ebay til samleresmileys/smiley32.gif” alt=”Clap

Lars – jeg tror at du har rigtigt meget ret i det du fremhæver – men det er nok ikke helt så simpelt – desværre.

I det her tilfælde, som kun er det fjerde fald i Danmark (bortset fra 2 ældre fund), er der heldigvis tale om et helt strøfelt (ordet er i øvrigt vistnok opfundet af professor Dr Scient Vagn Buchwald, der fandt den store Agpailik meteorit i Grønland), så der dukker en del eksemplarer op.

Modsat faldet i 2009 i Maribo, hvor der kun er fundet et enkelt eksemplar, af en tysk meteoritjæger Thomas Grau.

Staten vil gerne sikre det videnskabelige og staten bestemmer jo… deraf kommer kravet om, at meteoritter er danekræ og kompenseres økonomisk (som ekspropriation).

Nu kan jeg ikke udtale mig på andres vegne, men jeg er ret sikker på, at staten blot vil sikre, at de videnskabelige interesser prioritere – og de betaler for det.

Det betyder, at tilfældet i 2009 med et enkelt fund, sikres til videnskabeligt brug (jeg tror at Thomas Grau er tilfreds med pengene, det var trods alt en kulkondrit).

I det aktuelle tilfælde, hvor det første og videnskabeligt vigtigste fund er sikret tror jeg, at “staten“ ikke bekymrer sig særligt meget om, at der findes nogle eksemplarer som de ikke får ind.

Problemet er, at loven ikke tager højde for de forskellige scenarier.

Problemet er, at det er ulovligt og dermed potentielt strafbart, ikke at aflevere.

Naturhistorisk Museum kan kun følge loven, derfor skal loven følges.

Hvis dit krav om en lempelse skal gennemføres, så vil det nok kræve, at det kun gælder ikke unikke fund – og at du får råbt politikerne op, for loven skal laves om, før dit fornuftige ønske om en lempelse kan få gang på denne jord.

Jeg er sikker på, at alle vi nørder og meteorit samlere godt kan se, at de professionelle skal have førsteret til unikke fald og fund i videnskabens interesse, men de ved også godt, at der er et marked derude blandt amatørerne og samlerne.

I mine øjne bør loven nuanceres, så alle behov tilgodeses, og der ikke skabes en for stor kløft mellem “Lars og Staten“ – i en symbolsk betydning.

Så Lars gamle dreng – kender du nogen på “Borgen“?

JesperG2016-02-10 19:58:08

Jesper G.

Viser 15 indlæg - 91 til 105 (af 230 i alt)
                                • Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.