Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

• Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15632 times
Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 230 i alt)
  • Forfatter

nightsky
    Deltager
      • Neutron star

Sjove mennesker. Jeg forstår ikke de indfødte og de forstår ikke mig. Vi prøver med engelsk.

Er nu lige sydvest for Vestforbrænding i Ejby

The hunt continues. Bare bilen ikke bliver overlæset

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

Nightsky wrote: Bare bilen ikke bliver overlæset

Jeg har en varevogn Wink

astrojensen
        Deltager
          • Neutron star

Jeg har en varevogn

Mod procenter i fundet, velsagtens?

Thomas, Bornholm

lindhard
          Deltager
            • Super Nova

Nightsky wrote: Sjove mennesker. Jeg forstår ikke de indfødte og de forstår ikke mig. Vi prøver med engelsk.

Er nu lige sydvest for Vestforbrænding i Ejby

The hunt continues. Bare bilen ikke bliver overlæset

Hør Lars

Nu skal du til at tage dig sammen, selv børnene finder stumper af den tingest:

http://jyllands-posten.dk/indland/ECE8432222/seksaarig-pige-fandt-stor-meteorit-paa-sin-skole/

mvh
            Lars

tommyf
            Deltager
              • Neutron star

Lol, det er da lige før man skulle der ud, er jo lige i baghaven 🙂

jesperg
              Deltager
                • Super Nova

Jamen Tommy, hvad har holdt dig tilbage – nu er det mørkt…

Jesper G.

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Skovvangskolen ligger lidt syd for de to fund i Ejby og faktisk ret langt fra Romancevej hvor det store nedfald var.

Det er syd for jyllingevej/motorvejen og det er måske oplagt at bevæge sig på jagt i det store grønne (træløse) område imellem Ejby og Glostrup.

Men hvordan skal man gå til det i praksis…der er meget græs og det er ikke kort, men langt og fladt.

pv
                    • Moon

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

Hhhmm, de nye fund giver hovedpine i forhold til hvordan et strøfelt ser ud også selv om det
                      kommer stejlt ned omkring som det tilsyneladende ser ud til fra Østrig, ca. 65 grader. (husk
                      tilsyneladende)

Vi får dog et perfekt udpeget søgefelt fra fund (ikke gæt) Området mellem Herlev Station,
                      Vanløse Centrum, Skovvangsskolen i Glostrup, Hele Ejby. Der er med 100% sikkerhed flere
                      meteoritter at finde, det er bare at gå i gang. De sumpede boldbaner med en detektor, ellers
                      bare visuelt.

Hvis man sammenligner med (med forbehold) Stanzach (Tyrol) som også kom ind fra en stejl
                      vinkel. Den gik i stykker i 40 km højde og strøfeltet er ca 15 mk længere borte.

Jeg kan ikke finde et eneste eksempel på at fysikken ikke holder stik. Letteste dele lander
                      først og påvirkes mest af vinden, tungeste dele flyver længst. Det er med 100% sikkerhed
                      at den ved Herlev station er den der fløjet længst af dem vi kender. D.v.s. strøfeltet går mod
                      fra en vestlig retning mod Herlev Station. Problemet er at 4 sten er for lidt, når vi ikke kender
                      mere til banen.

Sådan er fordelingen i strøfelt.

Nightsky2016-02-09 22:13:27

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Meget interessant.

Henning Haarck har lavet dette kort (jeg mener dig ikke området er cirkulært, som han angiver)

Hvis vi antager, at det fjerde fund er toneangivende for meteorittens bane, så mener jeg vi skal søge i en langstrakt ellipse, der gør nogenlunde parallelt med og lige vest for motorringvejen O3.

Lars Z, er det bekræftet, at Ejby meteoritten er magnetisk ?
                        Og kan man søge sådan en stenmeteorit med en metaldetektor ?

Lars Malmgren2016-02-09 22:33:26

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Lars M, jeg har ingen officiel bekræftelse, men jeg kan næsten ikke forestille mig den ikke er
                          bare lidt magnetisk. Jeg har trods alt nogen erfaring med mange forskellige typer.

Et helt uundværligt værktøj er en meteorit pind/stok.

Jeg har brugt en kulfiber stang (nederste del af en 10fod fiskestang, uden øjer) på 1,5 meter
                          og i enden har jeg tapet nogle meget kraftige magneter på (sjældne jord magneter?) fast.

Hver eneste gang man har fået øje på noget mistænkeligt, så holde magneten blot tæt på
                          stenen, hvis den er magnetisk springer den øjeblikke på stenen. Simpelt og uhyre effektivt
                          værktøj.

Hvis der er gevinst

Fra et af dagens jagt områder i Ejby – har gået næsten alle gader igennem i Ejby. Mine ben
                          er så tunge.

Var også længere bort end Herlev Station. Gik på jagt efter en stor sten på baneområdet
                          øst for stationen og det kæmpe store parkeringsområde ved centerområdet Stationsalleen
                          (ved ikke hvad det hedder)

Nightsky2016-02-09 22:58:43

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hej Lars M

De fire kendte fund fra medierne (og den der ramte skorstenen i Ejby, ikke bekræftet) vil give
                            dette område hvor der med sikkerhed er meteoritter at finde. Medmindre der kun er landet
                            4-5 stykkerLOL
                            Der er til mange jagte de næste mange år. Det er bare at klø på.

Metoden til at finde dem er også 100% kendt. Led og blive ved med at lede og man finder
                            forhåbentlig en på et tidspunkt. Området kan næsten ikke være bedre i forhold til alle de
                            mange andre meteoritter som er fundet på meteoritjagt. Vi kender området, der meteoritter,
                            de er magnetiske, perfekte adgangsforhold, meget lille del af området er svær at søge i,
                            der bor mange mennesker. At par proffier har skrevet at det ikke kan blive bedre.

Som en skrev – Go for it…… det er kun et spørgsmål om den tid og kræfter du lægger i jagten.
                            Så sandt, så sandt….

Er vi ikke også derhenne at staten vel ikke behøver flere eksemplarer til at gemme væk.
                            Man kan vel ikke blive ved med at kalde det danekræ eller? De næste er vel ikke videnskabelige
                            vigtige eller specielt egnede til udstilling. Lovens krav for danekræ.

Giv det fri og lad folk sælge det på Ebay til samlereClap OPD: Undskyld Leif hvis det p_sser dig af

Nightsky2016-02-14 22:49:24

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Det fald, der har ramt skorstenen skulle være fundet af en Ann Lindblad i Vanløse, men jeg har ikke kunne finde hende på nettet, ej heller adresse.
                              Derfor forvirrer dette fald mig, der må være noget galt med det rapport, for jeg synes ikke et fald i Vanløse passer… ??
                              Det er den stjerne længst mod øst, der er Vanløse-faldet, blot placeret på slump.

Her er mit bud på et strøfald område. Meteoret er kommet ind af en lidt mere sydlig retning.

nightsky
                              Deltager
                                • Neutron star

Interessant Lars, men se lige udklippet nedenfor
                                En anden læser har indset et billede, der er taget tæt på Ejby i Glostrup, hvor den første meteorit blev fundet.

Ann Lindblad skriver, at hun så lysglimtet lørdag aften efterfulgt af buldren. Hendes første
                                indskydelse var at tjekke for indbrudstyve.

Det var dog først mandag formiddag, at hun fandt resterne af puds fra hendes skorsten, at
                                hun lagde to og to sammen, da hun også fandt en lille klump på omkring 30 gram i nærheden.

Jeg har søgt og søgt, men kan ikke finde nogen…. Mystisk.

Nightsky2016-02-09 23:06:38

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Ok, så vi har 2 fald i Ejby og en ubekræftet i Vanløse.
                                  Jeg vil skyde på, at Vanløse-meteoritten enten er fra et andet ældre fald eller også er den slet ikke en meteorit.
                                  Den ser også anderledes ud end de andre.

Så jeg holder pt fast i min bud på et strøområde, da det er på basis af de 3 bekræftede fund.
                                  Begge sider af O3 er altså mega interessant… Og ret mange km veje og fortorve 😮

Viser 15 indlæg - 76 til 90 (af 230 i alt)
                                • Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.