Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

• Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15630 times
Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 230 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2016-02-08-ekspert-om-laesernes-meteoritbilleder-jeg-sidder-og-hopper-i-stolen

Er det et 3. fragment, der er fundet, eller er det en beskrivelse af hvordan det første fragment blev fundet ?

Frank Larsen
      Moderator
        • Super Nova

det må være et tredje fragment. det er ikke magen til det første.

nightsky
        Deltager
          • Neutron star

Fantastisk med de nye fund. Visit Denmark får ny betydning. From outer spaceWink

(Disclaimer – jeg kan sagtens tage fejlLOL)

For øvrigt ganske interessant hvis man prøver med nogen usikkerhed at lave en bane ud fra
          de data vi har fra de to tre fund og lyd data omkring Ejby og Søborg. Så går den lige henover
          over de andre steder på Sjælland hvor der er rapporteret store brag, Lejre, Roskilde og
          Hedehusene.

Hvis man kigger på andre fald og sammenligner data, er det i mine øjne bestemt ikke utænkeligt
          at vi taler om 3-4 break-ups i atmosfæren som måske har resulteret i fragmenter som har
          giver overlydsbrag og mulige fragmenter på jorden.

Banen er har jeg pt. til at være ØstNordØst 65 grader i bane som kryder mellem Skovlunde og Ejby.

Håber vi får bedre data fra proffierne, så flere kan komme ud og lede mere præcist.
          Et par af de professionelle meteorit jægere mener klart der kan være en del fragmenter
          med de største mod øst og færrest og flest mod vest med mindre.

Nightsky2016-02-08 22:07:00

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Er der nogle, der har en drone man kan låne ??

Torben Taustrup
            Admin
              • Neutron star

I nyhederne her i aften blev der bragt et billede, der vistnok var taget

fra Østrig. Man ser et markant nedadgående spor. Måske kan materialet

bidrage til en mere præcis baneberegning? Det var vist på DR.

Jeg har endnu ikke fundet billedet – beklager.

mvh

Torben

Edit: Jeg fandt det:

http://vejret.tv2.dk/2016-02-08-foerste-billede-af-ildkuglen-saadan-saa-meteoren-ud-da-den-ramte-danmark

Torben Taustrup2016-02-08 22:51:44

TOC Observatory - "http://tocobs.org -14.5″ – f:4,2 Newt - Atik383 - ZWO2600-mono – SXV H9 - QHY8L-color - SkyWatcher 80 mm ED refraktor - 60 mm F:6 apocromat - TAL Apolar 125 f : 7,5.

nightsky
              Deltager
                • Neutron star

Hvis man regner på billedet.

Taget fra Sternwarte Gaberg 47° 54.875’N 13° 35.504’Ø
                En afstand til banen på ca 865 km
                Taget med 50mm på Canon DSLR APC
                Vi ser Deneb og Omicron1 Cyg
                144 pixel mellem disse = d.v.s. 5.02 grad
                Højden af sporet er 24 pixel
                Vandret 12 pixel
                Den giver en tilsyneladende vinkel på 65 grader

Ud fra fotoet kunne man sige sporet vi ser på fotoet (som jo langt fra er det hele) starter
                ved Slagelse og ender nær Store Merløs.

Desværre kan jeg ikke download high-res fotoet nu. Det kunne nok gære det noget mere nøjagtig.

Så får jeg at vi ser et spor der er 12,7 km højt og 6,4 km langt.
                Vi
                ser kun toppen på denne afstand og med lidt snilde kan nogen sikkert
                nemt regne ud
                hvor højt det starter og hvor vi ikke kan se mere.

Har jeg regnet forkert?

Foto og data

http://www.astronomie.at/galerie/6806/galerie.asp

Nightsky2016-02-09 22:13:56

Frank Larsen
                Moderator
                  • Super Nova

Video fra Ho i Vestjylland viser næsten lodret nedstigning

http://www.dr.dk/nyheder/viden/video-overvaagningsvideo-viser-meteorittens-fald#!/

jesperg
                  Deltager
                    • Super Nova

FrankLarsen wrote: Video fra Ho i Vestjylland viser næsten lodret nedstigninghttp://www.dr.dk/nyheder/viden/video-overvaagningsvideo-viser-meteorittens-fald#!/

Én kameravinkel siger intet om faldvinklen, hvis man ser i den retning meteoret flyver i, ser det lodret ud – uanset.

Jesper G.

Rudi
                    Deltager
                      • Neutron star

Vestjylland + Østrig viser begge næsten lodret bane. Da de er tæt ved 90° fra hinanden kunne det jo godt tyde på en meget stejl bane?

/Rudi B. Rasmussen

Frank Larsen
                      Moderator
                        • Super Nova

JesperG wrote:

Video fra Ho i Vestjylland viser næsten lodret nedstigninghttp://www.dr.dk/nyheder/viden/video-overvaagningsvideo-viser-meteorittens-fald#!/

Én kameravinkel siger intet om faldvinklen, hvis man ser i den retning meteoret flyver i, ser det lodret ud – uanset.

Ok okWink – jeg udtalte mig uklart – jeg henviste ikke til faldvinklen men den opfattede/visuelle projektion af sporet. Hvis den er lodret eller næsten lodret ser observatøren netop omtrent langs med sporet – viden om nedfaldssted giver dermed en rimelig retningsangivelse på sporet – alt afhængig af afstanden naturligvis.

Optagelsen fra Ho sammen med optagelsen fra Østrig giver et par af næsten orthogonale optagelser som kan hjælpe til at fastlægge jordsporet yderligere.

FrankLarsen2016-02-09 09:17:27

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Puha, benene er ved at være trætte, men søgningen forsætter i højt humør. Flinke mennesker i området.

Rudi
                          Deltager
                            • Neutron star

Ja Lars, på sådan en ekspedition skal du sørge for at være venlig over for de indfødte. Hvordan kommunikerer du med dem?

/Rudi B. Rasmussen

henrik.schneider
                            Deltager
                              • Nova

Nightsky wrote: Puha, benene er ved at være trætte, men søgningen forsætter i højt humør. Flinke mennesker i området.

Det er bare sejt Lars Clap

jesperg
                              Deltager
                                • Super Nova

henrik.schneider wrote:

Puha, benene er ved at være trætte, men søgningen forsætter i højt humør. Flinke mennesker i området.

Det er bare sejt Lars Clap

Dejligt at høre om dit høje humør Lars – til lykke

Jesper G.

Lars Malmgren
                                Deltager
                                  • Super Nova

Jeg prøver at få tidligt fri, så jeg kan komme derud også…
                                  Men det kniber Pinch

Viser 15 indlæg - 61 til 75 (af 230 i alt)
                                • Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.