› Fora › ASTRO-FORUM › OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI › Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?
- Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15623 times
-
ForfatterIndlæg
-
7. februar 2016 kl. 11:39 #142695
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Når jeg læser de observationer, som er beskrevet i hhv online-aviser og på facebook, så er jeg ikke i tvivl om, at folk har hørt et overlydsbrag.
Desuden tyder det på, at ildkuglen har bevæget sig fra øst mod vest næsten lige hen over Slangerup.7. februar 2016 kl. 11:54 #142696
jespergDeltager- Super Nova
Lars Malmgren wrote: Når jeg læser de observationer, som er beskrevet i hhv online-aviser og på facebook, så er jeg ikke i tvivl om, at folk har hørt et overlydsbrag.Desuden tyder det på, at ildkuglen har bevæget sig fra øst mod vest næsten lige hen over Slangerup.
En del observationer tyder åbenbart på, at retningen var mod øst…
Jesper G.
7. februar 2016 kl. 12:16 #142700
landboDeltager- Nova
Munkholm wrote: Så et kraftig lys ud af et sydvendt vindue 10 – 15 sek senere et højt brag
Så må meteoren have været tæt på dig idet lydens hastighed er ca 333 meter i sekundet. Med 15 sekunder fra lys til lyd bliver det ca. 5 km. Underligt de “mere lærde” ikke fokuserer mere på det i den skrevne presse, da det burde kunne sige en hel del om hvor resterne landede hvis osv.
Landbo 2016-02-07 11:17:30 7. februar 2016 kl. 12:30 #142702
Frank LarsenModerator- Super Nova
Jeg kan bekræfte voldsom lyd nord for Tåstrup.
Så ikke noget glimt, men undrede mig over meget mærkelig buldrende som først lød som fjernt men meget kraftigt fyrværkeri der gik over i rumlen som fra et meget stort fly. Til at starte med troede jeg nogen larmede udenfor med at bryde vores skur op.
Det varede længe nok til at jeg oog konen kommenterede det og jeg gik til hoveddøren for at overveje at uden for. Slog det hen med at det nok var et lavtgående fly.
7. februar 2016 kl. 12:33 #142703
Lars MalmgrenDeltager- Super Nova
Retning mod øst.
Jeg tænker om det måske er en typisk journalist-forvirring.
Østlig-retning, kommer det så fra øst eller bevæger det sig mod østMen retningen er helt sikkert meget meget usikker før rapporterne kan sammenlignes.
En såkaldt “forsker” har i en af aviserne opfordret folk til at søge omkring den sydlige del af Roskilde fjord.
Jeg tænker, på hvilken basis kan han overhovedet konkludere et nedfald lige der ?!Synd synd synd, at det ikke var klart vejr.
Men vi bør have nogle flere kameraer på Sjællland og Fyn. Og gerne Bornholm. Så der er større chance for observation7. februar 2016 kl. 12:47 #142706
astrojensenDeltager- Neutron star
Kamera på Bornholm er undervejs, hvis alt går vel.
Thomas, Bornholm
7. februar 2016 kl. 12:47 #142707
bwinklerDeltager- Nova
Hej Jesper
Jeg fik et knap så kraftigt lys, registreret på mit “Kamara” klokken ca. 22-07.
Det fortæller ikke ret meget om retningen? Men tydeligt!
7. februar 2016 kl. 12:50 #142708
Frank LarsenModerator- Super Nova
Jeg tænker at der skal samles overvågningskamera billeder hvor lysstyrken vurderes sammen med evt. Skygger som Lars nævner. Det må kunne indkredse det lidt.
Ærgrer mig over at jeg ikke så noget. Havde lige 2 minutter før stået og gloet ud af vinduet mens jeg sang Godnat sang for min datter.
7. februar 2016 kl. 13:14 #142711
Landbo wrote:
Så må meteoren have været tæt på dig idet lydens hastighed er ca 333 meter i sekundet. Med 15 sekunder fra lys til lyd bliver det ca. 5 km. Underligt de “mere lærde” ikke fokuserer mere på det i den skrevne presse, da det burde kunne sige en hel del om hvor resterne landede hvis osv.
Jamen “de mere lærde” fokuserer skam på alle rapporter, og de kender også lydens hastighed. De sidder og analyserer alle rapporter og gør hvad de kan for at indkredse hvor en eventuel meteorit er faldet. Frank, du har vel lavet en rapport med lyden og tiden på ildkugle.dk – ikk?
Retningen mod øst, er i øvrigt postuleret ud fra de foreløbige analyser. Et potentielt nedfaldsområde er ikke fastlagt endnu.
Bjarne du burde sende et billede til Anton, måske kan lysglimtet fortælle ham noget?
Der er flere kameraer på vej i øst og vest, på Bornholm og på vestkysten af Jylland. Hvis der er nogen på fx Langeland, Sydfyn eller Lolland, der kunne tænke sig at deltage i netværket, så er jeg ret sikker på, at det vil være meget velkommen.
JesperG 2016-02-07 12:18:06
Jesper G.
7. februar 2016 kl. 13:31 #142712
landboDeltager- Nova
JesperG wrote:
Jamen “de mere lærde” fokuserer skam på alle rapporter, og de kender også lydens hastighed. De sidder og analyserer alle rapporter og gør hvad de kan for at indkredse hvor en eventuel meteorit er faldet.
Så undres man som almindelig menneske over hvorfor man ikke går ud beder direkte om de 2 oplysninger i stedet for og træde vande i medierne.
7. februar 2016 kl. 13:37 #142714
Landbo wrote:
Jamen “de mere lærde” fokuserer skam på alle rapporter, og de kender også lydens hastighed. De sidder og analyserer alle rapporter og gør hvad de kan for at indkredse hvor en eventuel meteorit er faldet.
Så undres man som almindelig menneske over hvorfor man ikke går ud beder direkte om de 2 oplysninger i stedet for og træde vande i medierne.
De har lige i kl. 12 radioavisen bedt folk om at indrapportere hvad de har observeret på ildkugle.dk
Jesper G.
7. februar 2016 kl. 13:44 #142716
jusoDeltager- Moon
Vores formand Johan Fynbo har ikke lavet andet end at opfordre folk til at indrapportere deres observationer på bla. ildkugle.dk, så vi kan finde et evt. nedfaldssted. Han har bla. udtalt sig til DR Nyheder og Ritzau (og er dermed røget i en række landsdækkende aviser). Så det budskab er formentlig nået ud til de fleste.
7. februar 2016 kl. 14:26 #142719
nightskyDeltager- Neutron star
Har prøvet at taste beretninger ind på kortet. Jeg tror der er tale om flere sonic booms fra meteoritten.
De fleste siger at der gik mellem 30 til 1,5 minut fra lys til brag/rumlen, hvilket betyder at
meteoritten har været relativt tæt på observatøren, da vi også skal tage højden i betragtning.Måske kom den ind i en meget lav bane.
Mit bedste gæt lige nu er øst for Søborg ved Øresund eller den er endt i Øresund. Uha sådan
en vil være skøn at have stående i skabet. Hvis bare den er landet i SverigeSpændende om der snart dukkert udlændinge op i området og spørger ind til observationerne.
Nightsky 2016-02-07 17:19:51 7. februar 2016 kl. 14:30 #142720
landboDeltager- Nova
JesperG wrote:
De har lige i kl. 12 radioavisen bedt folk om at indrapportere hvad de har observeret på ildkugle.dk
Det har man så været lang tid om og regne ud. Det er godt.
7. februar 2016 kl. 15:00 #142727
haboDeltager- Super Giant
På grundlag af visuel observation har jeg indtegnet retningen på et kort og har samtidigt taget højde for variationen. Objektet forsvandt ned bag naboens tag og virkede som om det faldt næsten lodret ned, min kone troede først det var en forsinket nytårs raket der faldt ned i naboens have, men hørte i øvrigt ikke noget.
Hans
-
ForfatterIndlæg
- Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.