Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

• Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15625 times
Viser 5 indlæg - 226 til 230 (af 230 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Så er Ejby-meteoritten blevet vurderet til ca 225 kr pr gram.
      Der er blevet udbetalt ca. 2 millioner kr til de heldige findere af de ind til videre 8,9 kg, der er fundet.

Tillykke til de heldige!
      (Jeg var ikke en af dem, desværre)

http://nyheder.tv2.dk/samfund/2017-02-10-meteorit-faldt-ned-over-ejby-nu-udbetales-milliondusoer

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Spændende

Gad vide om prisen er pr gram uanset stand, er den hel, hvor meget smelteskorpe, hvor hurtigt blev den fundet, ramte den noget osv.

Alt sammen noget som gør at prisen vil variere temmelig meget i fri handel.

Gram prisen tror jeg er lidt under markedsprisen.

jesperg
        Deltager
          • Super Nova

Tilsyneladende er det bare vægten der afgør kompensationen.

Hvorfor er gram-prisen så høj, for en ordinær kondrit?

Selvfølgelig er den frisk og et observeret fald, men hvad ellers?

Jesper G.

norup
          Deltager
            • Super Giant

Uden at jeg skal gøre mig klog på, hvad meteortiien ville have indbragt på de private marked, synes jeg det er yderst positivt at finderne får en betragtelig belønning. Det må motivere folk til fremover at deltage i eftersøgninger og indlevere fund som danekræ. Dog lidt synd at der ikke kunne blive noget til sommerhusejeren i Ho, hvis videooptagelse har bidraget til fundenes værdi.

jsa
            Deltager
              • Moon

Burde man ikke ændre navnet på denne tråd?

Viser 5 indlæg - 226 til 230 (af 230 i alt)
            • Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.