Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

• Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15624 times
Viser 15 indlæg - 211 til 225 (af 230 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Jeg har desværre ikke fundet noget !
      Men jeg har talt med den lokale mand i Ejby, som fandt 522 gram meteoritten.
      Han har fundet yderligere en på vist 400-500 gram. Hans svigerfar (var det vist) har fundet en på også ca 400 gram. En genbo i området havde også gjort et fund på 300 gram (usikker).

Jeg blev venligst vist præcist hvor et par af disse meteoritter er fundet, og de har ikke været lette at finde.
      Faktisk så svære, Lars min ven, at jeg desværre må fortælle dig, at du er gået LIGE HENOVER EN METEORIT PÅ 522 GRAM !!!!!! Og lige forbi nr. 2 og indenfor 10 meter af nr. 3, og muligvis også henover den anden meteorit manden fandt !!!
      Jeg har været gået lige forbi indenfor ca 10 meter. Svenskerne har også gået i området.

Jaja, ingen har sagt, at det skulle være let Evil%20Smile
      Men der er mere derude, der er ingen tvivl.

Jeg er våd og kold og ved at dø af sult, men senere i aften vil jeg opdatere søgekortet.
      Og jeg har opfordret Danmarksmesteren i meteoritsøgning til at kikke ind på Astro-Forum.dk og måske også fortælle sin historie. Det håber jeg han gør Smile

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Aaarrrgghhhhh, men sådan er det jo. Jeg har jo nærmest stået oven på enLOL, men fokus var
        at få afsøgt så mange kvadratmeter som muligt, d.v.s. nemme overflader. Som Lars M skriver,
        der er 100% sikkert flere større stykker derude.

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Her er et vue fra sydvest over Ejby og op mod Herlev hvor main-mass faldt.
          De nye bekræftede fund er sat ind i venstre side. Der mangler et 4. fund, som jeg lige skal have fulgt op på, men det ligger ca i forlængelse af den grønne linje.
          De 2 gamle fund-markeringer er anslåede placeringer.
          Den lilla linje flugter med ildkugle.dk / Anton Norup’s beregning af banen og forlænget op til mail-mass i Herlev.
          Den nye grønne linje flugter blot fra main-mass i Herlev og tilbage over disse nye bekræftede fund-steder.
          Jeg tror, at denne grønne bane ligger indenfor den usikkerhed, der er på Norups baneberegning.

De grønne markeringer er hvor Lars Zielke har søgt, og de orange er hvor undertegnede har søgt. Også Svenskerne har være i den nordlige del af Ejby op mod forbrændingsværket.

Der har været 100-vis af mennesker, der har ledt og søgt i området. Lars Z har nærmest trampet på en kæmpe meteorit. Det siger bare noget om, hvor svære de er at finde, når de ikke lige ligger på en asfalteret parkeringsplads !!

Her er et opdateret søgekort med de ny-bekræftede fund samt det område jeg har afsøgt i dag. Normal visning med nord op og zoomet ind på Ejby.

Lars Malmgren2016-03-06 01:02:39

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Jeg har trodset influenza og været ude og søge lidt mere.
            Desuden har jeg fået tilsendt kort over områder, hvor andre har søgt, så jeg har opdateret kortet.

EDIT: 15-03-2016 Kort opdateret med dagens søgning.
            EDIT: 20-03-2016 Opdateret med ugens søgning.

Lars Malmgren2016-03-20 21:59:52

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Forleden var jeg forbi stedet, hvor 522 gram meteoritten i Ejby blev fundet.
              Denne gang lyst nok til et billede. Hullet har været gravet ud med hænderne, oprindelig var hullet rimeligt skarpt afgrænset mellem bladene, som var våde og mørkere.

Her er noget af det terræn, som jeg mangler at afsøge. Det er ikke nogen nem opgave, der skal nok en metaldetektor til.

Frank Larsen
              Moderator
                • Super Nova

Det sidste ligner noget af det jeg har vadet rundt i. Er det lige nord for boldbanen i Glostrup?

Ganske umuligt at finde noget der efter min mening. En let (lille) sten vil måske lægge sig oven på – men de store der borer sig ned vil man næppe se spor af.

Selv med metaldetektor tror jeg det er svært, da der er ret langt til jordoverfladen under det visne.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Nej, det er i Ejby nord, lige syd for det sted, hvor 522 gram meteoritten blev fundet.
                  Det som er værre er, at det sted er en slags oversvømmelse-buffer. Dvs. der står en smule vand mellem sivene Censored

En kvalitets metaldetektor skulle gerne kunne detektere 50 cm igennem siv, luft og blade…
                  Sådan en har jeg bare ikke…

frank.rasmussen
                    • Asteroid

Mange tak for indlæg og fotos – Lars Malmgren .

Også tak for det høje informationsniveau og for koordinering af kort over afsøgte områder.

Du fortjener om nogen at finde en meteorit!

Sjovt at se hullet, som 522 gram meteoritten landede i. Selvom det er blevet lidt maltrakteret.

Jorden ser usædvanlig blød og mose-agtig ud – hvilket vel forklarer at meteoritten har kunnet bore sig ned i jorden?

Hvor dybt nede i jorden lå meteoritten?

Jeg tænker: 522 gram meteoritten har netop 1 brudflade som ikke har smelteskorpe. Derfor er dette brud sket i lav højde (har jeg læst mig til) og sikkert også udramatisk (ikke eksplosions-agtig) (tolker jeg selv).

Så det kunne alt i alt betyde at det som er brækket af, bør ligge i ”nærheden” af nedfaldsstedet for 522 gram meteoritten, især hvis størrelse og form er nogenlunde ens.

Jeg antager at finderen af 522 gram fragmentet eller geologisk har tjekket at ”det som er brækket af”, ikke lå i hullet ved siden af 522 gram meteoritten.

For mig at se er det superspændende at høre mere om de andre ret store meteoritter (2 måske 3?), som er fundet af samme mand/familie i det samme meget begrænsede geografiske område.

Hvis disse 3-4 meteoritter passer sammen som et ”puslespil”, og tilsammen er fuldstændigt omgivet af smelteskorpe, så er der vel nok ikke noget tilbage at lede efter på den ”adresse”!

Alternativt; Fragmenterne passer sammen, men der er fortsat er en stor brudflade som mangler en ”brik”

frank.rasmussen
                      • Asteroid

Jeg fandt denne sten i Ejby området på asfalt underlag. Er tydeligvis revnet. Jeg er meget glad for den

Forhåbentlig kan jeg beholde den med god samvittighed

Men vil lige høre jer, om der er risiko for at det er noget, som er faldet ned fra himlen og som staten kræver udleveret?

I virkeligheden er stenen 1,3 cm bred (som vist på foto) og vejer ca. 2 gram.

Venstre side og undersiden er kulsort og lidt som sandpapir.

Stenen har ligget mindst 2-3 uger udendørs, måske i årevis?

Mon det er delvist rusten jern, der midt i det hvide område i venstre side?

I hvert fald hænger stenen meget velvilligt i luften under en svag køleskabsmagnet.

Stenen har også en skrå brudflade på bagsiden, som er mørkere end “forsiden”.

På foto 1, ses overgangen til den matsorte venstre side.

På foto 2 er stenen drejet lidt, så næsten hele forside-brudfladen er i fokus.

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Frank

Tusind tak for et spændende indlæg. Desværre er du tvunget til aflevere den mod erstatning, medmindre du da lige har tabt den, mens du stod på en bro

Gode fotos

Nightsky2016-03-22 13:43:00

frank.rasmussen
                          • Asteroid

For pokker da…Lars! Tror du seriøst at det kan være er en meteorit?

Jeg har af flere omgange været meget optimistisk og så igen mistet troen på den.

Umiddelbart har stenen en række karakteristika som er korrekte:

Tilsyneladende smelteskorpe og tiltrækkes af alm. magnet, muligvis også jernkorn.

Men er det kondruler man kan se i brudfladen? Det SKAL det jo være?

Hmmmmm runde strukturer – ja måske jeg ved det ikke – men tak for opmuntringen og jeg sender nu fotos til Geologisk Museum.

Magnetiske småsten er ikke ualmindelige og jeg har fundet en del småsten, der har asfalt-belægning (hinde/skal), som meget nemt kan forveksles med smelteskorpe.

Det som især gør mig itvivl er at stenens indre skifter farve og brudfladen på bagsiden er meget mørkegrå grænsende til helt sort (og jeg taler altså om stenens indre).

Det synes jeg ikke rigtig giver mening (passer ikke med publicerede fragmenter fra Ejby/Herlev faldet).

Så måske er det en meget sjælden meteorit – ja sandsynligvis en af dem, som kaldes meteowrong – og som jeg så tilgengæld kan få til at beholde – hurra

nightsky
                          Deltager
                            • Neutron star

Hejsa
                            Jeg så posten på min mobil og umiddelbart var der ikke noget der sprang mig i øjnene, så
                            jeg vil da tro det er en fin kandidat.

Nogle bedre fotos af smelteskorpen, kan være glansfuldt eller som sort sandpapir. Afhænger
                            af lyset det fotograferes med.
                            Smelteskorpen skal have en tykkelse, ikke blot en meget tynd overflade.
                            Magnetisk, ja det er Ejby meteoritten.
                            Kondruler bør være at finde i Ejby, men hvordan Ejby ser ud inden i ved jeg ikke, da jeg ikke
                            har set en brud tæt på.

Jeg vil mene et par gode fotos af smelteskorpen kan gøre udfaldet. Rusten er ikke noget
                            problem, der kom vist hurtigt på Ejby. Ser frem til at høre mere. Hvis den er ægte vil jeg der
                            gerne låne et stykke Smile

Lav en simpel nikkel test, da ca. 95% af alle meteoritter indeholder nikkel og koncentrationen
                            er hundredvis gange højre end på naturlige jordiske sten. Hvis den er positiv er den så er der,
                            meget der tyder på det er en rigtig meteorit.

Jeg meteoritter i samlingen som vil ligne den indre matriks som du viser.

Man ved aldrig
                            Nightsky2016-03-22 23:41:56

jesperg
                            Deltager
                              • Super Nova

Ikke for at være lyseslukker, for jeg er bestemt ikke sikker, men umiddelbart ligner det ret meget granit som fx det her:

Så vidt jeg husker, er det sorte i granitten biotit. Overfladen kan være gjort sort af hvadsomhelst…

Bedre billeder af “smelteskorpen“ som du skriver Lars, det må kunne komme en forklaring nærmere.

Håber at det er den rigtige vare, men måske er den bare kommet op fra en vulkan, efter en seriøs tur i “suppegryden“?

Jesper G.

frank.rasmussen
                                • Asteroid

Min sten er nu officielt erklæret: ” Meteowrong ” af Meteorit-professor Henning Haack fra Geologisk Museum.

Imponerende så hurtige de er! Jeg fik 2 svar indenfor præcis 96 minutter!

I det første svar hed det:

“Hej Frank. Den ligner en meteorit – du må gerne aflevere den til SNM for undersøgelse. Hilsen …. . (Ingen grund til at nævne navne).

Men så kom Henning Haack på banen:

“Der er tale om en krystallinsk bjergart med indhold af mørke mineraler – deriblandt sikkert magnetit”…… “Under alle omstændigheder så er der ikke tale om et stykke af den nye meteorit – den indeholder ikke de samme grove krystaller som Jeres fund”.

Du havde ret Jesper!

Så tilbage står at stenen blot var et ret kvalificeret bud på en meteorit. Selv en højt kvalificeret medarbejder hos geologisk – fandt den meteorit-lignende. Over-and-out.

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Øv

Viser 15 indlæg - 211 til 225 (af 230 i alt)
                                • Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.