Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

• Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15627 times
Viser 15 indlæg - 196 til 210 (af 230 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

norup wrote:

……
      Hvilke andre danske amatører end Lars Zielke og jeg har været ude og søge?
      ….
      I mens holdes info tilbage fra NHM
      …….. så mørklægges der, ………

Undertegnede har tilbragt to eftermiddage med næsen i grus, med planer om en tredie idag. Ikke meget, men vel bedre end ingenting.

Fremragende! Thumbs%20Up

norup wrote:

Der er ikke nødvendigvis brug for konspirationsteorier til at forklare den manglende information. Meteoritten kan simpelthen være landet midt i en travl hverdag, med undervisning, administration, ansøgninger og nedskæringer m.m. Der er mig bekendt ikke et team her i landet, der står på spring for at håndtere den slags begivenheder. Der er måske heller ikke fornemmelse for, at der er en gruppe enthusiaster der higer efter mere, når de allerede har lavet indlæg i medierne, udpeget et groft søgeområde og fremviser friske fund på museet, endda med ‘mød en forsker’ indlagt.

Konspirationsteoretiker. Der blev jeg vist lige sat i bås, hva!? Tak for det.
      Ikke desto mindre, så har du selv udtalt, at du har været tilbageholdende med at fremlægge din egen analyse.
      Og i en artikel om tyskernes fund ved Toys’R’Us, som jeg ikke lige på stående fod kan finde, antydes der at udsendte fra NHM var meget bevidst om risikoen for, at udenlandske meteorit-jægere skulle snuppe deres fund, og at NHM holdt ganske meget øje!

Sammenholdt med at netop kun det grove søgekort er publiceret, hvis vi ser bort fra info om udstilling, så mener jeg altså ikke, at jeg kan bankes i hovedet med “konspirationsteoretiker”.
      (Jeg skal forsøge at genfinde den artikel, som jeg omtaler)

Det korte af det lange er, at NHM nok må være dem, som har aller størst ønske om, at 1) så mange fragmenter findes som overhovedet muligt, 2) alle fund indleveres.
      Hvis der ved 2) overhovedet skal kunne indleveres noget, så kræver det jo at der findes noget.
      Her er Ejby-meteoritten helt historisk, da den for det første er meget stor ~7kg, og så at den falder ned i de Københavnske forstæder. Derfor er der så mange fund.
      Hvis vi skal have nogen mulighed for at finde noget der falder ned på landet, så ville det godt nok hjælpe gevaldigt, hvis NHM involverede befolkningen noget mere.
      Ellers findes der ikke noget, hvilket jo igen betyder intet bliver indleveret. Og så passer Harcks forudsigelse med 1 fund pr 100 år.
      Vil vi forhindre udenlandske meteorit-jægere i at snuppe meteorit-fund med hjem, så må vi altså ud og finde dem før de gør det.
      Jeg kan blot helt tørt konstatere, at tyskerne havde bedre meteorologiske data, en bane-beregning før os, og løbende fik de positioner på fund.
      Intet af dette var tilgængeligt fra NHM. Og det er vel en af Geo.Mus. under NHM’s primære opgaver at indsamle de meteoritter de så gerne vil forske på. En forskning som fællesskabet betaler for.
      Mit indtryk er, at man måske er lidt fastgroet i sin tankegang, hænger fast i “sådan plejer vi at gøre”.
      I mens løber russiske, polske, amerikanske, franske, norske osv rundt og gør fundene.
      Det giver ikke meget folkeoplysning i DK, ikke meget inspiration, der giver interesse for naturfagene, og måske færre indleverede fund.
      Jeg har i hvert fald set et par billeder, der ligner et meteorit, postet af personer, der har været i KBH og søge efter meteoritten.
      Men NHM er nok ligeglad i denne omgang fordi der ganske enkelt er så meget af Ejby-meteoritten.

// end-of-rant Smile

norup wrote:

Jeg var forbi museet for at kigge på Herlev fragmentet i går. Det var påfaldende, at der var brudflader som godt nok var sortfarvede, men der ud over knapt viste tegn på erosion. Ejby fund nr 2 ser lignende ud, iflg fotos. Det får mig til at tro, at der er sket en sen fragmentering ved ret lav fart, hvor flere fragmenter bør have overlevet.
      Ejby fund nr. 1 ser mere afrundet ud, og stammer måske fra en fragmentering højere oppe.

Jep, jeg har bemærket det samme, og har tænkt det samme.
      Det er en af grundene til, at jeg tænker i 2-3 parallelle nedfaldsbaner.

FrankLarsen wrote: Lars – Du glemmer at jeg også har været ude – jeg har
      brugt 2 lange morgener i de grønne områder nord for
      Glostrup/Skovvagskolen med at lede meget systematisk, samt lidt over en
      time ude ved Toy’R US – Jeg blev møg ærgrelig da du fortalte om stumpen
      der blev fundet derude – DAGEN FØR jeg var der – jeg ville helt sikkert
      have fundet denCry

Sorry Frank, du blev lige glemt i skyndingen.

nvc wrote: FYI, jeg har også været ude et par timer (trigget af Frank) i
      området nord for Glostrup. Behøver ikke at nævne det, men jeg … .

Mvh. Niels

FEDT Thumbs%20Up

Jeg har ikke søgt i de sidste dage, venter bla. på bilen er tilbage fra værksted.
      Men jeg er i gang med at tegne områder, hvor jeg ved der er blevet søgt tidligere ind i Google Maps. Det poster jeg her i tråden, når det er klart.
      Hvis i har været ude at søge, så er i meget velkommen til at sende mig hvor, så jeg kan opdatere kortet.

Jeg tænker, at vi på den måde kan koordinere lidt. Wink

Lars Malmgren
      Deltager
        • Super Nova

EDIT: Kort opdateret, nu med data fra Andreas Fosberg, tyskerne S. Buhl & A. Gren, Lars Zielke og undertegnede Smile

Hermed et kort over kendte afsøgte områder >

Lars Malmgren2016-02-24 00:05:52

stevnhoved
          • Asteroid

Det er en rigtig god ide at prøve at koordinere hvor vi har
          været ude at lede. Jeg var ude at søge langs med Vestvolden søndag, og har
          været nogle korte ture et par eftermiddage i sidste uge i Vanløse og Mørkhøj. Jeg
          skal prøve at komme med nærmere beskrivelser af hvor jeg har gået. Men generelt
          er det lidt svært at nå at komme ud at lede efter arbejde, inden det bliver for
          mørkt.

Jeg nåede også ind på geologisk museum i weekenden, og det
          kan jeg kun anbefale hvis man som mig ikke ligefrem er trænet meteorit-spotter.
          Det var rigtig godt at få set hvordan lige præcis denne her meteorit ser ud,
          hvilken farve den har og at den glitrer (pga metalindhold, går jeg ud fra). Det
          stykke de har udstillet har også allerede rustpletter på brudfladerne, selvom
          det kun har ligget ude i forholdsvis kort tid.

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Stevnhoved wrote:

Det er en rigtig god ide at prøve at koordinere hvor vi har
            været ude at lede. Jeg var ude at søge langs med Vestvolden søndag, og har
            været nogle korte ture et par eftermiddage i sidste uge i Vanløse og Mørkhøj. Jeg
            skal prøve at komme med nærmere beskrivelser af hvor jeg har gået. Men generelt
            er det lidt svært at nå at komme ud at lede efter arbejde, inden det bliver for
            mørkt.

Jeg nåede også ind på geologisk museum i weekenden, og det
            kan jeg kun anbefale hvis man som mig ikke ligefrem er trænet meteorit-spotter.
            Det var rigtig godt at få set hvordan lige præcis denne her meteorit ser ud,
            hvilken farve den har og at den glitrer (pga metalindhold, går jeg ud fra). Det
            stykke de har udstillet har også allerede rustpletter på brudfladerne, selvom
            det kun har ligget ude i forholdsvis kort tid.

Hej Helle,

Jeg har heller ikke haft meget held med at kunne smutte tidligt nok fra arbejde i denne uge.
            Desværre for vejret har været fremragende.
            Du må meget gerne tegne hvor du har søgt ind på kortet (i PAINT eller lign) og så maile det til mig. Så kan jeg løbende opdatere, hvor der er blevet søgt tidligere.
            Alle opfordres til at gøre det samme Smile Send mig en privat besked, så får i min mail-adresse retur.

Og så har jeg fundet en lydoptagelse af meteorens overlydsbrag!!
            Der er simpelthen en, der laver optagelser af – ja byen og naturen, som tilfældigvis havde en optagelse i gang.
            Jeg kender ikke adressen for optagelsen, men den er nævnt som ca 15 km fra Ejby/Herlev.

https://recordingsofnature.wordpress.com/2016/02/08/copenhagen-urban-night-sounds-meteorite-sound-bonus/

Scroll ned på siden og afspil optagelse nr. 2. Spol ind til 8.20, som kommer bragene lidt efter – der er mange!

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

På vegne af Frank, som har problemer med at oprette sig som bruger.

Stor tak til Frank

Breaking news:

Geologisk museum 25/2 kl. 13.45:

Var tilfældigvis tilstede da midaldrende mand
              indleverede 1 stk

522 g meteorit (kondrit med smelteskorpe i samme
              farvenuancer som Herlev meteoritten).

Meteoritten var ikke helt intakt (men næsten). Var ca.
              75% dækket af smelteskorpe, så mangler mindre fragment som ikke er fundet
              endnu. Krateret blev observeret i græsplæne (tæt ved asfalteret vej) under
              hundeluftning tirsdag d. 9. Feb.

I krateret sås mørk genstand – hvis top – lå ca. 5 cm
              under græsplæne niveau. Den mørke genstand var hård og blev fisket op (sten) og
              bragt med hjem.

Manden har efterfølgende ikke gravet i krateret,
              hvor resten af meteoritten må formodes at ligge.

Det blev nævnt at dette er det næststørste fragment som
              er fundet, kun overgået af Herlev-fragmentet på 635 g.

Findested: Beklager, men det blev ikke sagt entydigt. Men
              hørte bynavnet Ejby blev nævnt 2 gange (erindrer ikke at have hørt andre
              lokaliteter blive nævnt). Men altså: Kender ikke med sikkerhed lokaliteten.
              Jeg ved godt det er ØV.

Henning Haack blev straks tilkaldt og snakkede med
              manden. Geologisk skal ud op undersøge krateret.

Mvh Frank

PS: Jeg har fulgt med på astroforum, men kan ikke oprette mig
              som ny bruger??

norup
              Deltager
                • Super Giant

Jeg fandt ikke noget i de viste områder – ikke dermed sagt, at der er frit for meteoritter.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

norup wrote: Jeg fandt ikke noget i de viste områder – ikke dermed sagt, at der er frit for meteoritter.

Super, absolut et oplagt sted !
                  Jeg tænker også, at midterrabatten og nødsporet af det stykke motorvej kan gemme på meteoritter.
                  Desværre bare for farligt at søge dernede.

Hørte du lydklippet ?
                  Et stort boom efterfulgt af 10-15 mindre.
                  Gad vide hvor stort et meteor, der skal til for at høre et lydbrag på 15 km afstand?
                  Kan en relativt lille meteorit på 50 gram gøre det ?

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Nightsky wrote: På vegne af Frank, som har problemer med at oprette sig som bruger.

Stor tak til Frank

Breaking news:

Geologisk museum 25/2 kl. 13.45:

Var tilfældigvis tilstede da midaldrende mand
                    indleverede 1 stk

522 g meteorit (kondrit med smelteskorpe i samme
                    farvenuancer som Herlev meteoritten).

Meteoritten var ikke helt intakt (men næsten). Var ca.
                    75% dækket af smelteskorpe, så mangler mindre fragment som ikke er fundet
                    endnu. Krateret blev observeret i græsplæne (tæt ved asfalteret vej) under
                    hundeluftning tirsdag d. 9. Feb.

I krateret sås mørk genstand – hvis top – lå ca. 5 cm
                    under græsplæne niveau. Den mørke genstand var hård og blev fisket op (sten) og
                    bragt med hjem.

Manden har efterfølgende ikke gravet i krateret,
                    hvor resten af meteoritten må formodes at ligge.

Det blev nævnt at dette er det næststørste fragment som
                    er fundet, kun overgået af Herlev-fragmentet på 635 g.

Findested: Beklager, men det blev ikke sagt entydigt. Men
                    hørte bynavnet Ejby blev nævnt 2 gange (erindrer ikke at have hørt andre
                    lokaliteter blive nævnt). Men altså: Kender ikke med sikkerhed lokaliteten.
                    Jeg ved godt det er ØV.

Henning Haack blev straks tilkaldt og snakkede med
                    manden. Geologisk skal ud op undersøge krateret.

Mvh Frank

PS: Jeg har fulgt med på astroforum, men kan ikke oprette mig
                    som ny bruger??

Fantastisk nyhed Thumbs%20Up
                    Understreger virkelig, at der ligger meget mere derude og gemmer sig…

Frank, TAK for info !
                    Jeg formoder, at Lars Zielke har vejledt dig i hvordan du tilmelder dig astro-forum.
                    For en sikkerheds skyld gentager jeg lige proceduren her:

Tilmelding til Astro-Forum foregår ved at sende en mail til administrator:
                    ttau@tocobs.org

I emnefeltet skrives: Tilmelding Astro-Forum

I tekstfeltet skrives det brugernavn som man ønsker at registrere sig med.

mvh
                    Torben
                    [ADM]

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Så er der et opdateret søgekort med weekenden søgning tegnet ind.
                      Jeg havde fornøjelsen at møde Helle, som også var ud og lede. Dejligt at se, at der stadig er andre, der søger Thumbs%20Up

Nyt er området lige mellem Herstedøster og Ejby lige syd for motorvejen. Der er nogle store grønne områder, og jeg fik gået nogle kreaturfolde igennem. Det ser ikke ud af meget, men tro mig det tog 3½ time at gå den igennem Tongue

Bemærk det hvide pil, der peger på Harrestrup.
                      Det er ikke fordi Harrestrup er så spændende, men pilen markerer vindretningen i de højere luftlag (info fra tyskerne).
                      Det er for at give et indtryk af hvilken retning evt. meteoritter vil have drevet med vinden.
                      Længden af pilen er tilfældig.

Jeg mødte en dame i Ejby, der fortalte, at en pige “i bunden af Ejbydalsvej” havde fundet en meteorit, men ellers viste hun ikke noget om det nye fund.
                      Jeg formoder, at den meteorit på Ejbydalsvej er en af de første, der blev fundet i Ejby.
                      Måske den der ramte skorstenen ?????

Jeg er nu oppe på 60-70 km og knap 18 timers vandring.

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Her er et bud på hvordan stumper af meteoritter, der har ligget ude siden faldet, nok ser ud nu:
                        Bemærk rustpletter og misfarvning af det indre, der før var lysegråt.
                        Mette%20Hofsted
                        Foto: Mette Hofstedt

Og her er et andet. Denne her er jeg lidt i tvivl om, men jeg synes, at der er en sort smelteskorpe på den side af stenen, der vender nedad i billedet.
                        (underligt, at stenen poseres på hans arbejdstøj (?), jeg ved han har været i KBH, da han har lagt en film på youtube af Herlev-meteoritten. Man må håbe, at han har afleveret fundet)

EDIT: Sidste billede trækker jeg tilbage, ved nærmere eftersyn, mener jeg ikke det er en meteorit. Sorry!

Begge billeder er fundet på facebook Wink

Lars Malmgren2016-02-28 23:35:16

Lars Malmgren
                        Deltager
                          • Super Nova

Så kom der et billede af det helt nye fund i Ejby!

522 gram.

Foto: Ole Henningsen

Lars Malmgren2016-03-02 00:55:07

Lars Malmgren
                          Deltager
                            • Super Nova

Der er nu fundet over 10 kg meteoritter !!!! Shocked Hug
                            Og NHM er kommet med en indikation af, hvor størsteparten af meteoritterne er fundet.
                            Læs mere her > http://snm.ku.dk/SNMnyheder/alle_nyheder/2016/2016.3/der-findes-stadig-meteoritter-fra-danmarkshistoriens-stoerste-meteoritfald/

nightsky
                            Deltager
                              • Neutron star

Tak for updates Lars. Jeg følger dem alle med stor stor interesse

Lars Malmgren
                              Deltager
                                • Super Nova

Store nyheder fra Ejby! Opdatering kommer senere…

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Fortæl fortæl fortæl

Viser 15 indlæg - 196 til 210 (af 230 i alt)
                                • Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.