Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

• Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15629 times
Viser 15 indlæg - 181 til 195 (af 230 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

henrik.schneider wrote: Spørgsmålet er om ikke en sådan dims er vildt dyr??
      For rimelige midler kan man lave en Infra-sound microphone.

Og nu fik jeg så læst hele artikelen – mere grundigt – og den er jo ikke så dyr 😉

jesperg
      Deltager
        • Super Nova

henrik.schneider wrote: 3 stationer med VLT lytteudstyr ser også fint gennem skyerne 😉 Også her bliver data behandling og time-stamp enkelt

Fx opsat i en trekant: Hobro – Glesborg – Silkeborg???

Jeg har faktisk tænkt det samme, har en artikel et sted, kan sende den til dig når jeg finder den.

Jesper G.

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

JesperG wrote:

Fx opsat i en trekant: Hobro – Glesborg – Silkeborg???

Jeg har faktisk tænkt det samme, har en artikel et sted, kan sende den til dig når jeg finder den.

Jeg er med 😉 og mon ikke også Rex er? og så skal vi lige havde en til på. 4 pejler bedre end 3 😉

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Min svenske kontakt har hørt omtalt, at en amerikansk meteorit-jæger har samlet 130 gram fordelt på flere fund.
            Jeg har også hørt om flere russiske, polske og tyske meteorit-jægere i området.
            Tyske dr. Buhl og herr Gren fandt Toys’R’Us meteoritten og indleverede den til Haarck og co.
            Gad vide om Amerikaneren også gør det !? Ermm

nightsky
            Deltager
              • Neutron star

Hej Lars

Den liste kan du helt sikkert godt udvide bl.a. med franske. Nogle af disse fund forsvinder
              ned i private samlinger, og dukker sandsynligvis ikke op til salg.

Hvis der kommer nok ud på markedet, bliver der sikkert også sat noget til salg via diverse lister.
              Eller måske dukker der materiale op om nogle måneder under Ensisheim d. 17. juni lettere
              skjult.

Inden vi går helt i koma over dette, så er der en del danskere der også ejer udenlandske
              (“danekræ”) artefakter inkl. meteoritter som der også er/har været forbud omkring. Selv ovre på
              NHM, KU, Glypoteket m.v. kan man finde sådanne ting.

Mit store håb er at staten evt. vil sælge lidt ud af det man har fået indsamlet, eller returnere
              noget så det kan komme ud på samler markedet på lovlig vis.

Nightsky2016-02-18 21:10:43

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Jeg har været overrasket og frustreret over, at en ukendt tysk hjemmeside er langt bedre informeret end jeg selv, til trods for at jeg render rundt ude i strøfeltet og taler med lokale, udveksler info med andre meteorit-jægere (jeg har løbende delt info med svenske Andreas Fossberg, som har været utrolig flink til at dele info med mig).

Jeg har været alle de rigtige steder, men må blot konstatere, at de rigtig proffe meteorit-jægere er kommet først.
                Nuvel, det er første gang jeg prøver dette her, så jeg kan sagtens være gået forbi meteoritter. De er nemlig ikke nemme at finde. Faktisk kræver det en ret stor indsats.
                For mig handler det om sporten i at finde meteoritten, det at samle observationer og forsøge at gætte/beregne hvor der kan findes noget har været utrolig spændende og sjovt.

Svenskerne undrede sig over hvorfor der ikke var flere danskere ude og søge.
                Jeg kan kun sige, at jeg har samme forundring. Hvilke andre danske amatører end Lars Zielke og jeg har været ude og søge?

I mens holdes info tilbage fra NHM, men vær forvisset om, at de proffe meteorit-jægere er utroligt dygtige og ikke mindst velinformerede. De bliver ikke holdt tilbage. De kan selv.
                Så i stedet for at oplyse danskerne generelt, så flere bliver inspireret til at søge, så mørklægges der, med det resultat at de proffe kan gå ud og sweet-picke uforstyrret.
                Så kan man godt som lovlydig dansk amatør føle sig lidt til grin!
                Min ydmyge holdning er, at det nok er til fællesskabets bedste, hvis så mange danske meteorit-jægere og lokale kommer ud og lede med gode info i ryggen, da det simpelthen betyder flere fund og sandsynligvis flere indleverede meteoritter.

Forfatteren på den tyske hjemmeside http://karmaka.de formulerer det bedre end mig:

In general it must be said that given the efforts invested in finding these freshly fallen meteorites it is decisive for the speedy recovery of any future meteorite fall in Denmark that the finders of meteorites of this fall who have willingly handed over their hard-earned finds to the authorities are compensated adequately. Meteorite recovery has always been most efficient when it was understood and undertaken as a collaborative project of ambitious amateurs and professional researchers and institutions. Only this cooperation guarantees the manpower, time and determination needed to recover a maximum amount of the scientifically important unweathered specimens of any future meteorite fall. It remains to be seen if in this particular case with its multiple meteorite finds, which make this fall a precedent in Denmark, the application of the current Danekrae law is flexible, transparent and foresighted enough to meet the unique requirements which an event like a meteorite fall demands and which are beneficial to the advancement of meteoritics in general.

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Nå ikke mere brok!

Jeg er overbevist om, at der ligger mange flere meteoritter derude efter dette historiske meteorfald.
                  Det er nok slut med at finde noget på p-pladser og veje. Der er bogstavligt talt blevet støvsuget af de proffe.
                  Og vejene har været fejet et par gange efter sne.
                  Så efter min mening, så er det de grønne områder, der er tilbage. Om få uger begynder alt og gro, så tiden er knap.

Det har været interessant at læse jeres kommentarer omkring banen på lette hhv tunge fragmenter.
                  Men er der nogle bud på hvorfor, der ikke er gjort nogle fund nord for hovedmassens bane?
                  Burde der ikke rent statistisk set være lige meget nord for som syd for denne bane?

Der var kun let vind 7 m/s fra syd. Så lette fragmenter bør drive mod nord. Hvor langt ?

Og så fatter jeg stadig ikke hvorfor et lille 18 gram flyver helt til Vanløse !?
                  Ja ja, forskel i luftmodstand, kaosteori osv osv. Men VANLØSE !!
                  OK ok, jeg slapper af nu… Mit bedste bud må være, at dette objekt er fanget i en lokal regnbyge (hvor der i skyen kan blæse ret kraftigt).

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars M

Hvis man kigger på andre meteorit fald, er der ikke noget der tyder at viden i væsentlig grad
                    kan flytter fald området. Det rykker ikke lige pludselig 5-10 km væk fra banen. Jeg har kun
                    lige skimtet vinden forholdene længere oppe i atmosfæren og jeg kan ikke se der er noget
                    der tyder på kraftig vind.

Da jeg regnede på Videbæk meteoritten, Anton og jeg var enige indenfor et par hundrede
                    meter, blev jeg forbløffet over hvor relativt lidt vinden betyder.

—-
                    Man skal ikke tage fejl af hvor dygtige de mere professionelle meteorit jægere er. De læser og
                    forstår de samme medier, ved udmærket hvorledes man skal tolke folks oplevelser om lyd
                    og lys m.v, kender hver eneste kamera der er sat op.

Af erfaring deler man sandsynligvis også data om strøfeltet, så man kan optimere sin søgning,
                    da det er til alles gavn. Kun hvis man kan holde det for sig selv og en lille lukket gruppe forbliver
                    det hemmeligt.

Sidst men ikke mindst, så har jeg på fornemmelsen at de kan spotte den mindste meteorit i
                    stor bunke grus på mange meters afstand. De er meget dygtige og har fundet meteoritter der
                    får den danske amatør søgning til at ligne en indendørs søgning i en hal efter sten på størrelse
                    med tennisbolde. Sådan skal det være, flere af dem lever eller forsøger at leve af det og
                    har opbygget meget stor erfaring over hele verden.

Nightsky2016-02-19 01:00:13

norup
                    Deltager
                      • Super Giant

Lars Malmgren wrote:
                      ……
                      Hvilke andre danske amatører end Lars Zielke og jeg har været ude og søge?
                      ….
                      I mens holdes info tilbage fra NHM
                      …….. så mørklægges der, ………

Undertegnede har tilbragt to eftermiddage med næsen i grus, med planer om en tredie idag. Ikke meget, men vel bedre end ingenting.

Der er ikke nødvendigvis brug for konspirationsteorier til at forklare den manglende information. Meteoritten kan simpelthen være landet midt i en travl hverdag, med undervisning, administration, ansøgninger og nedskæringer m.m. Der er mig bekendt ikke et team her i landet, der står på spring for at håndtere den slags begivenheder. Der er måske heller ikke fornemmelse for, at der er en gruppe enthusiaster der higer efter mere, når de allerede har lavet indlæg i medierne, udpeget et groft søgeområde og fremviser friske fund på museet, endda med ‘mød en forsker’ indlagt.

Jeg var forbi museet for at kigge på Herlev fragmentet i går. Det var påfaldende, at der var brudflader som godt nok var sortfarvede, men der ud over knapt viste tegn på erosion. Ejby fund nr 2 ser lignende ud, iflg fotos. Det får mig til at tro, at der er sket en sen fragmentering ved ret lav fart, hvor flere fragmenter bør have overlevet.
                      Ejby fund nr. 1 ser mere afrundet ud, og stammer måske fra en fragmentering højere oppe.

nightsky
                      Deltager
                        • Neutron star

Hej Anton

Hvad mener du med erosion? Ablation

norup
                        Deltager
                          • Super Giant

Nightsky wrote: Hej Anton

Hvad mener du med erosion? Ablation

Jep

Frank Larsen
                          Moderator
                            • Super Nova

Lars – Du glemmer at jeg også har været ude – jeg har brugt 2 lange morgener i de grønne områder nord for Glostrup/Skovvagskolen med at lede meget systematisk, samt lidt over en time ude ved Toy’R US – Jeg blev møg ærgrelig da du fortalte om stumpen der blev fundet derude – DAGEN FØR jeg var der – jeg ville helt sikkert have fundet denCry

nvc
                            Deltager
                              • Super Giant

FYI, jeg har også været ude et par timer (trigget af Frank) i området nord for Glostrup. Behøver ikke at nævne det, men jeg … .

Mvh. Niels

Frank Larsen
                              Moderator
                                • Super Nova

Desuden ved jeg positivt at rigtig m,ange af klasserne på Skovvangskolen har støvsuget nærområdet derude.

Så ja – det veje og pladser er nok for sent nu – på den anden side er det nu fejet sammen og måske nemmere Wink

Og så er der alle de flade tage – droneideeen er udmærket – omend lidt upraktisk, men der er lige lidt med tilladelser – dels fra lodsejeren og dels politi tilladelsen til at flyve med drone i bebygget område (vi snakker ikke om en lille en – men en stor en. Selv de allermindste er faktisk ulovlige i byzone)

Jeg tænker mere henad en stor fjernstyret offroader der kan bære en detektor og et kamera.

mht. til tilbage holdelse af information – har I ringet/skrevet/mødt op – du snakkede om du ville tage derind i sidste uge?

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Mon ikke de fleste meteoritjægere pakker sammen og rykker sydpå til Nord-Italien. Der er rapporteret ildkugle, sonic booms, og sandsynligvis fragmenter på jorden.

Viser 15 indlæg - 181 til 195 (af 230 i alt)
                                • Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.