Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

• Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15633 times
Viser 15 indlæg - 151 til 165 (af 230 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

Hej Helle,

Jeg kan varmt anbefale dig, at lave en magnet-pind, som Lars Zielke beskrev på en af de første sider i denne tråd.
      Jeg bruger en bambuspind med nogle magneter, der har været brugt til en whiteboard-tavle, som jeg har tapet på den ene ende.

Leif, du har absolut ret. En metaldetektor vil være et rigtig værktøj, og helt nødvendigt i de grønne områder. Hvis du forvilder dig herover på djævleøen, så tag den med og gå en tur nord for Ejby langs åen.
      Der har været masser af mennesker, men vegetationen gør det nærmest umuligt af finde noget uden metaldetektoren. Også de grønne områder nord for Herstedøster og Glostrup er helt oplagte at søge med en detektor!

Desværre var den jeg lånte noget kina-bras, der end ikke ville tænde Ouch

I dag var jeg forbi Glostrup rideklub og industriområdet i Herstedøster.
      Jeg fandt en lille klump jern. Det kunne virkelig godt gå for en jernmeteorit, men nu leder vi jo efter en stenmeteorit. Og under en lup ser overfladen for ru ud. Det er bare gammelt jern.

Men det ku ha været, jeg var et af de helt rigtige steder. Jeg stod og rodede med magnetpinden i en lille dynge småsten ved en kantsten, og pludselig hoppede denne lille sort tunge dims på magneten. Men men men, det var altså en nitte…

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Har regnet på tingene igen.

Fotoet fra Østrig viser kun at vise det allersidste af i kuglen, ikke starten. En meget væsentlig
        ændring fra tidligere forsøg på beregninger. Noget som jeg udmærket vidste jeg skulle tage
        i betragtning, men havde glemt.

Hvis man beregner en bane ud fra der hvor ildkuglen slukkes og krydser de to fotos samt
        trækker en linje til hovedmassen af meteoritten, så kommer der interessante ting frem.

Så gætter jeg på at meteoritten kommer med en retning på 19 grader NØ, Højden for starten
        af ildkuglen er nok omkring 44 km hvis man regner med at den dukker op lidt højere oppe
        end 39 Drac og den slutter i ca. 30,5 km højde tæt på 90 Her. Vi Kender også nogenlunde
        retninger fra Nordtyskland og hvis vi plotter dem ind kommer jeg til følgende approksimationer:

• Ildkuglen starter i 44 km højde over mellem Møllehave og Bruntofte, Nord for Nykøbing Falster.
        • Retningen er ca 19 grader NØ
        • Vinklen er meget lav, måske 13 grader
        • Ildkugle sporet er 57 km langt og slutter ca 55 km i jordlinje lidt nord for Karise i en højdeomkring 31 km.
        • Den forsætter sin bane, det man kalder dark flight, fra Karise henover Strøby Egede udover Køge bugt.
        • Når den rammer kysten ved Vallensbæk strand har de ikke mere inerti og de mindste
          stykker falder lodret ned i starten af strøfeltet (Der er fundet små meteoritter i området)
        • Hovedmassen (det vi har kendskab til) flyver videre og ender ganske tæt på Herlev station.

Strøfeltet er nu meget stort og mit gæt er at der må være mange meteoritter på jorden.
        Måske vil man derfor møde mange udenlandske jægere luske rundt i området
        Længere oppe i strø feltet omkring Glostrup er der fundet gode sten 60-70 gram hvilket vil
        passe fint med et forventet strøfelt.
        Der er dog enkelte fund som ikke helt passer, f.eks. små sten i Ejby? Heldigvis er der nogen
        der vil dele positionerne omkring fund med andre, så det bliver lettere at tegne et billede af strøfeltet.
        Ingen tvivl at NHM sidder med en guldgrubbe af værdifulde informationer om faldet, og jeg
        er sikker på der kommer et skriv fra dem på et tidspunkt der fint beskriver strøfeltet.

Dark flight turen længden beregner jeg til 48,5 km, men jeg har ikke regnet på opbremsningskurven
        for faldet, da det ikke mere er nødvendigt for at kunne gå på jagt efter disse meteoritter.

Nightsky2016-02-16 23:13:06

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Meget interessant Lars !!

Jeg har lavet mine kort ud fra de kendte fund som det absolutte primære.
          Jeg har selvfølgelig også spekuleret i alternativer til den 2-3 spors bane, som jeg har vist.
          å mit sidste kort er der en lyseblå linje, som passer næsten nøjagtigt med din beregning.
          Denne alternative bane lavede jeg ud fra din første beregning af det tyske all-sky cam billede + udelukkelse af Vanløse-fundet.

Men jeg forkastede den, da jeg ikke synes, at den forklarer Vanløse-faldet…
          Men den passer rigtig fint på Glostrup kirke, Skovvangsskolen, Toys’R’Us og så Herlev.
          Ejby ligger også lidt langt fra hovedsporet…

Hvordan vil du med denne sydlige bane forklare Vanløse og Ejby?
          Det var ikke helt små sten i Ejby, 56 gram. Og der var også den anden i Ejby der ramte skorstenen…
          Og Vanløse er på alle måder en bastard !! 18 gram, men lige så langt i banen som Ejby og Toys’R’Us… ??

Jeg har en melding og mikro-fragmenter fundet på låget af en skraldespand, men venter stadig på positionen, men det ligger vist noget vest for den sydlige bane-løsning… ??

Overlydsbrag i nordlige Ejby og Taastrup?
          Sydlig bane ligger langt derfra… ?

Men det kan måske forklares med flere parallelle spor, på samme måde som jeg selv har gjort…

Utroligt spændende!

Lars Malmgren
          Deltager
            • Super Nova

Og banen skulle være 13 grader !?

Det må du forklare, jeg synes, at det meget tydeligt ses på Ho-bugt og den Østrigske video, at indfaldsvinklen er meget stejl.
            De 2 optagelser står næste 90 grader på hinanden, hvorfor det da må være en sikker observation… ??

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Og små meteoritter i Vallensbæk… Hvor kommer info fra ?

landbo
              Deltager
                • Nova

Lars Malmgren wrote: Leif, du har absolut ret.  En metaldetektor vil være et rigtig værktøj, og helt nødvendigt i de grønne områder.  Hvis du forvilder dig herover på djævleøen, så tag den med og gå en tur nord for Ejby langs åen.Der har været masser af mennesker, men vegetationen gør det nærmest umuligt af finde noget uden metaldetektoren.  Også de grønne områder nord for Herstedøster og Glostrup er helt oplagte at søge med en detektor!Desværre var den jeg lånte noget kina-bras, der end ikke ville tænde Ouch

Er desværre ræd for, et besøg østen for hovedlandet har meget meget meget lange udsigter.

Tror heller ikke de billige detektorer er fandens stabile i deres ocelatore og derfor ikke særlige behagelige og gå med når de skal “nulles” hele tiden.

Har i ikke en detektor forening der ovre på øen ??? Det var ellers en oplagt opgave for dem, når meteoren indeholder jern.

nightsky
                Deltager
                  • Neutron star

Lad mig prøve

Fra Østrig ser vi meteoritten næsten under horisonten <0,5 og der er refraktion fra
                  atmosfæren på spild. Der er dog tre stjerner som jeg med næsten 100% garanti kan genkende,
                  når man også har adgang til oplysninger om kameraet, Canon DSLR 50mm
                  Det eneste vi kan bruge dette foto til er slutningen af sporet og vi skal beregne fra start og
                  slut af stjerne sporet, så vi kender usikkerheden på tiden henover eksponeringen.

Næste er starten af sporet set fra Nordtyskland, vi kender kamera placeringen indenfor et par meter
                  så med lidt vrid kan få nogle stjerner til at passe omkring starten af sporet.

Da der er temmelig meget forvrængning på sådanne widefield kamera skal man igen prøve at slutningen til at passe med et stjerne felt og heldigvis lader det sig også gøre.

Når vi nu kender følgende position og retninger kan vi regne på det.
                  Vi kan med stor sikkerhed sige at hovedmassen ved Herlev station har fulgt en lige linje
                  ned gennem atmosfæren. Vind m.v. kan ikke flytte det spor mange meter. Så vi har slut
                  positionen indenfor 1 meter på faldet.
                  Hvis krydser de to retninger fra Tyskland og Østrig for slutningen af ildkugle sporet, må det
                  ligge over Karise. Der er ikke andre løsninger hvis ellers retningsbestemmelsen fra de to
                  fotos er korrekt.
                  Nu har vi en forholdsvis fin retning for meteoritten.
                  Vi kan også, omend det ikke er helt præcist, at aflæse højdevinklen og retningen set fra
                  Tyskland på starten af meteoritten.
                  Hvis vi krydser linjen for for meteoritten, som vi kender fra slutningen af sporet og hovedmassen,
                  med starten set fra Tyskland, ved også rimelig præcist starten af ildkuglen. Når vi kender denne
                  kan vi også få afstanden til dette, ca 80 km. Disse 80 km, samt højdevinklen og de 90
                  grader
                  i den anden ende, så kan vi nemt regne de faktiske højde for ildkuglens start, 44 km
                  Nu kender start og slut af ildkugle sporet, så kan vi regne til om til en vinkel på omkring 13
                  over horisonten.
                  Alt dette kan vi sammenligne med andre kendte fald og så ser ildkugle sporet, dark flight,
                  opbremsningnskurven, fund på jorden m.v. ikke helt skidt ud. Selvfølgelig indtil jeg finder en
                  fejl igen eller vi får nye data.LOL

Husk: Det er kun det andet fald jeg kan regne på. Bemærk også alle de sten der er her,
                  mon ikke der stadig findes en del sten fra Århus faldet. Her kender vi jo lokationen fra
                  tømmergården, retningen m.v.

Nightsky2016-02-17 00:35:55

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Lars Malmgren wrote: Og små meteoritter i Vallensbæk… Hvor kommer info fra ?

Øh, dig LOL eller tager jeg fejl af navnene. Har søgt på navnet fra avisen og det er Vallensbæk strand.

Nightsky2016-02-17 00:22:36

nightsky
                    Deltager
                      • Neutron star

For øvrigt, hvis Vallensbæk holder stik og vi kender Herlev, så får vi en meget langt strøfelt,
                      som jeg vil tror passer fint med en meget lav bane.

Hvis kameraet fra Ho bugt viser et spor der er omkring 14 grader så passer pengene
                      Nightsky2016-02-17 00:39:39

Lars Malmgren
                      Deltager
                        • Super Nova

Nightsky wrote:

Og små meteoritter i Vallensbæk… Hvor kommer info fra ?

Øh, dig LOL eller tager jeg fejl af navnene. Har søgt på navnet fra avisen og det er Vallensbæk strand.

Næ nej, jeg har ingen rapporter om fald i Vallensbæk.
                        Du nævnte tidligt i tråden om brag hørt i Brøndby strand…
                        Jeg kan ikke finde nogle avisartikler om fund i Vallensbæk… Har du link ??

Lars, jeg forstår ikke din beregnede indfaldsvinkel.
                        Jaja, jeg kan godt se hvordan du regner den ud. Men med videoen fra Ho-bugt, som står tæt på vinkelret på de 2 andre kameraer, og som viser meteoret gå meget stejlt ned.
                        Og samme på Østrigske video, så slutter jeg altså at indfaldsvinklen er stejl.
                        Sydlig retning kan måske stadig godt passe, og jeg medgiver at det bestemt passer smukt på Glostrup, Toys’r’us og Herlev fundene, men utroligt dårligt på Vanløse-fundet.

Du bruger 2 kameraer, der stå på næsten samme linje, det må give stor fejlmargen.
                        Bedste resultat fås hvis der er stor vinkel mellem kameraerne, dvs tæt på 90 grader.

Hvis du tegner en linje fra Herlev-faldet og til det sted, hvor begge kameraer ser begyndelsen af banen, så får du den lilla streg, som jeg har sat på kortet >

På det tyske billede slutter banen i en sky. Måske stopper eksponeringen lige der, og næste billede er meteoret allerede mørkt.
                        På det østrigske billede har vi jordens krumning (800+ km) + refraktion og ikke mindst Kasselbjergene i mellem meteor og kamera. Det betyder alt andet lige, at vi bestemt ikke er sikre på, at vi ser banens afslutning på det østrigske billede.
                        Altså har vi kun, efter min mening, starten af banen, som vi med en rimelig sikkerhed kan krydsreferere mellem billederne. Og det svarer til den lilla streg. Som faktisk passer fint med en vest-syd-vestlig bane, som vi hidtil har arbejdet med.

Ho-bugt videoen bliver jo en vigtig brik i dette puslespil.
                        Jeg håber og ønsker, at Norup og ildkugle-gutterne kommer med noget til os snart Wink
                        http://www.dr.dk/nyheder/viden/video-overvaagningsvideo-viser-meteorittens-fald

Prøv at se hvor stejlt den går ned.
                        Desværre sidder ildkugle-gutterne på position, retning og andet kamera-info Cry

Indtil videre holder jeg på, at indfaldsvinklen er ret stejl, men jeg er ikke afvisende for en mere sydlig bane.
                        Men Vanløse-fundet er en bastard, der er svær at forklare………

Nu skal jeg sove, jeg skal være frisk til en ny gåtur i morgen.

nightsky
                        Deltager
                          • Neutron star

Hvis jeg prøver at regne på videoen fra Ho bugt. Det er en vidvinkel overvågningskamera.
                          Har retning mod Ho bugt, d.v.s vest for Hi bugt. Så er den slet ikke så stejl at det gør noget.
                          Vest for Ho bugt til hvor jeg tror ildkuglen ender 95 grader – Vest Ho bugt til hvor jeg tror den starter 109 grader. Det giver i denne synsvinkel kun 14 grader. Så skal kameraet bare have en vidvinkel omkring 120 grader for at det passer sammen. Ikke utænkeligt.

Vidvinklen kan sagtens være mindre f.eks. 90 grader, på videoen ser vi ikke starten af ildkuglen
                          og ej heller det sidste af sporet.

landbo
                          Deltager
                            • Nova

Kameraet i Ho syntes og være udstyret med en linse der har en længere brændvidde, end overvågningskamera normalt har. Det begrunder jeg med at hegnet på billedet er nærmest lige på oversiden. Derfor vil jeg tillade mig at formode åbningsvinklen som værende under 60 grader.

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Mikro-fragmenter er fundet på Præstehusene, Albertslund fortæller min svenske forbindelse Thumbs%20Up

En kvinde opdager en masse magnetiske bitte-små sten på låget af sin udendørs skraldespande.
                              Det passer rigtig fint med Toys-R-Us banen…

Leif, jeg tænker det samme som dig, plankeværket er næsten helt lige…
                              Derfor kan det stadig godt være, at banerne skal justeres en smule mere sydlig, men jeg er ikke overbevist af Zielkes nyeste beregning endnu Geek

norup
                              Deltager
                                • Super Giant

I følge kommentarer her og på PM, er folk ved at være noget utålmodige omkring en udmelding herfra.
                                Sagen er, at det ikke har været let at hitte rede i pejlingerne. Ikke før sent mandag aften begyndte billederne fra Ho at give mening, og der er stadig plads til forbedring. Jeg vil nødigt poste noget vrøvl.
                                Dertil kommer så dilemmaet med at jeg gerne vil oplyse, men er ked at at støtte folk som har erklæret at evt. fund ikke kommer fællesskabet til gode.

Jeg har lagt en præsentation op her!

Forlænger man sporet fra KML-filen, er det umiddelbart at se, at banen næppe er fuldstændig korrekt – men det er altså bedste bud, baseret på fotos.

nightsky
                                Deltager
                                  • Neutron star

Hej Anton

Tusind for de nye data. De andre data du har adgang til sætter banen fint på plads og den
                                  passer jo perfekt med det store stykke ved Herlev station. Har du brugt dette i beregningen
                                  af banen?
                                  Hvad er din opfattelse af rapporterne om overlydsbrag i forhold til banen, passer de godt nok sammen?

norup wrote: Dertil kommer så dilemmaet med at jeg gerne vil oplyse, men er ked at at
                                  støtte folk som har erklæret at evt. fund ikke kommer fællesskabet til gode.

Det bør ikke være et dilemma for dig. At en borger er dybt uenig i begrundelserne for loven
                                  meteoritter og deraf følgende konsekvenser, er ikke det samme som fund ikke kommer fællesskabet tilgode, hvad end definitionen på fællesskabet så end er.

Jeg sætter i hvert fald stor pris på dine oplysninger og vil til enhver tid give relevante
                                  oplysninger videre hvis jeg skulle falde over sådanne. Det er jo også i mit fællesskabs interesse.

Viser 15 indlæg - 151 til 165 (af 230 i alt)
                                • Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.