Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?

• Dette emne har 229 svar og 29 stemmer, og blev senest opdateret for 7 år siden af jsa. This post has been viewed 15635 times
Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 230 i alt)
  • Forfatter

Lars Malmgren
    Deltager
      • Super Nova

FrankLarsen wrote: Det er i krat og bevoksninger samt tage der skal ledes.
      Hvis den i vanløse var på 3 kg ville vi nok have hørt noget mere om de i medierne – allerede der bliver det tvivlsomt.

Frank, det er derfor, at vi skal have lavet den metaldetektordrone.
      Ude i Ejby er der sindssygt meget grønt område, hvor det næsten er umuligt at finde noget.
      Og så alle tagene…

Lars Z, Karmaka skriver, at Naturhistorisk Mus har fundet yderligere 15 små og 2 store fragmenter. Se tidligere twitter-link.
      Der er ingen angivelse af hvorhenne det er fundet.

Jeg gætter på, at de 15 er fundet i Herlev.
      Dvs. at det allerede fundet min 1 kg er hævet mere endnu.

De 2 store fragmenter… Vanløse måske ?

nightsky
      Deltager
        • Neutron star

Så er de første meteoritter fundet af flere udenlandske meteoritjægere.

Spændende om der dukker noget op på de mørke markederCry
        Nightsky2016-02-15 17:15:44

lindhard
        Deltager
          • Super Nova

Nightsky wrote:

Så er de første meteoritter fundet af flere udenlandske meteoritjægere.

Spændende om der dukker noget op på de mørke markederCry

Man må fomode, at de afleverer det, de måtte finde, til rette myndighed

mvh
          Lars

nightsky
          Deltager
            • Neutron star

Klart Lars, klart, jeg ville da gøre det sammeLOL

Lars Malmgren
            Deltager
              • Super Nova

Jeg har fået vejnavnet i Vanløse !!

Uha, det er spændende.
              Muligvis et 3. spor… Opd kort senere, jeg desværre et skype-møde nu.

EDIT: Vejen er Egholmvej i Vanløse. Info fra journalist på den lokale avis.

Lars Malmgren2016-02-15 23:31:23

Lars Malmgren
              Deltager
                • Super Nova

Nye info gør det rimeligt at foreslå et 3. hovedfragment og dermed bane.
                Jeg har også overvejet en enkelt meget mere sydlig bane, men jeg synes ikke Vanløse-meteoritten passer ind i den…
                Se følgende kort:

Lars Malmgren
                Deltager
                  • Super Nova

Der skulle nu være samlet 6,5 kg (!!! – ubekræftet) i Herlev og 300 gram er rapporteret på Vanløse-fundet.
                  Der gik snak om at Vanløse-fundet var på 3 kg, men det kan være lidt sprog-knas, der har givet den misforståelse…

nightsky
                  Deltager
                    • Neutron star

Hej Lars Hvis den skulle være mere sydlig så er der noget glat med med retningen som beregnet fra det Østriske kamera. Vil prøve igen i morgen at tjekke op på det.

Lars Malmgren
                    Deltager
                      • Super Nova

Den sydlige rute er primært baseret på fundene minus Vanløse-fundet og så det tyske NLC kamera.
                      Her ville det virkelig være rart, hvis vi kunne få et pip fra Norup og co om optagelsen fra Ho-bugt.

Jeg tror selv på de 2-3 spor, og jeg tror også, at der ligger meget mere derude.

stevnhoved
                        • Asteroid

Godmorgen

Jeg har ikke skrevet her før, men jeg vil godt lige sige tak til alle der har skrevet her i tråden – det er super dejligt at kunne følge med og læse om hvad der bliver fundet hvor, og hvor man kan forsøge at lede.

Der er en artikel i Vanløse Bladet http://minby.dk/vanloese-bladet/ om meteorit-fund i Vanløse – jeg tror det passer med Egholmvej, men der er tale om et fund på 18g, ikke 300. Kan det på 300g være et andet fund, eller er der tale om en misforståelse?

landbo
                        Deltager
                          • Nova

Stevnhoved wrote: GodmorgenJeg har ikke skrevet her før, men jeg vil godt lige sige tak til alle der har skrevet her i tråden – det er super dejligt at kunne følge med og læse om hvad der bliver fundet hvor, og hvor man kan forsøge at lede.Der er en artikel i Vanløse Bladet http://minby.dk/vanloese-bladet/ om meteorit-fund i Vanløse – jeg tror det passer med Egholmvej, men der er tale om et fund på 18g, ikke 300. Kan det på 300g være et andet fund, eller er der tale om en misforståelse?

Det ser ud til at artiklen, dit link peger på, på forunderlig vis er forsvundet igen. Men fandt under søgning denne fra Tyskland, hvor der er opgivet en del positioner på findesteder. http://karmaka.de/?p=7261

Lars Malmgren
                          Deltager
                            • Super Nova

Hej Stevnhoved,

Velbekomme og selv tak!
                            Desværre kan jeg som Leif ikke se artiklen om meteoritten… ?

Karmaka.de er også en af mine kilder, den side er ret lang fremme i skoene, men har desværre ikke oplysninger på Vanløse-fundets position.
                            Og den position er ret vigtig i vores forsøg på at bestemme banen Cry
                            Jeg håber, at artiklen kommer op i løbet af dagen. Journalisten/redaktøren skrev på facebook, at vi skulle kikke på bladet tirsdag, så der er en mulighed.

Stevnshoved, der er i det hele taget meget meget stor usikkerhed om Vanløse-faldet.
                            Både position, størrelse og nogle tvivler på om der reelt er fundet noget derude.

Har du selv været ude og søge ?
                            Hvordan ved du, at der er tale om 18 gram ? Har du mødt/talt med finderen?
                            Du må meget gerne dele med os Tongue

Lars Malmgren
                            Deltager
                              • Super Nova

Vi er så vant til at alting er online med det samme osv.
                              Men Vanløse-bladen har valgt at holde det trykte format også i den digitale udgave Smile
                              Derfor er meteorit-historien ikke direkte på deres hjemmeside, man skal hente deres e-avis.
                              Her er et link > http://www.e-pages.dk/nmvanlosebladet/387/

stevnhoved
                                • Asteroid

Jeg fik ikke linket direkte til avisen. Nu er artiklen dog også på deres hjemmeside: http://minby.dk/vanloese-bladet/big-bang-blev-til-smaasten-paa-egholmvej/
                                Jeg har desværre ikke mere info om Vanløse-fundet end hvad der står i artiklen.

Jeg var ude at kigge i weekenden, i området ved Vestskoven og op mod motorvejen. Men mest hvor jeg bare gik omkring og kiggede og ikke videre systematisk. Der er også mange steder hvor sådan en meteorit vil være ret svær at spotte, områder med langt, vissent græs eller en mudret skovbund.

MVH Helle

landbo
                                Deltager
                                  • Nova

Takker Helle, nu kan vi andre også læse med.

Skulle jeg ud og lede, ville jeg helt sikkert gribe min metaldetektoren og gå hvor andre folk ikke umiddelbart færdes. Desværre ved jeg også af erfaring, der i urbane omgivelser ligger en F…… masse af mennesker tabte metalstykker. Det må man så leve med.

Viser 15 indlæg - 136 til 150 (af 230 i alt)
                                • Emnet 'Ildkugle/meteor over Sjælland (Roskilde) i dag?' er lukket for nye svar.