Ildkugle/Meteor

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle/Meteor

• Dette emne har 7 svar og 7 stemmer, og blev senest opdateret for 14 år, 4 måneder siden af Lars Malmgren. This post has been viewed 273 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

alshock
    Deltager
      • Planet

Her kl 18.56 var der der stor meteor i retning Syd-Vest cr 10 grader over horisont.

Kraftigt lysende og varede i cr 5 sek inden den brød op i flere stykker cr 5 grader over horisont.

Set fra position 55.9.38 N / 8.45.53 Ø

Har andre set den.

k_holst
      Deltager
        • Nova

Jeg så den desværre ikke.

Du kan indberette den på http://www.ildkugle.dk/

lars
          • Planet

Æv – Alshock kom først Wink

Jeg observerede den også – vil sige ca kl 18.58 da jeg var ved at køre fra Viby-motorvejen ved Århus ind på den østjydske motorvej, retning syd på vej hjem fra arbejde.

Ildkuglen kom ind i mit synsfelt ud igennem bilens forrude ca retning kl 2 i en højde af godt 30 grader og bevægede sig i løbet af 5 – 6 sekunder ned over himlen og døde lavt over horisonten ude over Skanderborg eller i retning kl 7 – 8 stykker.

Ildkuglen var grønt lysende som et stykke fyrværkeri og trak en megrt kort hale efter sig.

Jeg skal ikke kunne sige om farven var et synsbedrag på grund af belysningen lige omkring solnedgang.

alshock
          Deltager
            • Planet

Jeg fik skrevet 10 grader over horisont. Skulle ha været cr 20 grader.

Herfra hvor jeg så den var den hvid med et blå-grønt skær.

Tidspunket er jeg lidt usikker på om det er 56 eller 58.

norup
            Deltager
              • Super Giant

Hej,
              Der er allerede mere end et dusin indberetninger til ildkugle.dk, og de peger alle i sydlig retning, altså syd for landets grænser.
              Tyske beretninger, billeder og links her:
              http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?t=7196&sid=07c0f6133acac7043e631e65947c1920

norup2009-10-13 21:34:15

mau
                • Asteroid

Alshock wrote: Her kl 18.56 var der der stor meteor i retning Syd-Vest cr 10 grader over horisont.

Kraftigt lysende og varede i cr 5 sek inden den brød op i flere stykker cr 5 grader over horisont.

Set fra position 55.9.38 N / 8.45.53 Ø

Har andre set den.

Ja, den kan jeg godt konfirmere.

Var netop færdig med at skifte til vinterhjul på bilerne og stod og røg en smøg, da der i horisonten kom et kraftigt lys! Lyset forsvandt kortvarigt bag en sky, og kom ret hurtigt igen nede under skyen. Fulgte lyset (som hurtigt blev kraftigere) i måske 4-5 sek. indtil det delte sig i 5 stykker og forsvandt bag endnu en skybræmme. Delene må have brændt ud bag skyen, for der kom intet frem igen under skyen. Derimod kunne der anes en streg af røg i hele metorens bane.

Observeret fra Haldagerlille, Fuglebjerg.

elisabetah
                  • Asteroid

JA, Smile, så den også. Vi (tre personer i bil) kom kørende ad E45 sydretning ca kl. 19, og så den lysende kugle falde langsomt mod jorden øst for motorvejen – i retning lige syd for Skanderborg. Jeg åbnede bilruden fordi jeg forventede et brag (frygtede det var et fly !) og kiggede efter et nedslag – så intet (bag træer selvfølgelig). Og har ledt siden på nettet efter “nogen” som også så den. Jeg har meldt det til onlinelineformular ildkugle.dk !

Lars Malmgren
                  Deltager
                    • Super Nova

Ildkuglen er set af mange.
                    Der ligger også en rapport på http://www.spaceweather.com/ med et flot billede!

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Ildkugle/Meteor' er lukket for nye svar.