Ildkugle over Sjælland

Fora ASTRO-FORUM OBSERVATIONER OG VISUEL ASTRONOMI Ildkugle over Sjælland

• Dette emne har 7 svar og 5 stemmer, og blev senest opdateret for 12 år, 8 måneder siden af norup. This post has been viewed 57 times
Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Forfatter

henrik.schneider
    Deltager
      • Nova

En bekendt så i aftes en kraftig ildkugle over sjælland(Vemmelev) kl 2345

følgende beskrivelse:

citat –

” pludselig så vi en ildkugle ( meget stor) NE 45 grader med en meget lang hale. Den havde et særpræget blågrønt lys over sig og vi så den i et par sekunder.

Det var vildt – og helt utroligt.

Jeg skrev til ildkugle.dk og de skrev tilbage til mig, at de havde fået 6 henvendelser fra dk og en fra Sverige.

Tidspunktet var det samme kl. 23.43″

Er der nogen af jer derude som så denne ildkugle og findes der måske et foto af hændelsen?

proshot
      Deltager
        • Giant

Fedt, at andre også oplever ildkugler…

Havde selv en oplevelse i midten af 90´erne og en i 2010.

Men den i 90´erne var bare utrolig, for den var der i 6 til 8 sek. Og jeg tabte hagen 🙂 Nåede enda at sige se, til min ven som også stod ude sammen med mig og kiggede stjerner…

Jeg tror det er sjældent at man for et skud af en ildkugle, fordi man stener max, når man ser sådan en 😉

henrik.schneider
        Deltager
          • Nova

Du har nok ret, men der findes jo nogle wideview kamera med automatik rundt omkring, kunne nu være spændende at se.

norup
          Deltager
            • Super Giant

Hej Henrik,

Jo, ildkuglen er fotograferet med Kim Langs kamera fra Klokkerholm.
            Den stod for lavt mod nord til at de to andre ildkuglekameraer fangede den.
            Foto og et kort over de første pejlinger er vist her:
            http://www.stjerneskud.info/fireball/fb20110627/

luk
            Deltager
              • Planet

Jeg så en igår klokken 1. Jeg var igang med at sætte kameraet på min mount, og så pludselig noget reflektere sig i kameraet. Jeg kiggede ud til siden (mod syd) og så et kraftigt hvidt lys flyve ned over horisonten. 4 sekunder efter jeg så den døde den hen.Luk2011-06-29 11:53:52

teejay
              Deltager
                • Super Nova

Mest sansylnligvis denne som ble observert (?)

(se video litt lenger ned på siden)

TeeJay

norup
                Deltager
                  • Super Giant

teejay wrote:

Mest sansylnligvis denne som ble observert (?)

(se video litt lenger ned på siden)

Nej, det er udelukket. 2011MD havde en maksimal magnitude på omkring +11, og var på den tid kun synlig fra den sydlige halvkugle. Endvidere bevæger denne meteor sig for hurtigt til at være relateret til 2011MD.

norup
                  Deltager
                    • Super Giant

Luk wrote: Jeg så en igår klokken 1. Jeg var igang med at sætte kameraet på min mount, og så pludselig noget reflektere sig i kameraet. Jeg kiggede ud til siden (mod syd) og så et kraftigt hvidt lys flyve ned over horisonten. 4 sekunder efter jeg så den døde den hen.

Denne var over Tyskland – Der er et nydeligt billede fra Vechta og et knapt så imponerende fra Jels at finde i tråden her:
                    http://www.meteoros.de/php/viewtopic.php?p=36736&sid=6a590c8692995f7576bb521a6b745f79#36736
                    Der er også indkommet nogle få danske rapporter til ildkugle.dk.

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
                  • Emnet 'Ildkugle over Sjælland' er lukket for nye svar.