Ildkugle og månehalo 17/4

Fora SEKTIONER I ASTRONOMISK SELSKAB Meteorsektionen Ildkugle og månehalo 17/4

• Dette emne har 4 svar og 3 stemmer, og blev senest opdateret for 9 år, 10 måneder siden af norup. This post has been viewed 285 times
Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter

jesperg
    Deltager
      • Super Nova

Her kort efter fuldmåne, er der stadig gode chancer for at se en månehalo. Den var der sidste nat, oven i købet sammen med en fin ildkugle.

Billedkvaliteten på ildkuglekameraet er jo ikke det vildeste, men jeg har sammensat et stacket “longsum” billede, der viser haloen fint (uden de karakteristiske striber), med det skarpe billede af ildkuglen. Haloen er jo trukket lidt ud af optikken og af den lange exponering i stacken.

Der er data om ildkuglen på stjerneskud.info

Jesper G.

norup
      Deltager
        • Super Giant

Og nu med bane…

Fremover skulle der gerne automatisk blive beregnet bane og vist tilhørende grafik og baneelementer på hjemmesiden. Det har kostet lidt hovedbrud at komme så langt, omend jeg fandt et bibliotek der klarer størsteparten af beregningerne.
        Der vises nu også koordinater for radianten.

Lars Malmgren
        Deltager
          • Super Nova

Flot arbejde!

Går banen over eller under Venus ?

jesperg
          Deltager
            • Super Nova

FEDT Anton – at du dyrker lidt hjernegymnastik og finder løsninger

Den her ser jo umiddelbart ud til at have et vist forhold til asteroidebæltet.

Jesper G.

norup
            Deltager
              • Super Giant

Takker!

Lars Malmgren wrote:
              Går banen over eller under Venus ?

Godt spørgsmål, som det viste sig sværere at besvare end forventet.
              Først vil jeg lige indskyde at de viste planetpositioner er et øjebliksbillede for faldtidspunktet – meteoriden vil altså sikkert have passeret Venus i større afstand end figuren umiddelbart giver indtryk af.
              Figuren ovenfor er nu blevet opdateret, ligesom siden den ligger på.
              Det viste sig nemlig at jeg havde regnet banen i J2000 koordinatsystemet, altså det jordiske ækvatorialsystem. I princippet ikke forkert, men pokkers upraktisk når baner i solsystemet skal sammenlignes.
              Jeg har nu ændret beregningerne til at benytte ekliptika som basis, og banen er nu farvekodet så grøn del ligger over ekliptika og rød del under. Synsretningen i figuren er vinkelret på ekliptika, hvor det før var langs Jordens polakse.
              Banen hælder små 9 grader og passerer dermed et godt stykke under Venus’ bane.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
            • Emnet 'Ildkugle og månehalo 17/4' er lukket for nye svar.