Ikke kolimerbart hovedspejl

Fora ASTRO-FORUM ER DU NYBEGYNDER? Ikke kolimerbart hovedspejl

• Dette emne har 5 svar og 2 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 4 måneder siden af clauskaf. This post has been viewed 742 times
Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Forfatter

Ulrik Krog
    Deltager
      • Asteroid

Hvis der er nogen der er ejer af en sky-watcher hvor hovedspejlet ikke er kolimerbart, så er her et lille fif, så det bliver fuldt kolimerbart.. 3 justerbare kødben fra en fjernstyret bil.. Pris Ca 100kr. Og so lidt snilde og nogle 2.5mm skruer og møtrikker. En nøglefil til at forlænge hullerne til de 4 fastgørelse skruer… Så kører det….
      Mvh Ulrik

Vedhæftninger:

clauskaf
      Deltager
        • Nova

Jeg forstår ikke rigtigt dit princip? Er det ikke “bare” holderen til hovedspejlet du flytter? justerskruerne må sidde bag ved holderen
        (jeg har ikke selv kikkerten)

Her er et link til skywatcher: https://inter-static.skywatcher.com/upfiles/en_download_caty01424817556.pdf

Claus

Ulrik Krog
        Deltager
          • Asteroid

det har du ret i,,.men hovedspejlet er lavet hos skywatcher som et livstidskolimeret spejl,, altså det sidder fast på bagpladen og er limet og skruet fast i siden.
          altså har jeg forsigtigt fjernet limningen og gjort skruehullerne længere og deraf kan jeg kolimere hovedspejlet ved at ændre på bagstykkets vinkling i forhold til røret. en primitiv løsning men den virker utroligt godt, da der intet slør er i kødbenene.
          se evt denne video https://www.youtube.com/watch?v=mhhs65AWdCk
          mvh ulrik

Ulrik Krog
          Deltager
            • Asteroid

Lige et billede af bagsiden.. ja det troede jeg så, men jeg kan ikke lægge det op

Ulrik Krog
            Deltager
              • Asteroid

Vedhæftninger:

clauskaf
              Deltager
                • Nova

Jeg kan godt se iflg. videon at det ikke er meningen at man skal kollimere, men det har du åbenbart alligevel fundet nødvendigt,og så er din løsning jo genial

Hilsen Claus

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
              • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.